5 kroků, které musí podnikatelé splnit před startem EET
A je tu opět září. Děti vyráží do chladného rána vstříc škole a podnikatelé je následují – ale na úřady pro autentizační údaje k elektronické evidenci tržeb. Jestli nevíte, o co se jedná, čtěte dál. Připravili jsme pro vás manuál, jak přežít září a říjen v džungli EET.
Elektronická evidence startuje pro některé podnikatele naostro až v prosinci, ale do té doby toho musíte stihnout docela dost. Pokud se budete držet našich 5 kroků, nic vás nepřekvapí.
1) Zařiďte si autentizační údaje
Už od 1. září získáte svoje přihlašovací jméno a heslo – neboli autentizační údaje. Přihlásit se o ně můžete na Daňovém portálu nebo osobně na finančním úřadu.
Pokud se rozhodnete pro elektronickou cestu, vaše přihlašovací jméno a heslo vám pošlou datovou schránkou. Ti, kteří vyrazí na úřad, dostanou údaje na místě a okamžitě.
Tip: Podívejte se na podrobný návod, jak o autentizační údaje požádat elektronicky.
2) Zorientujte se ve webové aplikaci
Je sice pěkné mít autentizační údaje, ale tím to zdaleka nekončí. Vaším úkolem je přihlásit se s jejich pomocí do aplikace EET na Daňovém portálu. Tam budete mít přehled o svých certifikátech a později i evidovaných tržbách.
3) Ohlaste všechny svoje provozovny
Když už máte přehled v aplikaci, oznamte finanční správě, kolik máte provozů. Každý z nich získá svoje vlastní číslo. To bude později uvedené na účtenkách – slouží k orientaci finanční správy.
4) Chtějte certifikát/y
Certifikát dostanete na rozdíl od pokladen zadarmo. Musíte si o něj ale požádat, až projdete předchozími třemi kroky. Certifikát slouží k tomu, aby systém EET identifikoval, že mu právě vy posíláte datovou zprávu o tržbě.
A kolik certifikátů potřebujete? Záleží na vás. Můžete si říct o jeden jediný, nebo taky vlastnit certifikát zvlášť pro každé pokladní zařízení či provozovnu.
5) Nainstalujte si certifikát do pokladen
Nakonec je potřeba, abyste certifikát nainstalovali do elektronické pokladny. S tím vám nejlépe pomůže dodavatel, u kterého jste svou pokladnu pořídili.
Mám stanek trafiky v metru: jízdenky, noviny, tabák, … jako trafika Relay jenom 12 metrů. Nevím, ze musím splnit EET nebo ne? Protože, podle nadace 47: maloobchod, kromě stánek….
Dobrý den, elektronické evidenci se bohužel pravděpodobně nevyhnete. Vás stánek s novinami, jízdenkami a tabákem totiž spadá do 2. vlny EET, která startuje v březnu 2017. Stánkový prodej patří pod kód CZ NACE 47.8. Někteří stánkaři sice výjimku mají a evidují později, týká se to ale farmářů, pěstitelů a některých výrobců. Vy budete patrně muset evidovat už od jara. Držíme vám palce.
Zdravím jsem fotograf i grafik. Jako fotograf fotim svatby ale i lidi ve svém ateliéru který mám u sebe doma. Jak až se týká eet i mě?
Dobrý den, pane Černý, ano, EET se vás bude týkat. NACE kód vašeho podnikání je pravděpodobně 74.2: http://www.nace.cz/?archive_template=search.php&s=fotograf&is_exact=false&post_type=nace-cz
Podle EET metodiky by to znamenalo, že evidujete od 3. vlny, tedy od března 2018. Znamená to, že budete potřebovat alespoň mobil s internetem, aplikaci a případně i tiskárnu, abyste mohl zákazníkům vydávat účtenky s fiskálním identifikačním kódem (FIK), který vám vždy přijde z finanční správy. Více o EET si přečtete na našem blogu nebo v metodice: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Neváhejte se na cokoliv dalšího zeptat.
Dobrý den prosím ten certifikát který musí být abych to nainstalovala do pokladny si mám říct u koho?
To dostanu od dodavatele co mi doveze pokladnu? Děkuji za info. Bednářová
Dobrý den, paní Bednářová, nejprve musíte získat svoje přihlašovací jméno a heslo neboli autentizační údaje do EET aplikace. Požádat si o ně můžete on-line nebo na finančním úřadě. Podívejte se do našeho článku, který způsob je pro vás lepší: https://eet.money.cz/blog/2-zpusoby-jak-ziskat-autentizacni-udaje-k-eet-zjistete-ktery-je-pro-vas-lepsi
Poté, co získáte údaje, přihlaste se do aplikace a tam si požádejte o certifikát. Váš dodavatel pokladny vám certifikát bohužel nezařídí.
Další informace o certifikátu si přečtete na straně 16 metodiky k zákonu o EET a také se nezapomeňte podívat na náš článek 5 kroků, které musíte splnit před startem EET: https://eet.money.cz/blog/5-kroku-ktere-musi-podnikatele-splnit-pred-startem-eet
Snad jsme vám pomohli, držíme vám palce při získávání certifikátu.
Máme malý penzion s životenkým listem ubytovací služby.Jiné služby neposkytujeme pouze ubytování.Jak jsem se informoval nabídka je taková ,kde vám nabízejí celou řadu souvisejícíc prorduktů ubytováním a za dost peněz,Není k mání jednoduchý systém a lacinější produkt ? Děkuji.
Dobrý den, pane Žalský, na trhu najdete propracovaná drahá řešení pro velké podnikatele i levnější jednoduché varianty pro menší podnikatele. Pokud máte tržbu v hotovosti třeba jen několikrát do měsíce, pravděpodobně byste ani nevyužil všech výhod registračních pokladen – jako třeba rychlý tisk nebo snadné a rychlé zadání tržby do pokladny. Vyzkoušejte chytrý telefon nebo tablet s aplikací Profi Účtenka, která je zadarmo: https://profiuctenka.cz/
K tomu si můžete pořídit tiskárnu, kterou připojíte k aplikaci přes Wi-Fi nebo Bluetooth, například: https://www.profipokladny.cz/tiskarna-okprint-058-usb-rs-232cerna/
nebo účtenku vypíšete ručně – ale musí obsahovat všechny náležitosti, například kód od finanční správy. Co musí být na účtence, si přečtete na straně 25 metodiky k zákonu o EET: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Dobrý den,
jsme malá firma podnikající ve strojírenství,,,,z 90% platby za zboží vystavujeme na fakturu, max.10x do měsíce prodáme zákazníkům zboží za hotové u nás na provozovně. Prosím o informaci, kdy se týká EET naší firmy…
Velmi děkuji
Dobrý den, paní Rojovská, vlnu EET zjistíte podle toho, jaký kód CZ NACE má vaše podnikání. Každopádně nespadáte do 1. vlny EET, kdy evidují hospodští a restauratéři. V druhé vlně evidují maloobchodníci a velkoobchodníci. Ostatní se rozdělují do 3. a 4. vlny. Nejprve zjistěte podle postupu z našeho blogu, jaký je váš kód NACE:
Obory se do fází rozdělují podle CZ-NACE kódů. Málokdo si ho pamatuje, ale snadno ho zjistíte v databázi RES: http://apl.czso.cz/irsw/
Zadejte do databáze své IČO a vyjede vám váš záznam.
Poté klikněte na odkaz, který se skrývá pod číslem IČO.
Uvidíte detail záznamu, kde je uveden váš CZ-NACE kód.
Vyhledejte si v přehledu přiřazení svého kódu do jedné z vln EET: https://eet.money.cz/koho-se-tyka-elektronicka-evidence-trzeb
Další přehled najdete zde: http://www.nace.cz/
Až budete mít povinnost elektronicky evidovat, bude to platit pro platby kartou, přes platební bránu a hotově. Platby z účtu na účet se elektronicky neevidují.
Dobry den, jakou poridit pokladnu do stredne velke restaurace. Samozrejme, pokud mozno, co nejlevnejsi variantu. Dekuji
Dobrý den, paní Pospíšilová, podívejte se na speciální nabídku pro restauratéry a hospodské, kterou vytvořili naši kolegové z Profi Pokladen: https://www.profipokladny.cz/pokladni-set-oktab/
Možná by vám stačil pokladní set OKTAB: https://www.profipokladny.cz/pokladni-set-oktab/
Pokud si nebudete jistá, napište nám nebo si zavolejte o radu rovnou našim kolegům z Profi Pokladen na čísle: +420 549 522 511
Držíme vám palce, ať to s EET zvládnete.
Dobrý den, mám maloobchod a velkoobchod, ale také poskytuji služby v oblasti fotografování, vizáže a kosmetiky. EET bych měla mít od 1.3.2017 na velkoobchod a maloobchod. Znamená to, že od 1.3.2017 budu přes EET evidovat pouze malo a velkoobchodní prodej nebo i ostatní služby? Jsem osvč, pracuji v malé provozovně, ale i v terénu. Cca 2x ročně prodávám na veletrhu. Poradíte prosím jaký typ zařízení by pro mne byl vhodný? Předem moc děkuji za odpověď.
Dobrý den, paní Pavlatová, nejprve se podíváme na první část vaší otázky. Od 1. března skutečně evidujete tržby z maloobchodu a velkoobchodu. Služby ale EET podléhají až ve 3. fázi. Koukli jsme do databáze CZ NACE a fotografování jsme našli pod kódem 74.20. Ten spadá do 3. vlny, proto nemusíte svoje fotografické služby elektronicky evidovat dříve než v březnu 2018. Kosmetické služby najdete pod kódem 96, který spadá dokonce až do 4. vlny, takže kosmetiku můžete evidovat až od června 2018 a bude to v souladu se zákonem o EET.
Co se týče pokladního zařízení, pravděpodobně budete potřebovat něco mobilního, co se hodí do vaší provozovny, ale vezmete to bez problémů také do terénu i na veletrhy. Můžete si pořídit tlačítkovou registrační pokladnu nebo dotykovou pokladnu. Naši kolegové z Profi pokladen nabízí registrační kasy EURO 50 TEi a EURO 150TEi, které mají v sobě zabudovanou tiskárnu, jsou jednoduché na ovládání a neplatíte k nim žádný měsíční paušál. Prohlédnete si je přímo v sekci pokladních systémů pro kadeřnictví a kosmetiky:
https://www.profipokladny.cz/pokladni-systemy-kadernictvi-kosmetika/
Na stránce Profi Pokladen si nad pokladnami všimněte i dotykových zařízení. Doporučili bychom vám asi set OKTAB, který je skladný, má v sobě zabudovanou tiskárnou a obsahuje i prodejní aplikaci. Můžete si pořídit hardware také samostatně a nainstalovat si do něj aplikaci Profi Účtenka, která je zadarmo:
https://profiuctenka.cz/
Při rozhodování se klidně obraťte na naše kolegy z Profi Pokladen. Jsou připravení radit podnikatelům, kteří si nejsou jistí s nejlepším řešením EET pokladny. Zavolejte jim na číslo 549 522 511 nebo napište na posinfo@money.cz
dobrý den,stáhnul jsem si certifikát do mobilu,
ale nejde mi otevřít přes profiúčtenku,co s tím?,
děkuji
Jirka
Dobrý den, Jirko, prosím koukněte na návody na blogu našich kolegů, kteří se starají o Profi Účtenku: https://profiuctenka.cz/blog/nainstalujte-si-do-profi-uctenky-eet-certifikat/
Jak jste to vyřešil ? Jsem na tom momentálně úplně stejně
Dobrý den, Michale, zkontrolujte si prosím, že jste si svůj certifikát vygeneroval správně: https://www.youtube.com/watch?v=IMjndp1O_Mg
Problém může být například v tom, že nefunguje certifikát s příponou .cert. Potřebujete certifikát s příponou .p12.
Pokud vám certifikát nefunguje, určitě se obraťte na naše kolegy z Profi Účtenky, napsat jim podrobnější dotaz můžete tady úplně dole: https://profiuctenka.cz/poradna/
Naše společnost zajistuje servis pro internetový obchod z Holandska. Kde zákazníci si objednají zboží a druhý den je jim dovezeno na výdejní místo zde v ČR a zákazníci by měli za zboží platit převodem před jeho vydáním. Bohužel česká mentalita je taková že musíme od některých zákazníků inkasovat peníze za zboží až při jeho vydání. Vztahuje se na toto eet ?
Dobrý den, pane Tomane, ano, na příjem v hotovosti se vztahuje EET. Tržby, které vám přijdou z účtu na účet, evidovat nemusíte.
Dobrý den, požádal jsem dříve o certifikát , který jsem obdržel, než jsem vyplnil provozovnu . Mám teď chybný certifikát ?
Dobrý den, Roberte, EET metodika stanovuje, že před získáním certifikátu je potřeba nahlásit provozovny. Správný certifikát by měl mít v názvu souboru číslo a koncovku p12. Takto na dálku vám nedokážeme přesně říct, jestli je váš certifikát chybný. Zkuste nahlásit provozovny a zjistit, jestli to funguje. Certifikát pak případně snadno zneplatníte: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/sprava_certifikatu_eet.pdf
Dobrý den, podnikám jako OSVČ v oblasti svateb, Svatební agentura – Svatební služby- výzdoba obřadů a hostin, výroba svatebních květin a dekorací, návrhy a výroba grafických předloh tiskovin pro svatby a půjčovna dekorací na svatby a oslavy. Dekorace a květiny prodávám v rámci celkové objednané svatební služby, přirovnala bych to ke svatbě na klíč. 2x do roka pořádám svatební veletrh a vánoční jarmark.
Mám registrovaných víc oblastí podnikání:
(Poskytování služeb pro zemědělství, zahradnictví – výroba věnců a kytic, rybníkářství, lesnictví a myslivost
Výroba textilií, textilních výrobků, oděvů a oděvních doplňků
Zprostředkování obchodu a služeb
Velkoobchod a maloobchod
Pronájem a půjčování věcí movitých
Příprava a vypracování technických návrhů, grafické a kresličské práce
Návrhářská, designérská, aranžérská činnost a modeling
Provozování kulturních, kulturně-vzdělávacích a zábavních zařízení, pořádání kulturních produkcí, zábav, výstav, veletrhů, přehlídek, prodejních a obdobných akcí )
Mohli by jste mi prosím poradit, do jaké kategorie ohledně EET spadám a ve kterých vlnách bych si měla zřídit EET? Popřípadě zda mám některé obory činnosti zrušit a ponechat si jen ty co se týkají výroby květin a dekorací, služeb týkajících se svateb a půjčování věcí. Předem velice děkuji z radu.
Dobrý den, paní Sýsová, vypadá to poměrně složitě – že budete muset evidovat podle činností od 2. vlny a postupně přidávat další činnosti ve 3. vlně a pak ve 4. vlně. EET vlny zjistíte podle kódu CZ NACE, který je přiřazený vašim činnostem. Postupujte prosím takto:
Otevřete si databázi RES: http://apl.czso.cz/irsw/
Zadejte do databáze své IČO a vyjede vám váš záznam.
Poté klikněte na odkaz, který se skrývá pod číslem IČO.
Uvidíte detail záznamu, kde je uveden váš CZ-NACE kód.
Vyhledejte si v přehledu přiřazení svého kódu do jedné z vln EET: https://eet.money.cz/koho-se-tyka-elektronicka-evidence-trzeb
Maloobchod a velkoobchod spadají už do 2. vlny od 1. března 2017. Ostatní činnosti budete evidovat později. Možná byste mohla využít minoritní činnosti a svoje podnikání sloučit až do některé z pozdějších vln. Musíte si ale ověřit, že splňujete podmínky, které jsme popsali v tomto článku: https://eet.money.cz/blog/doplnkovy-prodej-eet-udelejte-si-jasno-jak-na-trzby-z-minoritni-cinnosti
Praktické by bylo, kdyby se vaše podnikání vešlo do méně činností. Tím nemyslíme, že máte přestat dělat polovinu věcí, ale spíš se zajděte zeptat na živnostenský úřad, jestli neexistuje nějaký typ živnosti, který by odpovídal vašim svatbám na klíč.
Dobrý den,
pokud budu platby přijímat pouze bezhotovostně na bankovní účet, nebudu vůbec používat hotovost, je nutné tuto skutečnost hlásit a žádat o autorizační údaje?
Resp. co vše musím v tomto případě udělat?
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den, Karle, v tomto případě nemusíte žádat o autentizační údaje ani nic hlásit na úřadě.
Dobrý den, můžete mi říct, jak a kde ve webové aplikaci zadám tržbu??? Děkuji
doplním: pracuji na PC a vystavuji pouze faktury
Dobře, v tom případě si můžete Profi Účtenku stáhnout do svého počítače.
Dobrý den, pane Soukupe, pokud jste si otevřel EET aplikaci finanční správy, tak si vygenerujte certifikát a zadejte informace o své provozovně. Údaje o tržbě ale neodesíláte přímo z této aplikace na Daňovém portálu. Musíte mít nějaké své pokladní zařízení, například mobil s Profi Účtenkou, která funguje jako prodejní aplikace: https://profiuctenka.cz/
Existuje také certifikace pokladen EET, resp. programů pro pokladnu EET? Myslím, že zatím ne.
Už se mi několikrát stalo, že nám na závěr v restauraci naúčtovali jako posledním u stolu položky, které evidentně zaplatili kolegové před námi při odchodu. Jediné rozumné vysvětlení pro mne je, že program EET může být „cinknutý“. Například může vytisknout (nikoli zaúčtovat) stejnou účtenku, za stejné položky (třeba 5 piv) vícekrát, ale zaúčtovat a poslat do centra jen jedenkrát. Na závěr se pak poslednímu vše ještě jednou může přiúčtovat. To běžná kontrola, natož host, asi těžko spáruje. A bránit se host může těžko.
Dobrý den, pane Hample, pokladní zařízení na EET bohužel žádné certifikaci nepodléhají. Finanční správa o tom píše zde: http://www.etrzby.cz/cs/vybaveni-pro-evidovani-trzeb
Mrzí nás, že jste narazil na restauratéry, kteří vám naúčtovali více, než jste vypil a snědl. Předpokládáme, že finanční správa nebo ČOI je pravděpodobně při kontrole odhalí. Držíme vám palce, ať máte štěstí na dobré podniky a milé restauratéry.
Děkuji za informace, přečetl jsem si je. A jako člověk z IT musím , opět „bohužel“, konstatovat, že jde o lajdáckost až nekompetentnost našich úředníků a politiků (jako už mnohokrát). Že se tady nabízí cesta k podvodům snad pochopí každý, kdo kdy napsal alespoň jeden počítačový program. Platí zvláště v Česku, kde vynalézavost v tomto směru je obrovská a společenské, nepsané normy slušnosti věcí neznámou.
Dobrý den,
máme již založenou provozovnu na naši kamennou prodejnu. Nyní se však chystáme na veletrh. Je potřeba vytvořit na veletržní prodej provozovnu novou? Děkuji
Dobrý den, Lucie, ano, měli byste si založit pro prodej na veletrhu další provozovnu. Pro svůj kamenný obchod máte stálou provozovnu a pro svůj prodej na jiných místech byste si měli zřídit mobilní provozovnu. Více si přečtete v metodice k zákonu o EET od strany 18: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Svoji mobilní provozovnu byste si měli označit nějakým číslem nebo slovy. Obvykle se využívá SPZ auta, což uvádí i metodika, ale označení může být jakékoliv. Je důležité, aby vás podle něj mohli například kontroloři identifikovat.
Jedno IČO, více kamenných provozoven. Je třeba více pokladen pro každou provozovnu zvlašť?
Dobrý den, paní Rousková, pokud máte jedno IČO, stačí vám jedna pokladna.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda podnikání v oblasti Návrhářská, designérská, aranžérská činnost a modeling spadají do povinnosti mít EET?
Děkuji
Dobrý den, paní Zourková,
dle čísla CZNACE a to 74.10 Specializované návrhářské činnosti, musíte mít EET (http://www.klasifikaceprodukce.cz/cpa/74-10-specializovane-navrharske-sluzby/)
Rozhodujícím kritériem je, co máte jako podnikatel nebo firma uvedeno v CZNACE a podle toho čísla pak zjistíte zda spadáte do EET nebo ne. Od 3. a 4. vlny EET musí evidovat prakticky všichni.
Dobrý den,
plánuji založit podnikání, konkrétně půjčovnu dekorací a momentálně zvažuji, jakým způsobem se přihlásit k EET. Zda ho vést běžně elektronicky nebo se k evidenci přihlásit ve zjednodušené papírové podobě. Předpokládám, že budu mít max. 2-3 účtenky týdně. Co mi ale pořád není jasné, kdy fyzicky účtenku vystavím. Před víkendem přijmu platbu za vypůjčení a vratnou kauci, kterou někdy vrátím celou, někdy jen část, ale to se stane až po víkendu při vrácení zboží. Kdy nastane ten reálný okamžik k povinnosti vystavit účtenku se skutečně přijatou částkou?
Děkuji, Nejedlíková