Kompletní průvodce EET účtenkami: co musí obsahovat a kdy je vystavit
EET účtenka je ta první věc, na kterou se kontroloři dívají. Ujistěte se, že vaše účtenky obsahují povinné náležitosti. Vše najdete v tomto podrobném průvodci účtenkami pro všechny 3 režimy EET.
EET účtenky se liší podle toho, v jakém režimu evidujete. Nejdřív tedy potřebujete zjistit, který režim se týká zrovna vás.
Běžný režim
Tento režim je základní a spadají do něj všichni, kdo nesplňují podmínky pro ostatní režimy. Tito podnikatelé potřebují připojení na internet a tržbu ihned po přijetí odešlou na finanční správu.
Zjednodušený režim
Pokud má podnikatel provozovnu v místě, kde není dostupný ani mobilní internet, může požádat o zařazení do zjednodušeného režimu. Také musí na pokladně vystavovat účtenky, ale stačí, když je do EET odešle jednou za 5 dní. Pokladnu tedy přenese do místa, kde je internet, a tam účtenky hromadně odešle.
Zvláštní režim
Tento režim je novinkou poslední vlny EET. Nejmenší podnikatelé nepotřebují pokladnu s připojením na internet, ale musí ručně vypisovat doklady, které zdarma dostanou od finančního úřadu.
Co musí obsahovat EET účtenka, když evidujete v běžném nebo zjednodušeném režimu
Abyste splnili všechny náležitosti zákona o EET, musí vaše účtenka obsahovat 10 povinných údajů.
1. DIČ (daňové identifikační číslo)
Pokud DIČ obsahuje vaše rodné číslo (typicky u podnikajících fyzických osob), na EET účtenkách ho od března 2018 uvádět nemusíte. Jenže to má háček. Pokud vám jeden lístek slouží jako EET účtenka a zároveň jako daňový doklad (jste plátci DPH), DIČ na něm stále mít musíte, protože je povinnou součástí daňového dokladu. Podívejte se na podrobnosti.
V případě, že DIČ vaše rodné číslo neobsahuje (typicky právnická osoba nebo zahraniční fyzická osoba), na EET účtence ho vždy uvádíte.
Pokud vás obchodní partner pověřil evidencí svých tržeb, na EET účtence uvedete i jeho DIČ (DIČ pověřujícího poplatníka). Podle toho finanční správa zjistí, že peníze ve skutečnosti patří jemu.
2. Číslo provozovny
Toto číslo se vám vygeneruje v administraci EET na Daňovém portále (stránka Provozovny). První kamenná provozovna dostane automaticky číslo 11.
3. Číslo pokladny
Toto označení si volíte sami. Pokud máte v jedné provozovně víc pokladen, každá musí mít své vlastní číslo.
4. Pořadové číslo účtenky
Každá vaše pokladna vydává účtenky pod unikátní logickou číselnou řadou. Toto pořadové číslo musíte na účtence uvádět.
5. Datum a čas nákupu
Povinnou součástí EET účtenky je také datum a čas nákupu. Čas musíte uvádět s přesností na sekundy. Pokud byste měli pouze hodiny a minuty, může vám finanční správa udělit pokutu.
6. Celková výše tržby
Nemusíte vypisovat cenu jednotlivých položek, stačí uvést konečnou výši tržby v korunách. Pokud zákazník platí například v eurech, částku musíte přepočítat.
7. Režim tržby
Dalším povinným údajem je informace o režimu tržby. Pokud nemáte žádnou výjimku, evidujete v běžném režimu. Na účtence stačí uvádět: „Běžný režim” či „Evidujeme v běžném režimu” nebo podobnou informaci.
8. FIK (fiskální identifikační kód)
Pokud evidujete v běžném režimu, musíte mít na každé účtence kód FIK. Vaše EET pokladna ho získá od serverů finanční správy. FIK obsahuje 39 znaků a je vždy unikátní. Zákazníci si podle něj mohou na webu ověřit, jestli jste účtenku řádně zaevidovali.
Jestliže evidujete ve zjednodušeném režimu, FIK na svých účtenkách neuvádíte.
9. PKP (podpisový kód poplatníka)
V případě, že vypadne internet a vaše EET pokladna nemůžete na účtenku uvést FIK od finanční správy, začne místo něj automaticky tisknout PKP. Čísla slouží jako váš elektronický „podpis”.
Kód se tvoří privátním klíčem a skládá se z údajů, jako je DIČ a označení provozovny. Je velmi dlouhý – má 334 znaků. Pokud se vám začne znenadání objevovat na účtenkách, víte, že nastal výpadek internetu nebo serverů finanční správy a později musíte účtenky znovu odeslat.
Když evidujete ve zjednodušeném režimu, kód PKP uvádíte na všech účtenkách.
10. BKP (bezpečnostní kód poplatníka)
Ať už evidujete v běžném nebo ve zjednodušeném režimu, tento kód se tiskne na účtenku vždy. Je tvořený z podpisového kódu poplatníka a slouží jako ověření, že jste účtenku vydali skutečně vy.
💡 TIP: Podívejte se na velký přehled EET pokladen. U všech, které jsme do něj zařadili, jsme ověřili, že údaje na účtenkách tisknou správně.
Vzorová EET účtenka
Prohlédněte si vzorovou EET účtenku pro běžný režim, kterou připravila finanční správa. Veškeré povinné údaje jsou v ní podrobně popsané.
Uvádějte i další údaje
Možná vás zarazilo, že mezi povinné údaje nepatří informace o jméně obchodníka nebo o druhu prodávaného zboží. Podle zákona o EET je uvádět nemusíte.
Ale pozor! Účtenky se řídí i dalšími zákony. Pokud budete mít na dokladech jen údaje, které vyžaduje elektronická evidence tržeb, například kontroloři z ČOI rozhodně nebudou spokojení. S takovým dokladem totiž zákazník nemůže přijít zboží reklamovat, protože na něm chybí důležité informace.
Abyste tedy splnili povinnosti obou zákonů, na účtenkách ještě uvádějte:
- přesné označení výrobku nebo služby,
- cenu za jednotlivé položky včetně informací o DPH,
- identifikační údaje prodejce (jméno a příjmení nebo název firmy a IČ),
- informaci o tom, zda bylo zboží použité nebo s vadou.
Další podrobnosti najdete v článku Podnikatelé pozor, kontrolorům ČOI účtenka z EET nestačí.
Co musí obsahovat EET účtenka ve zvláštním režimu
Pokud evidujete ve zvláštním režimu, účtenky vypisujete ručně do bločků, které si zdarma vyzvednete na finančním úřadě.
V tiskopisu musíte vyplnit:
- celkovou výši tržby v korunách,
- datum (den, měsíc, rok) a čas vystavení (povinně se uvádí ve 24hodinovém formátu, např. 13:00),
- DIČ (tuto povinnost nemáte, pokud část DIČ tvoří vaše rodné číslo),
- označení provozovny (jen v případě, že jich máte více; označení vám přidělí finanční úřad).
Ostatní pole (např. Jméno a příjmení) z hlediska zákona o EET vyplňovat nemusíte. Pokud však účtenka slouží zároveň jako doklad dle zákona o ochraně spotřebitele (tedy doklad, na jehož základě je možné reklamovat zboží), vyplňte i ostatní kolonky. Výhodou je, že díky úplnému vyplnění tohoto dokladu, obstojíte jak před kontrolou EET, tak i před kontrolou z ČOI.
Papírovou účtenku vždy vyhotovujete ve 2 kopiích. Jednu dostane zákazník, druhou si necháte a archivujete ji.
Další důležité detaily o tiskopisu najdete v tomto článku.
Skrytá rizika zvláštní režimu
Pro mnohé malé podnikatele se zvláštní (off-line) režim jeví jako ideální řešení. Nemusí nic platit za EET pokladnu a bločky ještě dostanou zdarma. Jenže se zvláštním režimem je spojené velké množství administrativy.
Nejdřív si proto spočítejte, kolik stojí váš čas, který strávíte dodatečným papírováním. Mnoho podnikatelů zjistí, že je levnější evidovat třeba na mobilu s bezplatnou aplikací Profi Účtenka. Jen si dokoupí tiskárnu účtenek za 2 až 3 tisíce korun.
Kdy EET účtenku vystavit
Ať už evidujete v jakékomkoliv režimu, správný postup je následující:
- Nakupující přijde k prodejnímu pultu.
- Namarkujete nákup na EET pokladně nebo spočítáte položky na kalkulačce a sdělíte výslednou částku.
- Zákazník vám dá peníze, vy mu předáte EET účtenku (ať už vytištěnou nebo ručně vypsanou).
Doklad musíte položit na pult či dát jinam, kde si ho zákazník může volně vzít. V Chorvatsku si lidé musí EET účtenky brát, u nás tato povinnost není. Pokud tedy klient nechá EET účtenku ležet, nic se neděje. Nepřevzaté účtenky nemusíte archivovat, takže je klidně vyhoďte. (Podnikatelé v off-line režimu archivují pouze kopii účtenky. Originál, který si zákazník nepřevzal, archivovat nemusí.)
Způsob vystavení účtenek
Klasikou je vytištěná EET účtenka. O její tisk se postará termální tiskárna. Zajímavostí je, že tiskne úplně bez barvy.
Účtenku však můžete vypisovat i ručně a to i v případě, že evidujete v běžném režimu. Stačí tržbu zaevidovat ve vaší EET aplikaci a pak si zobrazit kódy FIK a BKP. Všechny povinné údaje ručně vyplníte na libovolný papír (nemusíte mít tiskopisy pro off-line režim) a čísla kódů opíšete. Tento postup je však zdlouhavý a pokud máte účtenek denně víc, není vhodný.
Třetí variantou je elektronická účtenka. Obvykle ji pošlete zákazníkovi jako přílohu e-mailu. Ten však musí předem s elektronickou verzí dokladu souhlasit. Pokud je proti, máte povinnost vystavit mu fyzickou účtenku.
Pokuty za chyby v EET účtenkách
Náležitosti účtenek si dobře pohlídejte. Pokud informaci o tržbě neodešlete a tím pádem tedy na účtence nemáte FIK, hrozí vám pokuta až půl milionu korun. Stejný postih můžete dostat i v případě, že zákazníkovi účtenku nevystavíte.
Píšeme o aktualitách v EET a připravujeme souhrnné články plné rad. Sledujte nás na Facebooku a Twitteru a o všem se včas dozvíte.
Související články
Jak vypadají papírové účtenky pro off-line režim a další podrobnosti
Off-line EET: jak funguje, kdo novinku využije a komu spíš přidělá vrásky
Dobrý den, můžete prosím uvést odkaz na paragraf v zákoně o EET, kde je uvedeno, že čas musí být na účtence uveden s přesností na sekundy? Děkuji
Dobrý den, Lucie, přímo v zákoně o EET se o sekundách nepíše. Detailní náležitosti účtenky totiž upravuje metodika k EET. http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika_k_evidenci_trzeb_v3.0.pdf Informaci o sekundách najdete na str. 25. Jednotlivé odstavce nejsou členěny paragrafy, text o časových údajích najdete ve spodní polovině stránky.
Zbytečná buzerace podnikatelů……..jak odečtu kasu z daní,když jedu procentami?Stejně vydavame paragon s udaji,proč tedy jeste EEt učtenka?
Dobrý den, Helen, bohužel vaší otázce přesně nerozumíme – vysvětlíte nám prosím ještě jednou, jak je to s těmi procenty? Děkujeme.
Stále vidím rozpory ve výkladu při tisknutí účtenky. Z českého jazyka chápu význam „vystavit“ jako uložení prodejky v prodejním software (u nás v S4) a význam „vytisknutí“ chápu jako vytisknutí vystavené prodejky na papír. Nemám tedy na mysli vystavení, ale opravdu až následný tisk. A vy zde píšete toto (výňatky z textu víše) :
1. Doklad musíte položit na pult či dát jinam, kde si ho zákazník může volně vzít.
2. Zákazník musí s elektronickou účtenkou souhlasit. Pokud trvá na papírové, máte povinnost mu ji vystavit.
Ptám se tedy, kdy lze se zákazníkem řešit formu účtenky, když musí automaticky ležet vytisknutá na pultě ??? A proč se neříká tiskárnám vystavitelky, když mám zákazníkovi vystavovat doklad na papír, pokud na tom trvá ???
Dle mého názoru se vůbec nerozlišuje význam slov vystavit a vytisknout a vznikají zbytečné nepřesnosti ve výkladech a dochází k neporozumění dané problematiky.
Jsem velmi zvědav na vaši odpověď a těším se na objasnění mých neznalostí. Ale jsem také skeptický, jelikož jsem už dříve nějaký dotaz psal, ale bez vaší reakce na něj.
Dobrý den, pane Schmiede, v první řadě se omlouváme, že jsme vám neodpověděli na váš dřívější dotaz. Snažíme se odpovídat co nejpečlivěji, ale vaše otázka nám musela někde zapadnout.
Vystavit a vytisknout lze v zásadě považovat za synonyma. Rozdíl je v tom, že vytisknout můžete účtenku pouze z tiskárny, ale vystavit ji můžete i ručně (vypsat) nebo skrze e-mail. Proto se hodí používat obě slova podle situace.
Úryvky z textů, které zmiňujete, jsou skutečně výňatky a nikoliv chronologický postup. Elektronická účtenka se týká nákupu, při kterém se obchodník a zákazník nepotkají. V tom případě může obchodník poslat el. účtenku, ale je důležité, aby s tím klient souhlasil.
Při osobním setkání (třeba v restauraci, obchodě) to funguje tak, že podnikatel účtenku vytiskne a předá – neptá se zákazníka, zda chce účtenku poslat na e-mail.
Podívejte se prosím do EET metodiky na stranu 23 a 24, kde se řeší typy účtenek a jejich vystavování:
http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika_k_evidenci_trzeb_v3.0.pdf
Personál restaurace U Zvonice v Železném Bodě (IČO 45526966) dne 16.9.2018 požadoval úhradu za oběd 453.- Kč. Odmítl jsem zapatit a trval na vystavení účtenky. Blo mi sděleno, že nefunguje internet. Až na můj požadavek mi byl vystaven paragon Z 6854445 na tuto částku. Je tento postup správný, případně jak ověřím, že doklad byl zaevidován v systému EET ?
Dobrý den, pane Nyple.
Nefunkční internetové připojení by nemělo mít žádný vliv na povinnost vystavit EET doklad. Pokud Vám byl místo toho vystaven papírový paragon, nejedná se o správný postup zaevidování takovéhoto paragonu nelze v systému EET ověřit.
Dobry den.
V nekterych obchodech, uctenky neobsahuji kod FIK ani BKP. Nekde kde platite kartou Vam ani nechteji vystavit ucrenku a tvrdi, ze doklad o platbe kartou je adekvatni dokladu z pokladne.
z článku jsme se dozvěděli kdy účtenku vystavit, ale asi existují i situace kdy se EET účtenka vystavit nemusí. například teď jsem koupil ve dvou zavedených eshopech komponenty pro stavbu PC za celkem něco přes 10 tis. a ani na jednom dokladu nemám EET (režim, BKP, FIK). a to jsou velké eshopy rozlezlé po celé ČR které mají navíc i kamenné prodejny. Zboží jsem objednal přes eshop, vyzvednutí a zaplacení proběhlo na kamenné prodejně.
Dobrý deň, komponenty môžu byť vlastnej výroby, to znamená, že by spadali do 4. vlny EET, ktorá je momentálne pozastavená. Tým pádom obchod u týchto predajov zatiaľ nemá povinnosť evidovať. S pozdravom, Jana Hrubá
Dobrý den,
jak je to s váženými položkami (např. šunka) na účtence. Musí na účtence být uvedena cena za 1kg?
Děkuji
Dobrý deň, informácia o mernej cene, na ktorú sa pýtate, sa netýka EET. Pokiaľ mám správne informácie, merná cena musí byť zo zákona uvádzaná na etikete k výrobku, teda zákazník s ňou musí byť oboznámený ešte pred tým, ako si výrobok zakúpi. S pozdravom, Hrubá
Dobrý den, prosím když si zakoupím v obchodě například 4x okurek, musí být na uctence uvedena souhrna částka i částka za jeden ks? Děkuji
Dobrý den Lucie, vypisovat cenu jednotlivých položek není povinné, na účtence je nutné uvést jenom konečnou výši tržby v korunách (bod č.6 v článku).
S pozdravem, Jana Hrubá
Dobrý den,
má číslo účtenky nějaké zakázané znaky? Třeba že číselná řada nemůže být ve formátu 2019,/*?#123 ?
Děkuji a přeji příjemný den.
Dobrý den,
povolené znaky v čísle účtenky jsou:
^[0-9a-zA-Z\.,:;/#\-_ ]{1,25}$
kde poslední znak v hranaté závorce je mezera (znak “ “ s dekadickým kódem 32 v ASCII znakové sadě) a znak „-“ je pomlčka (znak s dekadickým kódem 45 v ASCII znakové sadě).
Délka: 1 až 25 znaků.
S pozdravem
Jiří Dvořák
Dobrý den, čísla účtenek z EET kasy (z hodně používané známé kasy od renomované firmy) jdou po sobě a pokud udělám na konci dne uzávěrku, ta má taktéž jedno z následujích čísel této stejné číselné řady – je to tak správně? Neměly by uzávěrky, které nejsou doklady pro zákazníka, mít číselnou řadu jinou? Děkuji.
Dobrý den paní Mirko,
zákon o EET neupravuje konkrétní číslování účtenek, ale jenom technickou specifikací (formát):
Údajem dle § 19 odst. 1 písm. d) ZoET je pořadové číslo účtenky, které je účtence přiřazováno poplatníkem. Pro minimalizaci zásahu do stávajícího označování účtenek poplatníky je jediné omezení dáno pouze technickou specifikací, resp. formátem a strukturou zasílaných údajů o evidované tržbě, uvedeným v technické dokumentaci. Pořadové číslo účtenky může obsahovat čísla, písmena a další vybrané znaky. Nicméně mělo by se vždy jednat o logickou řadu, která však není fixně vázána k určitému časovému úseku. Záleží na rozhodnutí poplatníka, zda se pořadové číslo účtenky bude vázat např. ke dni, týdnu, měsíci či roku.
Z toho usuzuji, že pokud má Vaše uzávěrka číslo z číselné řady účtenek, nemuselo by to ničemu překážet.
S pozdravem,
Jana Hrubá
Dobrý deň! Mám otázku. Maďarská firma zaoberajúca sa šitím oblekov, uniforiem, poľovníckym oblečením chce sa zúčasťniť na výstave Myslivectvo a rybárstvo v Lysej nad Labem v srpnu 2020 či musí mať EET kasu počas predaja na výstave, ktorá trvá 4 dní?
Vopred ďakujem za odpoveď. S pozdravom
Zakon o DPH take v nekterych pripadech umoznuje vystavit pouze zjednoduseny danovy doklad, ktery nemusi obsahovat uplne informace. Napriklad v pripade dokladu z pokladny, ktery dostanete pri nakupu v potravinach.