Vše o EET

Základní informace o elektronické evidenci tržeb

Co je to EET

pokladna na léto

Pro první podnikatele začala EET platit 1. prosince 2016.

Elektronická evidence tržeb (EET) je způsob, jak omezit krácení daní. Všichni podnikatelé, kterých se EET týká, musí mít pokladní zařízení s připojením na internet. Pomocí něj jsou propojeni se servery finanční správy. Na ty v reálném čase odesílají informace o tržbách.

Elektronicky evidovat musí podnikatelé, kteří přijímají:

  • hotovost,
  • šeky, směnky,
  • stravenky, poukazy a podobné způsoby, které nahrazují peníze,
  • započtení kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů dle předchozích bodů.

Elektronicky evidovat nemusí podnikatelé, kteří přijímají výhradně platby:

  • převodem na účet,
  • kartou,
  • inkasem.

Jedním z kontrolních nástrojů EET je loterie Účtenkovka. Lidé mohou registrovat svoje EET účtenky přes mobilní aplikaci nebo přes webovou stránku do slosování. Každý měsíc je hlavní výhrou milion korun.

Jak EET funguje

infoGrafika

  1. Prodavač namarkuje zákazníkovi nákup.
  2. Pokladna odešle přes internet hlášení o tržbě finančnímu úřadu.
  3. Ten obratem (nejpozději do 2 sekund) zašle fiskální identifikační kód.
  4. Pokladna kód vytiskne na účtenku, kterou musí prodavač každému zákazníkovi automaticky vydat.
  5. Zákazník si může přes internet ověřit, že účtenka byla finančním úřadem zaevidovaná.
  6. V případě výpadku internetu je možné tržby evidovat v off-line režimu, je ovšem nutné do 48 hodin odeslat datovou zprávu o tržbě na finanční úřad.

4 fáze elektronické evidence tržeb

Zavedení elektronické evidence tržeb bude postupné. První podniky na nový systém přešly v závěru roku 2016.

1. fáze

  • Kdo: stravovací a ubytovací služby
  • Kdy: od 1. prosince 2016

2. fáze

  • Kdo: velkoobchod a maloobchod
  • Kdy: od 1. března 2017 (za 3 měsíce po první vlně)

3. fáze

  • Kdo: svobodná povolání, doprava, zemědělství
  • Kdy: jaro 2020 – přesné datum zatím není stanovené (původně měla začít od 1. března 2018)

4. fáze

  • Kdo: řemesla a výroba
  • Kdy: jaro 2020 – přesné datum zatím není stanovené (původně měla začít platit od 1. června 2018)

Najděte svůj obor a zjistěte, od kdy se vás bude elektronická evidence týkat.

Pokladny pro EET

Díky velké výdrži baterie je pokladna ProfiPAD je vhodná například na trhy.

Díky velké výdrži baterie je pokladna ProfiPAD je vhodná například na trhy.

Je jen na vás, jaké zařízení si pro evidenci tržeb zvolíte. Můžete mít:

  • přenosnou tlačítkovou nebo dotykovou pokladnu (včetně čtečky platebních karet)
  • robustní PC dotykový terminál,
  • mobil, tablet nebo běžný počítač s EET aplikací.

Výběr té správné pokladny pro EET je poměrně náročný. Proto jsme sepsali detailnější přehled jednotlivých variant včetně orientačních cen. Na stránce najdete i rady, na co při výběru nezapomenout.

Odpovědi na více než 20 častých otázek

Kdy začne 3. a 4. vlna EET?

Obě vlny začnou společně na jaře 2020. Pravděpodobným termínem je 1. duben, nebo 1. květen, konkrétní datum však není známé. Závisí na termínu zveřejnění novely zákona o evidenci tržeb ve Sbírce zákonů. Poslední vlna EET totiž začne platit první den sedmého měsíce následujícího po dni zveřejnění ve Sbírce zákonů.

Kteří podnikatelé mají výjimku z EET?

Z běžných podnikatelů mají výjimku:

  • prodejci sladkovodních ryb v období od 18. do 24. prosince,
  • nevidomí a těžce hluchoslepí podnikatelé, kteří nezaměstnávají pracovníka bez zdravotního postižení,
  • provozovatelé veřejných toalet,
  • provozovatelé sociálních služeb,
  • podnikatelé, kteří prodávají prostřednictvím automatů.

Další výjimky se vztahují na tržby obcí, příspěvkových organizací, bank, škol a dalších institucí. Jejich kompletní přehled najdete v zákoně o evidenci tržeb.

EET se také nevztahuje na některé pronájmy. Více najdete v článku 7 nejčastějších typů pronájmů a výjimky z EET. EET se také netýká ojedinělých příjmů.

Kteří podnikatelé nemusí mít připojení k internetu?

Podle novely zákona o evidenci tržeb mohou někteří podnikatelé evidovat ve zvláštním režimu (tzv. off-line EET či papírová EET). Nemusí mít pokladnu s připojením na internet, ale zákazníkům ručně vypisují bločky, které si vyzvednou na finanční správě.

O zařazení do toho režimu mohou požádat podnikatelé, kteří:

  • jsou fyzickými osobami, 
  • nejsou plátci DPH,
  • nemají více než 2 zaměstnance,
  • tržby z evidovaných plateb (hotovost, stravenky) za 4 předcházející čtvrtletí nepřesahují 600 tisíc korun,
  • očekávané tržby z evidovaných plateb za následujících 12 měsíců nepřesáhnou 600 tisíc korun.

Živnostníci mohou využít tento zvláštní režim od jara 2020 (od chvíle, kdy vstoupí v platnost novela zákona o evidenci tržeb).

Jak funguje zvláštní režim EET ⋘

blok a tužka

Drobní podnikatelé mohou využít tzv. papírovou EET. Údaje o tržbách odevzdají finančnímu úřadu jednou za čtvrt roku.

Jak se zaregistruji do EET?

Nejdříve požádáte o autentizační údaje. Majitelé datové schránky to mohou udělat elektronicky, ostatní podnikatelé musí osobně na finanční úřad.

Autentizačními údaji se přes internet přihlásíte na Daňový portál. Vyplníte údaje o svých provozovnách a vygenerujete si EET certifikát. Ten si poté nahrajete do svého pokladního zařízení. Díky certifikátu finanční správa identifikuje, kdo jí posílá údaje o tržbách.

2 způsoby, jak získat autentizační údaje k EET: zjistěte, který je pro vás lepší ⋘

5 kroků, které musí podnikatelé splnit před startem EET ⋘

Jak mám postupovat, když vypadne internet? 

I při výpadku internetu můžete dál prodávat. Pokladna si uloží údaje o tržbách do paměti a po obnovení spojení je odešle. Jen si pohlídejte, abyste informace o tržbách odeslali nejpozději do 48 hodin od jejich uskutečnění.

5 EET problémů, kterých se bojí každý podnikatel: zjistěte, jak je vyřešit ⋘

Co mám dělat, když v místě mého podnikání internet vůbec není?

Pokud například provozujete chatu na samotě v lesích, kde není dostupný ani mobilní internet, můžete požádat o evidenci ve zjednodušeném režimu. Když úřady vaši žádost schválí, můžete evidovat off-line. 

Veškeré tržby budete zadávat do EET pokladny, která není připojená k internetu. Jednou za 5 dní musíte zařízení přenést na místo, kde internet je, a nahromaděné účtenky odešlete na finanční správu.

Jak požádat o zjednodušený režim ⋘

Jak mám požádat o EET slevu na dani?

Živnostníci mají nárok na jednorázovou slevu na dani ve výši 5 tisíc korun. Má jim částečně vykompenzovat náklady na pořízení EET pokladny. Pokud začnete evidovat ve 3. a 4 vlně, slevu si uplatníte v daňovém přiznání za rok 2020, které odevzdáváte na jaře 2021.

Jak uplatnit EET slevu na dani ⋘

Jaké pokuty hrozí za porušení EET?

Nejvyšší pokuta je půl milionu korun. Můžete ji dostat, pokud EET úplně ignorujete. V praxi zatím nejvyšší pokutu dostal v listopadu 2018 restauratér v Praze, který opakovaně nevystavoval účtenky a neodesílal tržby. Úředníci mu vyměřili pokutu 400 tisíc korun.

V případě závažného porušení mohou kontroloři vaši provozovnu i zavřít. Znovu můžete zahájit provoz, až si dáte EET do pořádku.

Pokuty za drobnější prohřešky jsou mnohem nižší. Pokud úředníci vyměří pokutu na místě, její průměrná výše je něco přes 4 tisíce korun. V případě, že se prohřešek řeší ve správním řízení, obvyklá výše sankce je kolem 12 tisíc korun.

Jaké pokuty jsou za konkrétní provinění a jak vypadá kontrola ⋘

Co je to informační oznámení?

Každý podnikatel, který elektronicky eviduje, má povinnost mít v prodejně vyvěšené oznámení, že se ho týká EET. Pokud prodává přes internet, musí mít informaci i na webu.

Součástí oznámení je text daný zákonem. Za nevyvěšení informačního oznámení hrozí pokuta až 50 tisíc korun.

EET oznámení

Informační oznámení může mít různou podobu, důležité je zachovat povinný text (na fotce je oznámení pro zjednodušený režim).

Šablony informačních oznámení zdarma ke stažení ⋘

Jak má vypadat EET účtenka?

Obsahuje 9 povinných údajů. V článku níže je najdete všechny rozepsané a můžete si prohlédnout vzorovou účtenku. Také se dozvíte, kdy musíte účtenku vystavit a jakými způsoby je to možné (tištěná, ručně vypsaná, elektronická).

Kompletní průvodce EET účtenkami: co musí obsahovat a kdy je vystavit ⋘

Jak si zkontroluji, že moje pokladna správně odesílá tržby?

Existuje několik způsobů, všechny jsme se sepsali do podrobného článku. V něm se také dozvíte, jak postupovat, pokud odhalíte chyby.

Musí mít EET i rychloobrátkové provozy?

Mezi rychloobrátkové provozy patří třeba divadelní kantýna, která musí během krátké přestávky obsloužit mnoho lidí. Podle oficiálních pravidel by měla evidovat v běžném režimu. Jak jsme ale zjistili, v praxi  finanční úřad některým těmto provozovnám povoluje evidenci ve zjednodušeném režimu. To znamená, že mohou evidovat off-line a tržby odešlou jen jednou za 5 dní.

Týká se EET i neziskových organizací a spolků?

Pokud má spolek příjmy z vedlejší podnikatelské činnosti do 300 tisíc korun za rok a nebo tyto tržby činí méně než 5 % z celkových tržeb spolku, elektronicky evidovat nemusí. Pokud tuto hranici překročí, má povinnost začít s EET.

Podrobnosti o EET pro neziskové organizace a spolky včetně příkladů ⋘

Jak je to s EET a dobírkami?

Doručuje vaše balíčky Česká pošta nebo soukromý dopravce? Pokud vám peníze posílá na účet, nemusíte mít EET. Jestliže ale máte s dopravcem uzavřenou mandátní nebo jinou podobnou smlouvu a on se stal vaším přímým zástupcem, musí při převzetí peněz od vašeho zákazníka evidovat.

4 typy dobírek a EET. Dejte si pozor, kdo vaše balíčky doručuje ⋘

E-shopy si musí pohlídat, jaký mají smluvní vztah se svým dopravcem.

E-shopy si musí pohlídat, jaký mají smluvní vztah se svým dopravcem.

Musím mít EET, když jednorázově prodávám přebytky ze zahrady?

Ne, nemusíte.

Prodejte přebytky ze zahrádky bez obav. Víme, jak na to podle EET a dalších zákonů ⋘

Jak správně evidovat zálohy, vratné zálohy a kauce?

Problematika je složitější, detailně popsanou ji najdete v tomto článku.

Jak správně evidovat dárkové poukazy?

Postup se liší u voucherů na předem určené služby (např. thajská masáž, 60 minut) a u voucherů, kde má obdarovaný na výběr (např. 800 Kč na masáž dle vlastního výběru).

Vše o evidenci dárkových poukazů ⋘

Jak evidovat při komisním prodeji? 

Pokud prodáte zboží, které máte v komisi, elektronicky evidujete celou tržbu.

Detaily o EET při komisním prodeji ⋘

Co s EET, když jsem nemocný nebo na dovolené?

Jestliže zavřete prodejnu kvůli nemoci nebo dovolené, nemusíte o tom finanční správu informovat. Pokud však budete mít zavřeno déle než zhruba měsíc, je dobré přerušení EET nahlásit. Díky tomu úředníci ví, že je v pořádku, když od vás nedostávají žádné datové zprávy o tržbách.

Nemoc nebo dovolená. Víme, kdy vadí přerušení EET a jak ho řešit ⋘

Jak je to s EET při prodeji na trzích?

V článku jsme sepsali specifika EET pro trhovce. Dozvíte se například, že jestliže si dáváte zimní pauzu, měli byste změnit stav své provozovny na Daňovém portále.

Jak zrušit EET?

Pokud končíte s podnikáním, měli byste si zrušit i EET. Tady je postup.

Kde najdu zákon o evidenci tržeb a další oficiální materiály?

On-line EET poradna

eet_poradnaStále máte pocit, že se v EET nevyznáte? Zeptejte se v bezplatné on-line poradně, naši odborníci vám do několika dnů odpoví.

A začněte nás sledovat na Facebooku nebo na Twitteru, kde sdílíme nové články o EET z našeho blogu.

Nechte si posílat novinky o elektronické evidenci tržeb

24 hodin denně sledujeme aktuální dění v elektronické evidenci tržeb. Vyplňte zde svůj e-mail a nechte si posílat pravidelný souhrn toho nejdůležitějšího v EET. Včas se tak dozvíte o zásadních změnách, novinkách i řešeních elektronické evidence tržeb.

X

Váš e-mail

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem posílání novinek. Podrobnosti o zpracování osobních údajů najdete zde.