Off-line EET: jak funguje, kdo novinku využije a komu spíš přidělá vrásky

Některé profese off-line evidenci přivítají, pro jiné bude snažší evidovat on-line.
Podnikatelé, konečně něco, co vám usnadní EET. Nebo ne? Takzvaný „off-line režim” je součástí dlouho očekávané EET novely. Přečtěte si, jak off-line režim funguje, pro koho se hodí, jaké má nevýhody i co má být na „off-line” účtenkách.
Co je to off-line EET (zvláštní režim EET)
Off-line EET je nový způsob evidence tržeb, který přinesla novela zákona EET z roku 2019. Off-line EET je určená pro malé podnikatele, kteří dávají zákazníkům účtenky z předtištěného bločku a na finanční úřad odevzdávají formulář se souhrnem svých tržeb. Do tohoto zvláštního režimu EET mohou být zařazeni pouze neplátci DPH, která mají maximálně 2 zaměstnance a hotovostní příjmy do 600 tisíc ročně.
V off-line režimu začnou lidé evidovat pravděpodobně od 1. května 2020 (přesný termín se odvíjí od zveřejnění ve Sbírce zákonů). Tento režim mohou využít podnikatelé ze všech fází EET, pokud splňují podmínky. Takže pokud jste začali elektronicky evidovat v 1. nebo 2. vlně, můžete i vy přejít do off-line režimu.
„Podmínky zvláštního režimu by podle aktuálních informací mohla teoreticky splnit cca polovina podnikatelů v České republice. Ministerstvo financí nicméně předpokládá, že jich o zařazení do tohoto režimu požádá výrazně méně, protože standardní on-line evidence funguje automatizovaně a jednoduše. Díky možnosti využít jako pokladní zařízení chytrý telefon nebo tablet nepředstavuje ani významnější startovní náklad.“
Tomáš Weiss, ministerstvo financí
3 způsoby elektronické evidence
Podle novely mají podnikatelé 3 možnosti, jak evidovat tržby:
- klasická on-line evidence (běžný režim),
- zjednodušený režim
- či zvláštní režim, který je oproti dvě předcházejícím možnostem novinkou.
Zatímco zjednodušený režim je typicky pro podnikatele s obtížným přístupem k internetu, off-line režim je určený nejmenším podnikatelům.
Co vás čeká, pokud budete evidovat v off-line režimu
Všechny podrobnosti off-line režimu novela nestanovuje, ale už teď si můžete udělat obrázek o tom, jak to bude celé fungovat.
Hlavní výhodou off-line režimu je, že nemusíte odesílat údaje o tržbách v reálném čase. To znamená, že nemusíte být připojení k internetu. S tím souvisí i vydávání účtenek – zákazníkům netisknete účtenky s kódem FIK a BKP, ale ručně vyplňujete předtištěné účtenky z bločků. Ty si zdarma vyzvednete na finančním úřadě – novela zatím počítá s tím, že bločky si bude podnikatel přebírat jedenkrát ročně.

Podoba formuláře k čtvrtletnímu odevzdání zatím není známá.
Zákazníkům vždy vydáte účtenku s nejnižším pořadovým číslem. To znamená, že nemůžete v bločku přeskakovat nebo některé lístky úplně vyhodit.
Zároveň platí, že i když jde o off-line režim, musíte účtenku zákazníkovi předat bezprostředně po nákupu. Kopii účtenky si pak podle novely musíte sami schovat.
Délku skladování stanovuje novela po dobu „lhůty pro stanovení daně z příjmů”, což v praxi znamená minimálně 3 roky od posledního termínu pro podání následujícího daňového přiznání. Přesněji novela toto období nestanovuje, a proto je potřeba počkat na konkrétnější informace z EET metodiky, která projde kvůli novele aktualizací.
Tím vaše povinnosti ale ještě nekončí. Na finanční úřad totiž musíte každého čtvrt roku podat takzvané „oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu”. To vyplňujete na konci každého pracovního dne:
- ideálně do tiskopisu od ministerstva financí
- nebo do svého vlastního dokumentu, který vytvoříte na počítači a který musí být podobný tomu ministerskému,
- nebo údaje pošlete elektronicky přes datovou schránku.
Jak bude úřední formulář vypadat, zatím není jasné.
Jak získat povolení pro off-line režim
Abyste mohli evidovat v off-line režimu, potřebujete povolení od finančního úřadu. To podle novely získá:
- poskytovatel zdravotních služeb, který je placený zdravotní pojišťovnou,
- nebo kdokoliv jiný, kdo splní podmínky a podá si žádost, kterou úředníci schválí.
Ještě než začnete žádost sepisovat, ověřte si, že splňujete všechny základní podmínky pro off-line režim. Novela stanovuje celkem tři:

Pokud zaměstnávate více než 2 pracovníky, off-line režim využít nemůžete.
- Nejste plátcem daně z přidané hodnoty.
- Nemáte více než dva zaměstnance. Výjimkou je situace, kdy například zaměstnankyně odejde na mateřskou dovolenou nebo je zaměstnanec na nemocenské a vy potřebujete náhradu.
- Výše vašich příjmů, které podléhají EET, nepřesahuje za čtyři předchozí čtvrtletí 600 tisíc Kč a zároveň předpokládaná výše příjmů za následujících 12 měsíců také nepřesahuje 600 tisíc Kč. (Jak přesně částku odhadnete, ale zatím není jasné.) Také platí, že se do částky 600 tisíc nepočítají bezhotovostní příjmy, které nespadají pod EET.
V žádosti doložíte, že splňujete všechny tři podmínky. Podnikatelé, kteří do EET spadají nově, zároveň oznámí i údaje o svých provozovnách.
Po odeslání žádosti finančnímu úřadu mají úředníci 30denní lhůtu na posouzení vaší žádosti. Takže buďte připravení i na variantu, že vám úředníci off-line EET nepovolí a vám nezbyde než rychle najet na klasickou on-line evidenci.
Co dělat, když musíte s off-line režimem skončit
I když už jednou máte v ruce povolení k off-line režimu, není to navždy. Pokud totiž přestanete splňovat jednu z klíčových podmínek (neplátce DPH, maximálně 2 zaměstnanci, příjmy z evidovaných tržeb do 600 tisíc), s off-line režimem se musíte rozloučit.
Podle novely máte povinnost finančnímu úřadu do 15 dní oznámit, že už na off-line režim nemáte nárok. Následně začnete evidovat v běžném režimu – tedy on-line.

Pokud o povolení k off-line režimu přijdete, není to definitivní konec. Můžete si o něj znovu požádat.
Povolení pro off-line režim vám mohou úředníci zrušit, pokud:
- zjistí, že už nesplňujete podmínky pro off-line režim,
- porušujete povinnosti spojené s EET
- nebo pokud o zrušení požádáte.
Neznamená to ale, že jste o možnost off-line evidence přišli nadobro. Podle novely si totiž můžete podat další žádost i poté, co vám předchozí zamítli nebo jste přestali splňovat podmínky pro off-line evidenci.
Účtenka a další povinnosti spojené s off-line režimem
Výhodou off-line režimu je jednodušší účtenka. Na ní se má podle novely objevit:
- DIČ, pokud není jeho základem vaše rodné číslo,
- označení provozovny, pokud máte více než jednu,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- a celkovou částku tržby v korunách.
Podnikatelé evidující v off-line režimu se nevyhnou ani povinnosti viditelně vystavit informační oznámení. To zákazníkům říká, že vaše tržby podléhají EET. Znění pro off-line režim:
„Podle zákona o evidenci tržeb prodávající eviduje tržby ve zvláštním režimu a je povinen vystavit kupujícímu účtenku z bloku účtenek.”
Komu se off-line režim (ne)vyplatí
Off-line režim je spojený s neustálým vyplňováním a přepisováním informací o tržbách – proto si ho v obchodech nebo restauracích prakticky nemohou dovolit.
Uvažovat o něm mohou například řemeslníci, zemědělci, překladatelé nebo realitky. Denně mají obvykle počet tržeb v řádu jednotek, a tak pro ně vyplňování formulářů neznamená neúnosné zdržování.
Naopak v kadeřnictví, prodejně vstupenek na koncerty či v autoservisu si off-line režimem příliš nepomohou. Mají totiž vyšší množství denních tržeb a papírové evidování každé z nich by bylo velkou zátěží. Po spočítání tržby, úklidu provozovny a přípravě na další den by je totiž čekal ještě štos kopií účtenek, které musí zadat do formuláře.
Vyřešte to malou pokladnou
Pokud není večerní zadávání účtenek do formuláře činnost, která se vám zamlouvá, je pro vás mnohem lepší využít malou EET pokladnu, která vám umožní evidovat on-line.
Kvalitní EET pokladnu pořídíte už za několik tisíc korun a máte na výběr osvědčené modely z první a druhé vlny EET. Ideální je přenosná pokladna s dlouhou výdrží baterie a se zabudovanou tiskárnou účtenek.

Díky EET pokladně Smart 8 můžete přijímat i platební karty.
Na výběr máte z klasických tlačítkových registračních pokladen nebo z dotykových pokladen.
Registrační pokladny pořídíte od 5 900 Kč bez DPH a jsou pro vás vhodné, pokud se vám lépe pracuje s tlačítky než s dotykovou obrazovkou.
Dotykové pokladny pořídíte od 5 775 Kč a jsou ideální pro markování vestoje u zákazníků, takže se hodí například do restaurací. Například pokladna Smart 8 má v sobě zabudovaný i platební terminál, takže u vás mohou zákazníci platit i stále oblíbenějšími kartami.
Na pokladnu si navíc uplatníte slevu na dani v ceně pokladny a v maximální výši 5 tisíc Kč.
Zjistěte, jak vypadají papírové účtenky a od kdy můžete o zvláštní režim požádat.
Sledujeme pro vás dění v EET a budeme přinášet i další podrobnosti o off-line režimu. Buďte s námi na Facebooku nebo na Twitteru, ať vám neuteče nic důležitého.
Zajímalo by mě,jak to budou mít taxikáři?
Dobrý den paní Zezulková,
taxikáři spadají do třetí fáze EET, budou mít tedy povinnost evidovat hotovostní platby od 1. května 2020.
S pozdravem,
Jana Hrubá