Finanční správa vymyslela, jak evidovat on-line platby. Podnikatelé, můžete být klidní
Dlouho očekávané řešení on-line plateb je konečně na světě. Finanční správa s ním přišla tři týdny poté, co poslanci v lednu odmítli výjimku z EET pro e-platby kartou a přes platební brány.
Až dosud nikdo nevěděl, jak na EET u tržeb, o kterých se podnikatel nedozví hned. Z nového prohlášení finanční správy ale jasně vyplývá, že tržbu stačí zaevidovat, až na ni podnikatel přijde.
Část nového dokumentu klidně přeskočte
Na první pohled nové vyjádření finanční správy nic moc důležitého neříká. Nenechte se ale zmást nemastně neslaně napsanou první půlkou textu, která jen opakuje známé informace z prázdninové EET metodiky. Druhá část textu je napsaná tučným písmem a právě v ní se dozvíte to nejdůležitější.
Co vám nesmí v novém textu uniknout
Z nového dodatku k EET metodice vyplývají 2 zásadní informace. Týkají se on-line plateb, u kterých se podnikatel se zákazníkem nesetkají.
- Podnikatel nemusí evidovat v okamžiku uskutečnění platby, protože o ní neví. Takovou tržbu stačí zaevidovat až v okamžiku, kdy ji podnikatel objeví. V tu chvíli zašle datovou zprávu na finanční správu a vystaví účtenku.
Příklad: Zákazník si v pondělí večer objedná zboží z vašeho e-shopu. Váš systém mu automaticky zobrazí účet, kam peníze poslat, a konečnou částku. Ještě ten den elektronicky zaplatí kartou a vám přijdou peníze na účet. Objednávku a platbu objevíte až v úterý ráno, kdy tržbu zaevidujete.
- Pokud podnikatel odesílá zboží nebo poskytuje službu zákazníkovi ještě předtím, než zjistí, že už mu přišly peníze od klienta, musí tržbu zaevidovat a vystavit EET účtenku. Nejde ale o případy, kdy podnikatel nejdřív odesílá balík nebo poskytne službu a až pak pošle zákazníkovi informace o tom, jak má zaplatit.
Příklad: Pokud vám zákazníci platí přes platební bránu, o tržbě se pravděpodobně nedozvíte ihned. Platební brána vás informuje až za několik hodin nebo dokonce dní, že váš zákazník odepsal peníze ze svého účtu a poslal vám je. Vy ale víte o objednávce a ještě než vám platební brána zašle peníze, zaevidujete tržbu a odešlete balík s vystavenou EET účtenkou.
Finanční správa doporučuje stornovat
Nový dokument finanční správy se věnuje i jednomu z EET mýtů, který se týká stornování. Pokud tržbu nejprve zaevidujete a až pak čekáte, že vám přijde platba na účet, v některých případech se jí možná nedočkáte. Pracovníci finanční správy doporučují takové platby bez obav stornovat.
Zároveň se nemusíte bát ani elektronických účtenek. Stačí se domluvit se zákazníkem, jestli mu nevadí obdržet účtenku e-mailem. Elegantně to vyřešíte větou v obchodních podmínkách, kam napíšete, že účtenku zasíláte jen elektronicky. Pokud budete účtenku tisknout, stačí ji přiložit k balíku.
Komu nový dokument o on-line platbách nepomůže
Pokud nechcete elektronicky evidovat a vystavovat EET účtenky ručně, vychází vám vstříc například různé české platební brány nebo řešení našich kolegů z iDokladu, které jsme už na blogu popsali. Problém ale je, že pokud obchodujete například přes Etsy nebo eBay a další zahraniční platformy, budete možná muset evidovat ručně každou tržbu zvlášť. Žádné automatické řešení těchto tržeb zatím není dostupné.
Přečtěte si nové vyjádření finanční správy
Chcete vědět o novinkách v EET bez čekání? Sledujte nás na Facebooku nebo Twitteru a budete mít důležité informace hned na očích.
Související články
Změny EET poslanci zamítli, obchodníci musí evidovat i on-line platby
Jak zvládnout on-line platby a EET v malém e-shopu? Pomůže iDoklad
Vytisknutá, ručně psaná, elektronická. Víte, která varianta EET účtenky je správná?
Nová pravidla zpřesňují EET pro e-shopy. Nikdo jim ale nerozumí
V případě Etsy existuje i možnost přijímání plateb přes tzv. Direct Checkout. Což funguje tak, že já si ve svém „obchodě“ v rámci Etsy vystavím zboží, zákazník si ho koupí a zaplatí kartou, PayPalem, převodem, kuponem atd. ne přímo mně, ale na účet vlastněný Etsy. Já vidím, jaké platby mi tam přicházejí, na základě toho posílám zboží, ale s penězi volně disponovat nemohu. Etsy mi celkovou nastřádanou částku po odečtení jejich provizí jednou za 14 dní pošle na můj bankovní účet jako SEPA platbu. Předpokládám správně, že tento režim pod EET nespadá? Psala jsem na FS někdy před týdnem a stále žádná odpověď. Děkuji
Dobrý den, Evo, domníváme se, že i takové platby budou spadat pod EET. Podle nového vyjádření finanční správy vám totiž tržba ještě na účet nepřijde, ale vy už o objednávce víte a proto ji zaevidujete. Účtenku přiložíte do balíčku nebo pošlete elektronicky. Pokud by se stalo, že by zákazník nezaplatil nebo něco podobného, tržbu vystornujete.
Evi, to vypadá na podobný systém jako třeba ubytování přes slevové portály, tam se také neeviduje. Tak já nevím, mám dojem že EET poradna by evidovala s prominutím i ho…no vyklouznuté z pr…e
Dobrý den, paní Studená, jsme rádi, že je EET poradna oblíbeným místem pro diskuzi dospělých lidí. Prosíme vás o slušné komunikování vašich myšlenek. Pokud je to pro vás problém, raději pište na weby s volnočasovou tematikou. U evidence tržeb je způsob předání peněz faktorem, který hraje roli. Nezáleží na tom, jestli máte obchod s knihami, prodáváte poukazy na ubytování nebo vyrábíte paštiky. Jde o to, zda vám lidé platí z účtu na účet, hotově, on-line kartou, přes platební bránu a tak dále. Zatím nemáme žádné informace o tom, že by platby přes portál Etsy byly z EET vyloučené. Proto ani nemůžeme něco takového tvrdit – 100% váhu ale má samozřejmě závazné posouzení, o které si můžete na finančním úřadě požádat, a kde vám úředníci přesně popíší, jak máte evidovat. Stále ale platí, že co zákazník zaplatí ze svého účtu na váš účet, neevidujete. Doufejme, že finanční správa ještě upřesní podobné sporné případy.
Domnívám se, že formulace vyjádření neřeší problém při prodeji digitálních produktů (ke stažení).
Výňatek z vyjádření Finanční správy:
… Finanční a Celní správa bude v případech, kdy poplatník není schopen splnit evidenční povinnost v okamžiku stanoveném v § 18 odst. 2 písm. b) ZoET, akceptovat postup, kdy poplatník zašle správci daně údaje o evidované tržbě a vystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání poplatníkovi. V případě, že tomuto okamžiku předchází expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi, je poplatník povinen zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději k okamžiku expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi…
Příkladem může být situace, kdy si zákazník zakoupí na eshopu program ke stažení. Zákazník provede platbu a může si program ihned stáhnout. K expedici zboží (automatickému stažení) dojde před tím, než se majitel eshopu s určitým zpožděním dozví o prodeji. Podle výše uvedené formulace však musí majitel eshopu zaslat správci daně údaje a vystavit účtenku nejpozději k okamžiku expedice zboží (stažení programu).
Dobrý den, Jindřichu, děkujeme za zajímavý komentář. Vyjádření finanční správy chápeme tak, že tržbu zaevidujete buď v okamžiku, kdy se o ní dozvíte, nebo v okamžiku, kdy odesíláte zboží. Podívejte se na větu „V případě, že tomuto okamžiku předchází expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi,…“
Podle našeho názoru musíte vydat účtenku při jednom z těchto okamžiků – v tom, který nastane jako první. Jelikož je u vás druhá popsaná situace v podstatě nemožná, budete evidovat spíše ve chvíli, kdy se dozvíte o tržbě. Souhlasíte s námi?
Máte pravdu v tom, že řešení uvedené situace striktně podle formulace vyjádření je pro mě v podstatě nemožné. Budu tedy evidovat ve chvíli, kdy se dozvím o tržbě. Doufám, že případné kontrolní orgány budou stejného názoru.
Jindřichu, můžete ještě zkusit závazné posouzení. Tisíc korun za papír z finančního úřadu není málo, ale přesně vám tam popíší, jak máte evidovat. Zkuste se podívat na náš článek: https://eet.money.cz/blog/ktere-faze-eet-spadne-vase-podnikani-za-tisicovku-vam-reknou-na-financnim-uradu
Dnes ráno jsme kontrolovali novinky v on-line platbách a vypadá to, že zatím žádné další informace nejsou k dispozici.
Podle Zákona o evidenci tržeb 112/2016 Sb. ČÁST ŠESTÁ – ZÁVAZNÉ POSOUZENÍ je předmětem závazného posouzení určení, zda je platba evidovanou tržbou nebo zda platba může být evidována ve zjednodušeném režimu. Obávám se, že příklad popsaný výše neodpovídá předmětu závazného posouzení. Máte již nějakou zkušenost, že FÚ poskytne závazné posouzení i v případě, že dotaz se neshoduje s definovaným předmětem závazného posouzení?
Dobrý den, Jindřichu, domníváme se, že ve vašem případě by závazné posouzení mělo mít smysl. Protože metodika k zákonu o EET ani žádné další pokyny finanční správy neřeší váš případ, máte nárok na to, aby finanční správa vaši situaci posoudila a řekla vám přesně zda a jak máte evidovat. Jde o to, že toto vyjádření je vaší „obranou“ proti EET kontrolorům. Pokud by vám tvrdili, že evidujete špatně a dostanete pokutu, můžete se díky závaznému posouzení bránit.Posouzení je pro vás návodem, jak evidovat. Koukněte ještě na vyjádření finanční správy k posouzení: http://www.etrzby.cz/cs/kdo-a-jake-trzby-eviduje
Můžete si to ověřit i u úředníků, až příště půjdete na finanční správu, jestli se vám závazné posouzení vyplatí a pomůže vám. Držíme vám s EET palce.
Jeste jedna dulezita vec pro e-shopy, ktere vyuzivaji platby pres internet (GOPAY, PAYU, Thepay, ci jiny poskytovatel platebnich transakci, ci pouze platebni terminal). EET se Vas od 1. 3. 2017 netyka v pripade, ze pouze nepreprodavate zbozi, ale nabizite sluzbu, ci zakazkovou vyrobu, coz je Vase hlavni cinnost. Dokonce do 170 000 Kc rocne muzete v ramci toho preprodat vyrobek (levne koupim, draz prodam). Bohuzel se tomu nikdo na webu nevenuje, protoze 99 % e-shopu v CR je zalozeno na nakup/predej a ne na zakazkove vyrobe.
Jako priklad uvadim napriklad vyrobu tiskoviny, nejake zuslechteni vyrobku atd…(www.slevotisk.cz)
Dobrý den, pane Jerichu, děkujeme za vaši poznámku. Druhá vlna EET se týká maloobchodníků a velkoobchodníků. Rozdělení vln jsme popsali na samostatné stránce EET poradny: https://eet.money.cz/koho-se-tyka-elektronicka-evidence-trzeb
Tématu EET fází a příslušných profesí a prací se snažíme na blogu podrobně věnovat. Podívejte se na naše články, už jsme jich stihli napsat docela dost. Vybrali jsme například:
https://eet.money.cz/blog/doplnkovy-prodej-eet-udelejte-si-jasno-jak-na-trzby-z-minoritni-cinnosti
https://eet.money.cz/blog/patri-pivo-dzbanku-1-nebo-3-vlny-nejen-zjistite-v-novem-manualu
https://eet.money.cz/blog/7-nejcastejsi-typu-pronajmu-podivejte-se-ktere-maji-z-eet-vyjimku
https://eet.money.cz/blog/prodate-na-stanku-s-obcerstvenim-denne-balene-napoje-za-480-kc-evidujete-uz-ve-2-vlne
https://eet.money.cz/blog/stankari-dejte-si-pozor-co-mate-na-pulte-eet-ma-na-zbozi-ruzne-metry
Váš příklad je nesmysl.
Příklad: Zákazník si v pondělí večer objedná zboží z vašeho e-shopu. Váš systém mu automaticky vygeneruje variabilní symbol a další údaje k platbě, které přijdou zákazníkovi na e-mail. Ještě ten den elektronicky zaplatí kartou a vám přijdou peníze na účet.
Jestliže zákaznik dostane z eshopu podklady k platbě, tak uhradí objednávku bankovním převodem na který se eet nevztahuje. Karta mu v tomto případě bude k ničemu.
Dobrý den, Dalibore, máte pravdu, že pokud zákazník platí z účtu na účet, nevztahuje se na tuto platbu EET, a pokud dostane z e-shopu variabilní symbol, platí přes účet. Děkujeme za vaši připomínku, příklad upravíme.