Ministerstvo navrhuje pro malé podnikatele EET na papíře
Ministerstvo financí plánuje zavést off-line evidenci tržeb pro podnikatele s nízkými příjmy. Těm by pro výjimku z EET stačilo splnit 5 podmínek. Úředníci tak reagují na požadavek Ústavního soudu, který nařídil zákon znovu projednat.
Návrh novely zákona o EET už ministerstvo předložilo členům sněmovního podvýboru pro podnikatelské prostředí. Nově by podle něj někteří živnostníci k evidenci tržeb nepotřebovali například přístup k internetu. Informace o tržbách a počtu vystavených účtenek by posílali na finanční správu v papírové formě a jen jednou za měsíc.
5 podmínek off-line evidence
Možnosti evidovat off-line, tedy bez nonstop připojení k internetu, by mohli využít všichni, kteří:
- jsou fyzickou osobou,
- nejsou plátci DPH,
- nemají zaměstnance,
- nepřekročí v ročních tržbách spadajících do EET částku 200 tisíc korun,
- a vydají maximálně 500 účtenek za měsíc.
Pokud podnikatelé tyto podmínky splní, mohli by podle plánu požádat správce daně o výjimku z klasické EET a vyhnuli by se on-line evidenci.
„Navrhované řešení nepředstavuje osvobození od zákona o evidenci tržeb, ale alternativní formu evidence pro nejmenší živnostníky a podnikatele. Jeho výhodou je, že si tito podnikatelé sami rozhodnou, zda evidovat on-line nebo prostřednictvím tohoto rozšířeného off-line modelu,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová.
Je přitom možné, že z požadovaných kritérií ještě některá zmizí. Úředníci uvažují například o zrušení první podmínky týkající se fyzické osoby.
Malí podnikatelé se zbaví EET pokladny
Pokud návrh projde, mohli by se drobní podnikatelé zbavit nejen nutnosti internetového připojení, ale dokonce i pokladního systému. V budoucnu by si živnostníci vystačili s doklady o koupi.
„Poplatník evidující off-line bude své tržby evidovat prostřednictvím standardizovaných účtenek podobných dosud známému paragonu, které budou opatřeny pořadovým číslem,” vysvětlil mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.
Ministerstvo zvažovalo 3 varianty
Ještě v lednu byly přitom podle Ministerstva financí ve hře hned 3 varianty novely:
- Od povinné evidence tržeb by byli osvobozeni plátci paušální daně, jejichž roční obrat by nebyl vyšší než 250 nebo 500 tisíc korun.
- Z evidence tržeb by byli vyjmuti podnikatelé, jejichž roční příjem nepřesáhne stanovenou hranici.
- Drobní živnostníci s nízkými příjmy a ti, kteří si podnikáním jen přivydělávají a mají omezené tržby, by mohli zažádat o výjimku a evidovat papírově.
Po lednové diskusi se zástupci podnikatelských svazů a asociací se úředníci ministerstva rozhodli pro poslední variantu. O její konečné podobě se bude diskutovat v mezirezortním připomínkovém řízení a pak ji budou schvalovat poslanci a senátoři.
Pokud návrh novely projde, může vejít v platnost už v polovině roku.
Návrh podala i opozice. Vláda ho odmítla
Jak jsme informovali už dříve, svůj návrh novely zákona o EET však podali i opoziční poslanci. Pět politických stran (ODS, Piráti, SPD, STAN a TOP09) navrhovalo, aby byli z povinné evidence tržeb osvobozeni neplátci DPH.
Tuto verzi nové podoby EET vláda na konci ledna odmítla. Výsledek však není konečný. Návrh totiž musí projednat i poslanci. Záleží tedy na tom, zda projde sněmovnou.
Loni v prosinci Ústavní soud zrušil třeba povinné uvádění DIČ na účtenkách a odložil náběh 3. a 4. vlny EET. Ty přitom měly vypuknout už letos v březnu a červnu. Nyní je jisté, že se zpozdí minimálně o rok.
Vývoj nové podoby EET pro vás dál mapujeme. Sledujte nás na Facebooku a na Twitteru a mějte přehled o všech novinkách.
Já jsem jako maloobchod musela od března evidovat,vše mám zařízeno a kadeřnice,kosmetička,které mají větší příjmy,nebudou muset evidovat!Když EET tak všichni a podle stejných podmínek!!!!!!
OD BŘEZNA 2017 SAMOZŘEJMĚ.
….Pokud podnikatelé tyto podmínky splní, mohli by podle plánu požádat správce daně o výjimku z klasické EET a vyhnuli by se on-line evidenci. Nerozumím tomu, proč podnikatelé musí žádat o výjimku FÚ. Mělo by to být jasné ze zákona. To úředníci na FU nemají co dělat, tak se jim vymýšlí další náplň práce? Nebo z důvodu, že každá žádost podaná FÚ je zpoplatněna, tak, aby se stát zase napakoval a mohli si zvyšovat platy? Je to
nehorázná arogance. Kde jsou ty povídačky, že se bude podnikatelům usnadňovat podnikání a snižovat byrokracie!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pouze předvolební sliby….
500 účtenek za měsíc při roční tržbě 200000 Kč to je jedna účtenka okolo 35 Kč. Kde mám ještě nějaké náklady? To by mě měli ocenit jako podnikatele tisíciletí. To jsou příjmy malé i na vedlejšák. Zdravý a myslící člověk nemůže tuto výši myslet vážně.
Dobrý den, Vlasto, souhlasíme, že strop počtu účtenek je dost nadsazený – třeba se ale některým živnostníkům bude vyšší povolený počet hodit. Nicméně zatím na přesné podmínky off-line evidence čekáme. Uvidíme, co finanční správa a ministerstvo vymyslí. Přejeme vám pěkný den.