Zvláštní režim EET: jak funguje, kdo novinku využije a komu spíš přidělá vrásky
Podnikatelé, konečně něco, co vám usnadní EET. Nebo ne? Zvláštní režim (hovorově i papírové EET) je součástí dlouho očekávané EET novely. Přečtěte si, jak zvláštní režim funguje, pro koho se hodí, jaké má nevýhody i co má být na „off-line” účtenkách.
Co je to zvláštní režim EET
Zvláštní režim EET je nový způsob evidence tržeb, který přinesla novela zákona EET z roku 2019. Je určený pro malé podnikatele, kteří dávají zákazníkům účtenky z předtištěného bločku a na finanční úřad odevzdávají formulář se souhrnem svých tržeb. K evidenci tedy podnikatelé nepotřebují internet a mohou evidovat „off-line“. Do tohoto zvláštního režimu EET mohou být zařazeni pouze neplátci DPH, která mají maximálně 2 zaměstnance a hotovostní příjmy do 600 tisíc ročně.
Ve zvláštním režimu měli lidé začít evidovat od 1. května 2020, ale protože se EET kvůli koronaviru odložila, začnou až od 1. ledna 2021. Tento režim mohou využít podnikatelé ze všech fází EET, pokud splňují podmínky. Takže pokud jste začali elektronicky evidovat v 1. nebo 2. vlně, můžete i vy přejít do tohoto papírového režimu.
„Podmínky zvláštního režimu by podle aktuálních informací mohla teoreticky splnit cca polovina podnikatelů v České republice. Ministerstvo financí nicméně předpokládá, že jich o zařazení do tohoto režimu požádá výrazně méně, protože standardní on-line evidence funguje automatizovaně a jednoduše. Díky možnosti využít jako pokladní zařízení chytrý telefon nebo tablet nepředstavuje ani významnější startovní náklad.“
Tomáš Weiss, ministerstvo financí
3 způsoby elektronické evidence
Podle novely mají podnikatelé 3 možnosti, jak evidovat tržby:
- klasická on-line evidence (běžný režim),
- zjednodušený režim
- či zvláštní režim, který je oproti dvěma předcházejícím možnostem novinkou.
Zatímco zjednodušený režim je typicky pro podnikatele s obtížným přístupem k internetu, zvláštní režim je určený nejmenším podnikatelům s několika tržbami za týden.
Přečtěte si, jaký jsou rozdíly mezi režimy EET.
Co vás čeká, pokud budete evidovat ve zvláštním režimu
Hlavní výhodou off-line evidence ve zvláštním režimu je, že nemusíte odesílat údaje o tržbách v reálném čase. To znamená, že nemusíte být připojení k internetu. S tím souvisí i vydávání účtenek – zákazníkům netisknete účtenky s kódem FIK a BKP, ale ručně vyplňujete předtištěné účtenky z bločků. Ty si zdarma vyzvednete na finančním úřadě – novela zatím počítá s tím, že bločky si bude podnikatel přebírat jedenkrát ročně.
Zákazníkům vždy vydáte účtenku s nejnižším pořadovým číslem. To znamená, že nemůžete v bločku přeskakovat nebo některé lístky úplně vyhodit.
Zároveň platí, že musíte stejně jako v ostatních režimech účtenku zákazníkovi předat bezprostředně po nákupu. Kopii účtenky si pak podle novely musíte sami schovat.
Zjistěte, jak vypadají papírové účtenky.
Délku skladování stanovuje novela po dobu „lhůty pro stanovení daně z příjmů”, což v praxi znamená minimálně 3 roky od posledního termínu pro podání následujícího daňového přiznání. Přesněji novela toto období nestanovuje, a proto je potřeba počkat na konkrétnější informace z EET metodiky, která projde kvůli novele aktualizací.
Tím vaše povinnosti ale ještě nekončí. Na finanční úřad totiž musíte každého čtvrt roku podat takzvané „oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu”. To vyplňujete:
- ideálně do tiskopisu od ministerstva financí
- nebo do svého vlastního dokumentu, který vytvoříte na počítači a který musí být podobný tomu ministerskému,
- nebo údaje pošlete elektronicky přes datovou schránku.
Jak získat povolení pro zvláštní režim
O zvláštní režim můžete žádat od 1. února 2020. Úřad vyřizoval žádosti až do léta, kdy tuto činnost pozastavil kvůli odkladu 3. a 4. vlny EET na 1. ledna 2020. Opětovně začal žádosti o zvláštní režim schvalovat od 1. října 2020.
Abyste mohli evidovat ve zvláštním režimu, potřebujete povolení od finančního úřadu. To podle novely získá:
- poskytovatel zdravotních služeb, který je placený zdravotní pojišťovnou,
- nebo kdokoliv jiný, kdo splní podmínky a podá si žádost, kterou úředníci schválí.
Ještě než začnete žádost sepisovat, ověřte si, že splňujete všechny základní podmínky pro zvláštní režim. Novela stanovuje celkem tři:
- Nejste plátcem daně z přidané hodnoty.
- Nemáte více než dva zaměstnance. Kromě situace, kdy například zaměstnankyně odejde na mateřskou dovolenou nebo je zaměstnanec na nemocenské a vy potřebujete náhradu. Výjimka ale neplatí pro brigádníky – abyste splnili podmínky off-line režimu, můžete mít maximálně dva zaměstnance na HPP, DPP nebo DPČ.
- Výše vašich příjmů, které podléhají EET, nepřesahuje za čtyři předchozí čtvrtletí 600 tisíc Kč a zároveň předpokládaná výše příjmů za následujících 12 měsíců také nepřesahuje 600 tisíc Kč. Také platí, že se do částky 600 tisíc nepočítají bezhotovostní příjmy, které nespadají pod EET.
V žádosti doložíte počet zaměstnanců a odhadnete výši vašich příjmů. Nemusíte dokládat, že nejste plátcem DPH – to si na úřadě ověří sami. Podnikatelé, kteří do EET spadají nově, zároveň oznámí i údaje o svých provozovnách.
Nejsložitější pro vás pravděpodobně bude odhadnout příjmy a doložit ty stávající. K tomu finanční správa doporučuje využít:
- evidenci hotovostních příjmů
- nebo účetnictví s přehledem hotovostních příjmů.
Pro určení budoucích příjmů úředníkům stačí váš kvalifikovaný odhad. V praxi to znamená, že vyjdete z vašeho:
- podnikatelského záměru
- a z předběžných odhadů příjmů s tím, že se zamyslíte i nad možnými dopady na vaše příjmy – například sezonní prodej nebo očekávaný nástup na mateřskou dovolenou.
Po odeslání žádosti finančnímu úřadu mají úředníci 30denní lhůtu na posouzení vaší žádosti. Takže buďte připravení i na variantu, že vám úředníci off-line EET nepovolí a vám nezbyde než rychle najet na klasickou on-line evidenci.
Zjistěte, kde najdete žádost o zvláštní režim a jak ji správně vyplnit. ⋘
TIP: Podnikatelé, kteří začínají s EET, si mohou v dalším roce požádat v daňovém přiznání o slevu na dani ve výši až 5 000 Kč na nákup pokladny. Tato sleva na dani se týká i podnikatelů ve zvláštním režimu, i když si žádnou pokladnu nepořizují. Abyste slevu na dani získali, nemusíte dokládat, za co jste peníze utratili.
Na koho se zvláštní režim nevztahuje
Ve zvláštním režimu nemohou evidovat:
- podnikatelé, kteří přijímají tržby svým jménem na účet jiného poplatníka (nepřímé zastoupení), například v komisním prodeji,
- podnikatelé pověření k přijímání tržeb jiným podnikatelem
- a podnikatelé, kteří zároveň v jiné provozovně evidují v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Režimy nemůžete navzájem kombinovat – musíte si vybrat, v jaké režimu budete evidovat všechny své tržby spadající do EET. Stále přitom platí, že tržby, které nepodléhají EET (např. platby kartou a na účet), neevidujete – ať už si vyberete kterýkoliv režim.
Co dělat, když musíte nebo chcete se zvláštním režimem skončit
I když už jednou máte v ruce povolení ke zvláštnímu režimu, není to navždy. Pokud totiž přestanete splňovat jednu z klíčových podmínek (neplátce DPH, maximálně 2 zaměstnanci, příjmy z evidovaných tržeb do 600 tisíc), se zvláštním režimem EET se musíte rozloučit.
Podle novely máte povinnost finančnímu úřadu do 15 dní oznámit, že už na tento režim nemáte nárok. Následně začnete evidovat v běžném režimu – tedy on-line.
Povolení pro zvláštní režim vám mohou úředníci zrušit, pokud:
- zjistí, že už nesplňujete podmínky pro zvláštní režim,
- porušujete povinnosti spojené s EET
- nebo pokud o zrušení požádáte.
Neznamená to ale, že jste o možnost off-line evidence přišli nadobro. Podle novely si totiž můžete podat další žádost i poté, co vám předchozí zamítli nebo jste přestali splňovat podmínky pro off-line evidenci.
Zvláštní režim si můžete i sami zrušit, třeba když zjistíte, že administrativní náročnost je pro vás neúnosná. Abyste mohli začít evidovat v běžném režimu, požádejte na vašem finančním úřadu o zrušení zvláštního režimu, ve kterém aktuálně evidujete. Pro zrušení momentálně žádný oficiální formulář neexistuje, a proto se na nejlepším postupu dohodněte na vašem finančním úřadu.
Souběžně musíte začít řešit přihlášení k běžnému režimu. Požádáte si o autentizační údaje, přihlásíte se do EET aplikace, stáhnete certifikáty atd.
Přečtěte si, jak se zaregistrovat do EET >>
Účtenka a další povinnosti spojené se zvláštním režimem
Výhodou zvláštního režimu je jednodušší účtenka. Na ní se má podle novely objevit:
- DIČ, pokud není jeho základem vaše rodné číslo,
- označení provozovny, pokud máte více než jednu,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- a celkovou částku tržby v korunách.
Přečtěte si, jak správně získat, vyplnit a stornovat účtenky ve zvláštním režimu >>
Podnikatelé evidující ve zvláštním režimu se nevyhnou ani povinnosti viditelně vystavit informační oznámení. To zákazníkům říká, že vaše tržby podléhají EET. Znění pro zvláštní režim:
„Podle zákona o evidenci tržeb prodávající eviduje tržby ve zvláštním režimu a je povinen vystavit kupujícímu účtenku z bloku účtenek.”
Komu se zvláštní režim (ne)vyplatí
Zvláštní režim je spojený s neustálým vyplňováním údajů na účtenkách – proto si ho v obchodech nebo restauracích prakticky nemohou dovolit.
Uvažovat o něm mohou například řemeslníci, zemědělci, překladatelé nebo realitky. Denně mají obvykle počet tržeb v řádu jednotek, a tak pro ně vyplňování formulářů neznamená neúnosné zdržování.
Naopak v kadeřnictví, prodejně občerstvení či v autoservisu si zvláštním režimem příliš nepomohou. Mají totiž vyšší množství denních tržeb a papírové evidování každé z nich by bylo velkou zátěží.
Navíc všichni podnikatelé ve zvláštní režimu musí jednou za 3 měsíce vyplnit souhrnný formulář a ten odevzdat na finančním úřadě.
Vyřešte to malou pokladnou či evidencí v mobilu
Pokud nechcete svůj čas trávit vypisováním účtenek a opakovanými návštěvami úřadu, je pro vás mnohem lepší využít malou EET pokladnu, která vám umožní evidovat on-line. Pro drobné podnikatele jsou nejdostupnější tyto varianty:
- aplikace Profi Účtenka v mobilu a externí tiskárna,
- malá dotyková EET pokladna se zabudovanou tiskárnou,
- tlačítková registrační EET pokladna se zabudovanou tiskárnou.
Velké srovnání různých EET řešení, jejich výhody, nevýhody a ceny najdete v našem průvodci výběrem EET pokladny.
Na pokladnu si navíc uplatníte slevu na dani v maximální výši 5 tisíc Kč.
E-book pro drobné podnikatele
Chápeme, že nemáte čas pročítat desítky článků na internetu. Proto jsme to nejdůležitější o EET shrnuli do jednoho přehledného ebooku. Stáhněte si ho také.
Sledujeme pro vás dění v EET a budeme přinášet i další podrobnosti o zvláštním režimu. Buďte s námi na Facebooku nebo na Twitteru, ať vám neuteče nic důležitého.
Zajímalo by mě,jak to budou mít taxikáři?
Dobrý den paní Zezulková,
taxikáři spadají do třetí fáze EET, budou mít tedy povinnost evidovat hotovostní platby od 1. května 2020.
S pozdravem,
Jana Hrubá
Dobrý den,
Odstavec:
Tím vaše povinnosti ale ještě nekončí. Na finanční úřad totiž musíte každého čtvrt roku podat takzvané „oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu”. To vyplňujete:
ideálně do tiskopisu od ministerstva financí
nebo do svého vlastního dokumentu, který vytvoříte na počítači a který musí být podobný tomu ministerskému,
nebo údaje pošlete elektronicky přes datovou schránku.
Kdy budete oznámení vyplňovat, je na vás. Můžete to dělat každý den, týdně nebo i měsíčně – jak vám to bude vyhovovat. Finanční správa žádný přesný postup nestanovuje. Zatím ani není dostupný úřední formulář k off-line EET.
V úvodu je jasně napsáno „každého čtvrtroku“ a dále se píše „Můžete to dělat každý den, týdně nebo i měsíčně“.
Promiňte, ale to není úplně zasvěcený výklad…
Vždy po přečtení článku na internetu mi vznikne víc otázek , než odpovědí. Nejste vyjímkou.
S pozdravem, J. Buttig
Dobrý den, pane Buttigu, odpověď jsme vám napsali už na váš dotaz do poradny a vkládáme ji i sem, aby si ji mohli přečíst i ostatní podnikatelé a živnostníci, kteří řeší EET.
Se zvláštním režimem, tzv. off-line či papírovým EET, zatím opravdu nejsme moudřejší. Finanční správa bohužel uvolňuje podrobnosti o off-line režimu velmi pozvolna. Situaci samozřejmě pořád sledujeme a článek aktualizujeme. Na blogu už třeba najdete návod na vyplnění žádosti o off-line EET: https://eet.money.cz/blog/jak-pozadat-o-zvlastni-rezim-eet-vyplnte-formular-podle-navodu?utm_source=newsletter&utm_medium=koment&utm_campaign=05-02-2020&utm_content=zadost-offline-eet
Každopádně platí, že na finanční úřad musíte jednou za čtvrt roku odevzdat takzvané „oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu”. To obsahuje informace o vašich jednotlivých tržbách. Je tedy na vás, jestli budete do oznámení doplňovat na denní bázi, týdně, nebo na to opravdu sednete až těsně před odevzdáním celého oznámení na úřad.
Koukněte klidně na články o off-line EET ještě jednou a napište, na co se ještě potřebujete zeptat. My doufáme, že už brzy vyjde aktualizovaná metodika k zákonu o EET a dočkáme se podrobnějších pokynů k off-line EET.
Za EET poradnu vám pěkný den přeje Eva.
„Na finanční úřad totiž musíte každého čtvrt roku podat takzvané Ooznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu …“
A je tu otázka, zda způsobem víc nebo méně dostupným. Datovou schránku nebo zaručený podpis asi nebudou mít podnikající s příjmy do 600 000 Kč. Pak tedy hrozí doručování doporučeným dopisem za Kč 40 nebo osobně. Obojí je časově nějak náročné a nějak nákladné. Přijatelné by bylo zasílání přílohou e-mailu, což asi naši milí úředníci nedopustí.
Samozřejmě, když naše milé ministerstvo financí už v prvních úvahách o EET neráčilo vzít v úvahu, že existuje i „podnikání“ jako vedlejší činnost, tedy např. existuje i důchodkyně, která čas od času v rodinném domku pronajme volný pokojíček. I tu ale nutilo, aby si pořídila a platila připojení k internetu, nějakou tiskárnu a víc nebo méně inteligentní krabičku …,, bratru za tisíce. A oněch Kč 5000 kompenzace, z čeho pak by to, taková „podnikatelka“, asi odepsala?
„Na finanční úřad totiž musíte každého čtvrt roku podat takzvané Ooznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu …“
A je tu otázka, zda způsobem víc nebo méně dostupným. Datovou schránku nebo zaručený podpis asi nebudou mít podnikající s příjmy do 600 000 Kč. Pak tedy hrozí doručování doporučeným dopisem za Kč 40 nebo osobně. Obojí je časově nějak náročné a nějak nákladné. Přijatelné by bylo zasílání přílohou e-mailu, což asi naši milí úředníci nedopustí.
Samozřejmě, když naše milé ministerstvo financí už v prvních úvahách o EET neráčilo vzít v úvahu, že existuje i „podnikání“ jako vedlejší činnost, tedy např. existuje i důchodkyně, která čas od času v rodinném domku pronajme volný pokojíček. I tu ale nutilo, aby si pořídila a platila připojení k internetu, nějakou tiskárnu a víc nebo méně inteligentní krabičku …,, bratru za tisíce. A oněch Kč 5000 kompenzace, z čeho pak by to, taková „podnikatelka“, asi odepsala?
Dobrý den, Květo, máte pravdu, e-mailem s přílohou to asi nepůjde a budete se muset vydat osobně. Každopádně ze zeptání se nic nedáte – až na váš finanční úřad vyrazíte, poptejte se, jakými způsoby můžete čtvrtletní oznámení doručit. Za EET poradnu vás zdraví Eva.
Prosím o sdělení,zda do předpokládaných příjmu patří i příjmy ze zahraničí pracuji dva týdny v cCesku a dva tydny jako pecovatelka v Rakousku dekuji
Dobrý den, paní Adamcová, otázkou je, zda přijímáte za tyto služby příjmy v hotovosti. Pokud byste přijímala tržby jen na účet či platební kartou, povinnost EET by se Vás vůbec netýkala. A tedy by se ani nepočítaly do předpokládaných příjmů, které jsou v podmínkách o žádost ke zvláštnímu režimu.
Pokud ale za služby v zahraničí hotovost přijímáte, tyto platby byste měla konzultovat přímo na finančním úřadě, kam dle Vašeho trvalého bydliště spadáte. Na tento druh tržeb úřad dokonce doporučuje požádat si o závazné posouzení. Koukněte do metodiky na stranu 41: https://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Archiv/Metodika_k_evidenci_trzeb_v4.0.pdf?utm_source=newsletter&utm_medium=koment&utm_campaign=10-03-2020&utm_content=metodika
Za EET poradnu vás zdraví Markéta