Vytisknutá, ručně psaná, elektronická. Víte, která varianta EET účtenky je správná?
AKTUALIZOVÁNO. Jestli jste v zákoně o elektronické evidenci tržeb marně hledali povinný způsob předání EET účtenky, nebyli jste sami. Vysvětlení totiž přinesla až metodika k zákonu o EET, podle které může mít účtenka tištěnou i elektronickou podobu.
Těsně před startem EET navíc finanční správa upřesnila podobu účtenky na webu eTržby.cz. Podle jejího doporučení má rozhodující slovo zákazník. Připravili jsme proto přehled, jak na účtenku právě ve vašem podniku nebo živnosti.
1. Vytištěná účtenka
Běžná EET účtenka je vytisknutá na pokladní tiskárně. Podnikatel ji předává zákazníkovi při osobní platbě v hotovosti, kartou, stravenkami nebo třeba při uplatnění dárkového poukazu. Účtenku musí vystavit povinně bez vyzvání zákazníka.
Z toho vyplývá, že účtenku tiskne podnikatel v přítomnosti zákazníka – nikoliv až po jeho odchodu z provozovny. Je přitom jen na nakupujícím, jestli si účtenku vezme, nebo ne.
Zatím Češi o vytisknuté účtenky příliš zájem nemají, a tak nejčastěji malé papírky končí v koši hned u pokladny. To se možná změní až od půlky příštího roku, kdy ministr financí Andrej Babiš plánuje odstartovat účtenkovou loterii. Pro server Aktuálně.cz ministr řekl, že jednou z cen bude každý měsíc třeba auto.
2. Elektronická účtenka
S elektronickým předáním počítá finanční správa zejména v případech, kdy se podnikatel se zákazníkem přímo nepotkají – obvykle při nákupech v e-shopech. Zákazník ale musí například potvrzením obchodních podmínek souhlasit s vystavením elektronické účtenky.
Zatím je ovšem budoucnost e-účtenky v těchto případech nejistá – platby z účtu na účet do EET nespadají a vypadá to, že se evidenci možná vyhnou i platební brány a on-line platby kartou.
AKTUALIZACE: Od března 2018 platby kartou nespadají do EET.
Další z možností, kterou připouští finanční správa, je dohoda mezi stálými obchodními partnery. Pokud se spolu domluví a zákazník souhlasí s elektronickou účtenkou, nestojí jí nic v cestě.
Někteří podnikatelé plánují používat elektronické účtenky i v kamenných provozovnách. Nezapomeňte ale, že bude-li zákazník chtít vytištěnou účtenku, musíte mu ji předat. Rozhodně nestačí vydat třeba lístek s kódem, pod kterým zákazník účtenku najde na webové stránce.
Elektronická varianta totiž závisí na dohodě obou stran, nikoliv na rozhodnutí podnikatele. Pokud by třeba babička, která nemá internet, žádala o klasickou účtenku, ale nedostala by ji, podnikatel může mít problémy. V tom případě by mu totiž hrozila pokuta od EET kontrolorů.
3. Ručně psaná účtenka
Některým drobným podnikatelům, kteří mají jen několik evidovaných tržeb denně, se nechce investovat do tiskárny. Účtenky plánují dál vystavovat ručně. Není to zakázané – ale ani doporučené. Podle finanční správy může živnostník při opisování složitých údajů snadno udělat chybu a tím se vystavit riziku pokuty.
Pozor na to, co máte na účtence
Až si budete vybírat, který z typů účtenky zvolíte ve svém podniku, nezapomeňte na další důležitou věc: jen EET účtenka nestačí. Až k vám přijde na kontrolu Česká obchodní inspekce a vyžádá si doklad o zakoupení, budou ji zajímat jiné údaje než kontrolory EET. Přečtěte si, co všechno musí být na takzvané superúčtence.
Dění nejen kolem EET účtenek bedlivě kontrolujeme každý den. Sledujte nás na Facebooku a na Twitteru a nic vám neuteče.
Související články
DIČ na každé EET účtence. Podnikatelé se bojí zveřejňování rodných čísel
GDPR a EET: jak je to s osobními údaji na účtenkách?
EET od března? Z účtenek zmizí DIČ, na daňových dokladech ale musí být dál
Kompletní průvodce EET účtenkami: co musí obsahovat a kdy je vystavit
Já obchoduji hlavně na prodejních výstavách v cizině, kde účtuji v Eurech a mám i E-shop, ve kterém jsou ceny rovněž v €urech. Moje korunové tržby jsou zanedbatelné (asi 3 %). Nemohu sehnat zařízení, které by mi umožňovalo účtovat v Eurech, protože všechno zboží mám naceněno v Eurech. Mé zákazníky nezajímá nějaké korunová účtenka, chtějí ji komplet v Eurech a při největších výstavách mám až 300 klientu za den. Je-li jaká pomoc?
Dobrý den, pane Křivanci, naprosto vám rozumíme. Bohužel finanční správa požaduje, aby jí podnikatelé odesílali datovou zprávou tržby v českých korunách. Přesvědčit se o tom můžete na straně 22 a 24 metodiky k zákonu o EET: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Chcete-li i nadále přijímat platby v eurech, zákazníkům vydávat účtenku v eurech a stejně tak zadáte eura i do EET pokladny, doporučujeme vám Pokladnu EURO-150TEi, která zvládá eura jako doplňkovou měnu. Stačí přepnout pokladnu na eura, nechat ji přepočítat měny podle zadaného kurzu a poslat datovou zprávu na finanční správu. Pokud by vás ještě něco zajímalo, napište nám nebo rovnou našim kolegům do Profi Pokladen, kteří se pokladnami dennodenně zabývají: posinfo@money.cz
Jste zajisté rád, pane Křivanec, že máme takovou vymoženost jakou je EET, že?
No a co všichni musíme odvádět daně ne ???Nebo podnikatelé ne???
Dobrý den,
řešíme situaci na eshopu, který není plně propojený se skladovým systémem (eshop nevystavuje daňové doklady, pouze eviduje objednávky).
Pokud v případe online karet vyřeší EET eshop a zákazníkovi pošle „EET účtenku“ která bude obsahovat vše důležité, je možné ve skladovém systému potom jen vystavit stejně jako dnes daňový doklad, který se již do EET nezašle?
Hotovostí platby by do EET poslal skladový systém a doklad by obsahoval všechny EET údaje, v případe online karet by to bylo rozdělené na dva doklady. Z toho co jsem pochopil je takováto metoda možná, ale nikde jsem to nenašel potvrzené..
Děkuji
Dobrý den, Petře, vaši otázku jsme si pořádně přečetli a pečlivě rozebrali a domníváme se, že to takto lze udělat. Myslete na několik věcí:
1) Je potřeba, abyste vystavil EET a zároveň účtenku, kterou kontroluje ČOI a zákazníci ji využijí při reklamaci: https://eet.money.cz/blog/podnikatele-pozor-kontrolorum-coi-uctenka-z-eet-nestaci
Někdo má všechny údaje na jedné superúčtence, jiný si účtenky rozděluje na dvě (třeba vy).
2) Elektronická evidence tržeb a vaše účetnictví jsou dvě odlišné věci. Vaší povinností bude od 2. vlny elektronicky evidovat tržby, aby měl stát přehled o tom, kolik peněz přijímáte. Pro výpočet daní je ale důležité vaše účetnictví – a to bude zřejmé ze skladového systému.
Datovou zprávou zasíláte pouze údaje, které vyžaduje EET metodika (viz článek výše). Údaje z daňového dokladu nezasíláte. Ačkoliv váš e-shop není plně propojený sem skladovým systémem, jsou na sebe navázané a spolupracují spolu. Proto je podle našeho názoru vámi popsaný postup v pořádku. Pokud byste měl ještě nějakou otázku nebo máte pocit, že jsme vás špatně pochopili, neváhejte se nám ještě ozvat.
Dobrý den, při vydání účtenky v offline režimu ji zákazník obdrží s vytištěným pkp, prosím o informaci, jakou účtenku archivovat v systému a předat účetní. Totožnou nebo následně opravenou s fikem. Řešíme vlastní aplikaci a tato situace není nikde k dohledání. Klasická pokladní zařízení to mají jistě nějak vyřešeno, ale bohužel nevíme jak. Děkuji
Dobrý den, Jano, toto záleží spíš na dohodě s vaší účetní. V metodice jsme neobjevili informace o tom, že by bylo povinné v účetnictví archivovat pouze určitý typ dokladu.
Dobrý den,ráda bych se zeptala,zda je nutné uvádět na účtence eet i adresu provozovny?Děkuji
Dobrý den, Danielo, metodika to jako povinnost nestanovuje. Povinné údaje najdete na straně 25: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
A zde je vzorová účtenka na webu finanční správy: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/vzorova_uctenka.pdf
Adresa tam sice je, ale není to povinný údaj.