Jak zvládnout on-line platby a EET v malém e-shopu? Pomůže iDoklad
AKTUALIZOVÁNO. Sotva poslanci neschválili výjimky z EET pro on-line platby, mnoho malých internetových obchodů začalo ohlašovat zrušení plateb kartou po internetu. Jejich platební brána nebo e-shopové řešení totiž nedokáží splnit požadavky EET. Právě těmto podnikatelům pomůže iDoklad.
O tom, jak v iDokladu zvládnete EET, jsme vás už před časem informovali. Ale nově pomocí této fakturační služby vyřešíte i evidenci v e-shopech. Stačí, když oba systémy propojíte pomocí komunikačního můstku API.
Jak to funguje
Zákazník uskuteční objednávku a zaplatí za ni například kartou. Důležité je, aby platební brána ihned po uskutečnění zákazníkovy platby poslala informaci do e-shopu.
E-shop pak pomocí API iDokladu kontaktuje servery finanční správy, zaeviduje tržbu a obratem vrací do e-shopu kódy pro EET. Celá tato operace trvá méně než 1s.
Zde máte na výběr 2 možnosti:
- Využít API iDokladu pro tvorbu faktury.
Celá faktura včetně stvrzenky o úhradě s kódem FIK a dalšími EET náležitostmi bude vytvořena v iDokladu (doporučený postup). Evidenci dokladů tedy máte k dispozici přímo v iDokladu. - Použití API iDokladu pro tvorbu prodejky.
V tomto případě použijete iDoklad jen jako prostředníka a necháte si od něj pouze zaevidovat tržbu do EET a poslat FIK (a další kódy EET) datovou zprávou. Informace z této datové zprávy následně využijete pro doklad pro zákazníka, který si vytvoříte sami až u sebe v e-shopu.
Pak stačí EET účtenku doručit zákazníkovi. Můžete mu ji ihned automaticky odeslat e-mailem, nebo ji vytištěnou přiložit do balíčku se zbožím. V případě, že chcete ušetřit na tisku, doporučujeme dát do obchodních podmínek ustanovení, že účtenky posíláte pouze elektronicky.
Pokud potřebujete objednávku stornovat, zrušíte ji v administraci e-shopu. Údaje se přes API dostanou do iDokladu, který do EET pošle informaci o záporné tržbě.
Propojení využijete, i když máte výdejnu zboží, kde lidé platí v hotovosti. Jednoduše v administraci označíte objednávku jako zaplacenou a iDoklad vše elektronicky zaeviduje.
Systém je vhodný pro malé e-shopy
Elektronická evidence tržeb pomocí iDokladu se hodí hlavně malým e-shopům, kterým:
- nezajistí EET jejich platební brána
- a pro jejich e-shopové řešení není dostupný vhodný plugin pro EET.
Díky propojení na iDoklad nemusí měnit poskytovatele e-shopu ani není nutné zrušit platby kartou.
Jak postupovat, pokud chce toto řešení
- Získejte autentizační údaje k EET. Podívejte se na náš návod.
- V aplikaci na Daňovém portálu se zaregistrujte a přihlaste svoji virtuální provozovnu (e-shop).
- Vytvořte si účet v iDokladu a uložte do něj svůj EET certifikát.
- Kontaktujte svého programátora.
- Programátor se na webu iDokladu zaregistruje jako vývojář a získá přístup k API.
- Pomocí API propojí váš e-shop s iDokladem.
- Pro šikovného programátora je to jednoduchá akce, kterou zvládne za několik hodin.
Přehlednější účetnictví
Pokud na e-shopu potřebujete vyřešit pouze EET, iDoklad se to o bezchybně postará. Ale pomůže vám i s dalšími věcmi. Ocení ho hlavně všichni e-shopaři, kterým jejich systém neřeší faktury nebo jsou s vystavováním nespokojení. Díky API v iDokladu jednoduše vedete celé účetnictví e-shopu.
Podívejte se na výhody, díky kterým si iDoklad oblíbilo jeho téměř 130 000 uživatelů:
- Na jednom místě máte k dispozici vydané i přijaté faktury.
- iDoklad je vždy legislativně aktuální.
- Faktury se automaticky párují s platbami v bance, takže hned vidíte, kdo už zaplatil.
- Upravíte si vzhled faktur.
- iDoklad načítá kurzy a automaticky částku přepočítá do cizí měny, pokud je to potřeba.
- Data jsou bezpečně uložená v cloudu.
- Díky mobilní aplikaci máte přístup k fakturám odkudkoli.
- Doklady jednoduše nasdílíte své účetní.
EET pro e-shopy začíná už za měsíc a doporučujeme vše řešit včas. Získáte tak výhodu oproti jiným e-shopům, které platbu kartou zruší.
Metodika k e-shopům
Pokyny k EET pro e-shopy, které připravila finanční správa v listopadu, jsou bohužel dost nesrozumitelné. Není zcela jasné, ve kterém okamžiku mají e-shopy evidovat. Nejpravděpodobnější je, že v případě on-line plateb kartou by internetové obchody měly tržbu zaevidovat v okamžiku, aby zákazník na platební bráně klikne na “Zaplatit”.
Pokud brána o tomto kroku ihned odešle informaci do e-shopu, který data předá do iDokladu, je zpoždění tak minimální, že se to podle našeho názoru dá považovat za okamžité zaevidování platby a řádné splnění povinnosti.
Tento týden by finanční správa měla zveřejnit další metodiku k e-shopům. Vše hlídáme a o aktuálním vývoji vás budeme informovat. Sledujte nás na Facebooku a Twitteru.
AKTUALIZOVÁNO: Podívejte se na nový článek o pravidlech evidování v e-shopech.
Máte ohledně iDokladu a e-shopů otázku? Napište našim kolegům na info@idoklad.cz.
Dobrý den,
pokud se rozhodnu registrovat tržbu přes iDoklad a to včetně založení faktury, tak výsledkem bude (logicky doufám) pouze jeden doklad, tedy Faktura – daňový doklad s navíc informacemi o tržbě EET?
Tedy fyzicky jeden papír A4, který při expedici následující pracovní den vytiskneme a přibalíme do zásilky?
Bude to takto v pořádku pro FÚ i pro ČOI?
Děkuji za odpověd.
Dobrý den, Jakube, koukněte na článek na blogu iDokladu: https://www.idoklad.cz/blog/novinky-v-idokladu-jak-idoklad-resi-eet
EET údaje mohou být součástí faktury, jak píšete. Určitě se podívejte i na náš článek o tom, co musí být na účtence podle zákona o EET a co kontroluje ČOI: https://eet.money.cz/blog/podnikatele-pozor-kontrolorum-coi-uctenka-z-eet-nestaci
Pak si porovnejte, že máte vše na své faktuře v pořádku.
Účtenky teoreticky můžete vydávat i elektronicky. Pokud by vás to zajímalo, můžete si přečíst i článek na toto téma: https://eet.money.cz/blog/typy-uctenek
Dobrý den,
zaregistroval jsem se jako vývojář pro přístup do API, ale nenašel jsem tam žádnou metodu, která by uměla vrátit FIK a BPK pro zaregistrovanou platbu tak jak popisuje tento článek, existuje tedy takováto metoda ?
Děkuji za odpověď.
Dobrý den, Dane, vaši otázku jsme probrali s našimi kolegy, kteří se starají o iDoklad, abyste měl odpověď přímo od programátorů. Od nich jsme zjistili, že momentálně není možné získat pouze samotný FIK a další údaje.
Popisované řešení bez využití fakturace v iDokladu je myšleno tak, že je možné přes iDoklad vystavit pouze prodejku, která je zjednodušeným prodejním dokladem, který se zašle do EET. Prodejka pak obsahuje FIK a další náležitosti, které můžete použít například na dokladu vystaveném v eshopu.
Výhoda prodejky oproti faktuře spočívá v tom, že není nutné vyplňovat například údaje o odběrateli.
Dobrý den,
Mám hotové řešení pro automatizovaný propis příjmových transakcí z Paypal do faktur v iDoklad.
iDoklad odešle zprávu EET.
Aplikace stáhne potvrzení o úhradě faktur z iDoklad a automatizovaně pošle na e-mail zákazníka jako PDF.