Jak probíhají EET kontroly. Máme informace, které jinde nenajdete
Možná je to další zákazník, možná je to EET kontrolor. Pravděpodobně to nepoznáte, ale na kontrolu se můžete připravit. A navíc při kontrole disponujete právy, o kterých možná ani nevíte.
Kontroly zaměřené na dodržování zákona o elektronické evidenci tržeb provádějí zástupci Finanční a Celní správy České republiky průběžně po celý rok. Jak řekla Klára Křehlová z Generálního finančního ředitelství serveru Podnikatel.cz, dochází přibližně k 200 kontrolám denně.
A výsledky nejsou pro podnikatele dobré. K 2. červenci roku 2018 bylo provedeno 126 954 kontrol a z toho v 29 182 případech (tedy v téměř čtvrtině) došlo k porušení zákona. Například při nedávné sérii kontrol na tržišti v Praze 9 podle Finančního úřadu pro hlavní město Prahu došlo k porušení pravidel dokonce u všech kontrolních nákupů.
Kontrolní nákup nebo monitoring
Úřady jednotlivé provozovny kontrolují buď náhodným kontrolním nákupem, nebo pouhým monitoringem (vyhodnocení tržeb na základě dat z typově podobných provozoven). V případě, že z monitoringu vyplyne podezření na krácení tržeb, přistoupí úřady ke kontrolnímu nákupu. Na základě samotného monitoringu nemohou podniky pokutovat.
Cíl kontrolního nákupu je pak vždy stejný. Kontrolor musí zjistit, jestli:
- byla řádně vystavena účtenka
- a provozovatel řádně odeslal informace o tržbě správci daně.
Přičemž nestačí samotný fakt, že nakupující obdrží účtenku. Ta musí obsahovat všechny patřičné zákonné náležitosti, které odpovídají skutečnému stavu. Zároveň zaevidovaná tržba musí odpovídat údajům z účtenky.
Finanční správa využívá monitoring čím dál tím víc a kontroly jsou cílenější. Zatímco v předchozích letech úředníci odhalili pochybení u jednoho z pěti obchodů, letos pokutují téměř při každé druhé kontrole, ačkoliv celkový počet kontrol klesl.
TIP: Častou chybou v první a druhé vlně EET bylo to, že některé pokladní softwary na účtenkách uváděly pouze hodinu a minutu nákupu. Jenže musí uvádět i sekundu nákupu, jinak kontroloři udělují pokuty. Pokud plánujete pořízení nové EET pokladny, podívejte se na náš velký přehled. Najdete v něm pouze prověřené pokladny, které splňují všechny požadavky EET.
Pokud k vám přijde kontrolor, nesmí pořizovat zvukové ani video nahrávky, aniž by vás upozornil. Ale vy záznam pořizovat můžete a úředník vám to nesmí zakázat.
Co vás čeká, když přijde kontrola EET
Pokud pracovník úřadu provádí kontrolu u zboží, které může vrátit, zpravidla odstoupí od smlouvy ihned po ověření údajů o platbě. U zjednodušeného režimu je tato lhůta až 5 dní. Vy poté platbu běžným způsobem stornujete a do EET odešlete zápornou částku. Jedná-li se o kontrolou vyžádané a zaplacené služby, nelze peníze vrátit (například jídlo v restauraci nebo ostříhání v kadeřnictví) a náklady hradí finanční správa.
Co ale například v případě rezervace v hotelu?
„Pokud kontrolor v rámci prověřování plnění povinností při evidenci tržeb zarezervuje pokoj např. v hotelu, jehož rezervaci později zruší, vždy se postupuje dle stornovacích podmínek konkrétního ubytovacího zařízení. Nelze tedy a priori říci, že se v případě zrušení rezervace jedná o ušlý zisk podnikatele. Vždy je nutné zohlednit veškeré okolnosti daného případu, a to nejen již zmíněné stornovací podmínky, ale také např. obsazenost konkrétního ubytovacího zařízení a další faktory,” vysvětluje postup kontrolorů Petr Habáň z finanční správy.
Než s vámi kontrolor začne řešit pochybení, musí se prokázat služebním průkazem (jak vypadá, se můžete podívat tady). Pokud to neudělá, vyžádejte si ho. Jinak by to mohl být podvodník, který se za kontrolora pouze vydává a z vás chce vymámit hotové peníze za pokutu.
Jak vypadá protokol o kontrole
Jestliže kontrolor objeví chybu, sepíše takzvaný protokol o místním šetření buď přímo s vámi jako s podnikatelem, nebo se třetí osobou (například servírka nebo prodavačka).
Pro kontrolory platí zásada vstřícnosti. Jestliže máte zrovna v prodejně rušno a požádáte ho, ať chvíli počká, než odbavíte zákazníky, měl by vám vyhovět. Pokud však chce například prodavačka počkat na majitele obchodu, ale ten se nemůže brzy dostavit, nemusí kontrolor její žádosti vyhovět.
Samotný protokol obsahuje:
- předmět a místo kontroly,
- čas začátku a konce jednání,
- označení správce daně a úřední osoby, která úkon provedla,
- údaje umožňující určení osob, které se úkonu zúčastnily,
- vylíčení průběhu jednání,
- označení dokladů a jiných listin odevzdaných při jednání nebo podstatný obsah listin předložených k nahlédnutí,
- poskytnutá poučení a vyjádření poučených osob,
- návrhy osob, které se úkonu zúčastnily, nebo jejich výhrady směřující proti obsahu protokolu,
- vyjádření správce daně k uplatněným návrhům nebo výhradám a případná rozhodnutí vyhlášená při jednání.
Pokud na místě s informacemi v protokolu nesouhlasíte, sdělte kontrolorovi své námitky a on je musí do zápisu uvést.
Kopii protokolu úředník vždy předá osobě, se kterou na místě jednal. Pokud to nejste vy jako podnikatel, kopii protokolu dostanete nejpozději při zahájení správního řízení.
Poté, co protokol podepíšete, už se proti němu nemůžete odvolat. Nemá totiž povahu rozhodnutí. Po podpisu si však můžete písemně stěžovat na postup kontrolora nebo nevhodné chování úřední osoby. Můžete také odmítnout podpis protokolu, ale může to být zbytečné. „Pokud se rozhodnete nepodepsat protokol a nemáte dostatečně oprávněný důvod, protokol může být i přes to použit jako důkazní prostředek (viz § 62 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.),” říká Petr Habáň.
Pokuta na místě nebo správní řízení
Pokud kontrolor najde pochybení, má 3 možnosti:
- uloží vám pokutu na místě,
- přestupek předá do správního řízení,
- zavře vám provozovnu.
Uloží-li vám kontrolor na místě pokutu příkazem a vy tuto pokutu hned uhradíte, dostanete stvrzenku. Pokud u sebe nemáte dost peněz, kontrolor vám dá pokutový lístek. Zároveň vás informuje, jak můžete pokutu později zaplatit, do kdy to musíte udělat a co se stane, když včas nezaplatíte. Pokutu můžete následně zaplatit například převodem z účtu na účet, složenkou nebo osobně na pokladně finančního úřadu.
Druhou možností je, že na místě nedostanete pokutu, ale úředník přestupek předá do správního řízení. Teprve v něm se rozhoduje, jak velkou pokutu dostanete. Pokud správní řízení trvá moc dlouho, stane se přestupek promlčeným. U prohřešků s pokutou do 50 tisíc (např. nevyvěšení informačního oznámení) je promlčecí lhůta 1 rok. U pochybení, za která hrozí pokuta nad 100 tisíc, je promlčecí lhůta 3 roky.
V případě, že opakovaně neodesíláte tržby do EET, kontrolor vám může kromě udělení pokuty na místě zavřít provozovnu. Otevřít můžete teprve, když pochybení napravíte (koupíte si EET pokladnu atd.).
Jak vysokou pokutu můžete dostat
Za nevystavení nebo nezaevidování účtenky hrozí pokuty až do výše 500 000 Kč, ale jedná-li se o první prohřešek, neměl by k této horní hranici kontrolor přistoupit. Za menší prohřešky jako neumístění informačního oznámení nebo nevhodné zacházení s autentizačními údaji hrozí nižší sazba – do 50 000 Kč. O pokutách si přečtěte více v tomto článku.
Rady, jak se chovat při kontrole
Podnikatelské odbory daly k dispozici manuál, jak uspět při kontrole EET. Vybrali jsme pro vás několik zásadních rad:
- Buďte sebejistí a nestavte se do podřízené role. Jednejte s kontrolorem jako s rovnocenným partnerem.
- Vyhraďte si na kontrolu čas a nespěchejte na to, aby byl úředník co nejdříve pryč. Může to vést k větší netransparentnosti a poškození vašich práv.
- Myslete na to, že co není zákonem zakázáno, je povoleno. Nesmíte proto být nuceni k ničemu, co vám zákon neukládá.
- Trvejte na tom, aby vám úředník předložil pověření, které vymezuje jeho oprávnění vykonat kontrolu. Je to jeho povinnost.
- Úředník má vůči vám oznamovací povinnost hned na začátku úkonu. Měl by vám zároveň jasně sdělit, proč na místo dorazil, který úkon bude provádět v rámci kterého zákona, a měl by své jednání vymezit i časově a místně. Pokud toto nesplní, můžete to při vhodné interpretaci využít při obraně proti jednání a rozhodnutí správního orgánu.
- Ke kontrole si můžete přizvat libovolnou třetí osobu, ať už zaměstnance, osobu blízkou nebo právního zástupce. Pokud na tom trváte, úředník je povinen vyčkat.
- Je vaším právem připomínkovat a námitkovat znění protokolu či úředního záznamu o kontrole. Pokud se domníváte, že se v něm nachází jakákoliv nesrovnalost, máte rovněž právo tento dokument nepodepsat.
- Dejte si pozor na to, jestli kontrola neprobíhá tendenčně a provokativně za účelem přimět vás ke spáchání přestupku. Takové jednání je nelegální.
A myslete na to, že jakmile za sebou úředník zavře dveře, celý proces tím nekončí. Proti kontrolním zjištěním můžete do 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole (není-li v protokolu uvedena delší lhůta) podat písemnou námitku. Z ní musí být jasné, proti kterému zjištění z kontroly míří, a musíte ji zdůvodnit.
Potřebujete čerstvé informace o EET? Buďte s námi na Facebooku nebo Twitteru.