Kompletní postup: jak se zaregistrovat do EET

Ještě před startem 3. a 4. fáze elektronické evidence tržeb zasedněte k počítači a vyřiďte povinnou registraci k EET.
Alena pracuje jako kosmetička. V roce 2021 pro ni začne platit EET, protože jí klienti platí hotově. Ale aby mohla evidovat tržby, musí se nejdřív zaregistrovat do EET a získat certifikát. Přečtěte si, jak se zaregistrovat do EET, jak dlouho registrace trvá a co všechno musíte zařídit na Daňovém portálu finanční správy.
Ještě před začátkem 3. a 4. vlny EET, musíte zařídit několik důležitých věcí spojených s evidováním tržeb. Postupujte chronologicky podle našeho návodu a buďte si jistí, že na nic důležitého nezapomenete.
Návod platí pro podnikatele, kteří evidují v běžném (on-line) režimu. Pokud plánujete vypisovat papírové účtenky (off-line režim), týká se vás jiný postup. Musíte si podat žádost o zařazení do off-line režimu na úřadě. Detailní informace najdete v tomto článku.
Krok 1: požádejte o autentizační údaje přes Daňový portál nebo na úřadě
Abyste se mohli přihlásit do EET systému finanční správy, potřebujete přihlašovací neboli autentizační údaje. Ty tvoří:
- přihlašovací jméno
- a heslo.
Získáte je on-line do datové schránky na základě žádosti, kterou zadáte na Daňovém portálu. Druhou variantou je, že zajdete požádat na finanční úřad, kde je rovnou taky dostanete.
Časová náročnost záleží na postupu, který si vyberete. Pokud se rozhodnete pro osobní vyzvednutí údajů, musíte vyrazit na úřad, ale údaje hned dostanete. Žádost on-line se jeví jako rychlejší, ale nezapomeňte, že úředníkům bude několik dní trvat, než vám údaje pošlou.
>>Přečtěte si podrobný postup, jak získat autentizační údaje<<
Krok 2: Přihlaste se do aplikace EET
Protože už máte autentizační údaje, můžete se přihlásit na Daňovém portálu do aplikace EET. Tam uděláte další kroky, například požádáte o certifikát. Podívejte se, jak to na Daňovém portálu vypadá:
Přihlaste se do EET aplikace na Daňovém portálu
TIP: Do EET se přihlašte do 90 dní od získání autentizačních údajů. Pokud se k tomu dostanete později, heslo propadne.
Krok 3: Ohlaste v EET aplikaci vaše provozovny

Pokud prodáváte z auta a každou chvíli jste někde jinde, uveďte při registraci provozovny SPZ vašeho auta.
Do aplikace EET zadejte, kolik máte provozoven. To je důležité, abyste pro každou získali vlastní číslo, které pak bude uvedené na účtenkách. Tento krok vám nezabere déle než několik minut.
Krok 4: Požádejte o EET certifikáty
Až ve čtvrtém kroku si můžete požádat o EET certifikát. Podle něj EET systém pozná, že jste to vy, kdo posílá datovou zprávu o tržbě.
Pokud se s tím nechcete moc párat, zařiďte si jen jeden certifikát. Bude vám stačit, i když máte více pokladen a provozoven. Klidně si ale můžete stáhnout vlastní certifikát do každé pokladny.
S certifikátem vás žádné prodlevy nečekají – stáhne se vám poté, co o něj požádáte.
Certifikáty pak platí tři roky. Poté si musíte vygenerovat nové.
Krok 5: nahrajte si certifikáty do pokladen
Na závěr získané certifikáty nainstalujte do své pokladny. Postup najdete v návodu k vašemu pokladnímu zařízení, takže by to nemělo zabrat moc času. Pokud na to ale nepřijdete, požádejte o pomoc prodejce vašeho pokladního zařízení.
💡 TIP: Pokud máte pár prodejů denně, EET zvládnete s bezplatnou aplikací Profi Účtenka. V první a druhé vlně EET si ji stáhlo přes 27 tisíc podnikatelů. Profi Účtenku můžete používat na svém mobilu, tabletu nebo počítači, stačí si dokoupit malou tiskárnu účtenek.
Resumé: registrace do EET vám moc času nezabere, ale neodkládejte ji
Nechat přípravu na EET na poslední chvíli se vám nemusí vyplatit. Ve dvou krocích se to totiž může zadrhnout na úřednících:
- při přidělování autentizačních údajů na základě on-line žádosti
- a při přidělování certifikátů.
Zároveň počítejte s tím, že s nahráním certifikátu do pokladního zařízení si možná neporadíte sami a budete muset volat prodejci. Ten však může být před začátkem poslední vlny vytížený a nemusí si na vás na poslední chvíli najít čas.
Proto začněte s registrací do EET nejpozději na začátku dubna 2020.
Funkce, kterou možná neznáte
Daňový portál neslouží jen pro podnikatele a OSVČ, ale i pro veřejnost. Jakoukoliv účtenku, kterou dostanete ke svému nákupu, si můžete na Daňovém portálu ověřit.
Zároveň si zde ověříte i vaše vlastní účtenky, které vydáváte – ať máte jistotu, že vše funguje správně.
Kontrolu EET účtenky uděláte na stejné stránce, kde jste už dříve žádali o autentizační údaje.
Přemýšlíte, jestli umožnit zákazníkům platby kartou? Podívejte se, jak vybrat platební terminál a které výhody mají platby kartou pro podnikatele.
Manuál pro podnikatele ze 3. a 4. vlny
Ušetřete čas, který byste strávili studováním ministerské metodiky, a raději si přečtěte náš bezplatný e-book. Vše důležité o EET jsme v něm „lidsky“ vysvětlili.
EET dění sledujeme každý den. Díky tomu najdete na našem Facebooku i Twitteru všechny klíčové události.
Mám otázku, jak to bude v případě, že jako OSVČ nemám provozovnu, ale jen sídlo firmy, provozovna je mobilní, TAXI?
Dobrý den pane Nekvasile,
provozovnu lze označit jako mobilní přímo ve Vašem účtu na daňovém portálu finanční správy. Povinné údaje u mobilní provozovny jsou pak registrační značka nebo jiná jednoznačná identifikace mobilní provozovny,
popis lokalizace mobilní provozovny, nestrukturovaný text, délka max. 255 znaků.
S pozdravem,
Jana Hrubá
Dobrý den. Jak postupovat v případě, že 99% našich příjmů je fakturováno a propláceno bankou, ale někdy se stane, že nám fakturu zákazník nečekaně zaplatí v hotovosti a nebo je práce tak malého rozsahu, že je placeno ihned hotově. Jedná se o vodoinstalatérské práce v objektech zákazníků, takže stálá provozovna není, jen je sídlo firmy Děkuji Runda
Jinak děkuji za všechny rady zde uvedené 🙂
Dobrý den pane Rundo,
platby přijímané v hotovosti bude nutné evidovat od 1. května 2020, i když tvoří jenom 1%. Pokud se jedná o práce v objektech zákazníků, provozovna bude mobilní (nastavuje se přímo na daňovém portále finanční správy).
Jsme rádi, že jsou naše články pro Vás přínosné 🙂
S pozdravem,
Jana Hrubá
Dobrý den potřeboval bych poradit,jak na eet jestliže mam vedlejší činnost jako OSVČ a nemám provozovnu.dělam opravy silničních motorových vozidel,jezdím k zákazníkům.dělam jen menší práce a jen občas.jak se zaregistrovat k eet bez provozovny.děkuji Čihánek.
Dobrý den, pane Čihánku, pokud nemáte provozovnu a jezdíte k zákazníkům domů, zadejte si do EET aplikace provozovnu na vaší adrese. Tuto informaci čerpáme z metodiky k zákonu o EET (strana 26): https://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Archiv/Metodika_k_evidenci_trzeb_v4.0.pdf?utm_source=poradna&utm_medium=koment&utm_campaign=10-02-2020&utm_content=metodika
Postup, jak se zaregistrovat do EET najdete v našem dalším článku. Už teď vám doporučuji udělat krok jedna – požádat o autentizační údaje. Více si přečtete tady: https://eet.money.cz/blog/kompletni-postup-jak-se-zaregistrovat-eet?utm_source=poradna&utm_medium=koment&utm_campaign=10-02-2020&utm_content=jak-se-zaregistrovat
Za EET poradnu vám přeje pěkný den Eva.
Dobry den, Co v pripade, ze mam vsc maserskou a nevydelam Vic jak sest tisic rocne, musim do eet?
Dobrý den, Radko, záleží na tom, jak vám zákazníci platí. Pokud hotově, musíte mít EET, i když vyděláte jen pár tisícovek ročně.
Za EET poradnu vás zdraví Eva.
Dobrý den. Jak je to s účtenkami namísto zařízení EET? Mám mám minimum plateb v hotovosti a zařízení se mi nevyplatí pořizovat. Kde si je budu moci vyzvednout? Místo podnikání mám v Ostravě, ale fyzicky podnikám v Praze. Mohu si tyto účtenky vyzvednout v Praze, nebo musím do Ostravy? Děkuji za odpovědi.
Dobrý den, pane Šimčíku, o zvláštní režim si můžete požádat na kterémkoliv úřadě, ale on vaši žádost předá na úřad v místě sídla vaší firmy. Tam vám pak i předají povolení a bločky účtenek pro zvláštní režim.
Za EET poradnu vám pěkný den přeje Eva.
Dobrý den, pane Šimčíku,
žádost o zvláštní režim si musíte podat na místně a věcně příslušném finančním úřadu – tedy v Ostravě, kde máte sídlo. Žádost můžete poslat poštou. Na její zpracování mají úředníci 30 dnů. Jakmile se Vám ozvou, že je rozhodnutí připravené, můžete je požádat, ať Vám rozhodnutí i účtenkové bločky pošlou poštou. Toto řešení nám doporučila úřednice na EET infolince, se kterou jsem dotaz konzultovala.
Dobrý den
Pracuji ve stavebnictví jako OSVČ a nepřijímám platby v hotovosti.Nejsem plátce DPH. Fakturu za odvedenou práci fakturuji zprostředkovateli. Je plátce DPH. Zprostředkovatel fakturuje dané firmě.Bude se mě-nás týkat evidence, nebo nikoliv.
Dobrý den, Petře, pokud jdou všechny tržby přes účet, EET se vás netýká. Z vašeho popisu je jasné, že vy osobně žádné hotovostní tržby nemáte, takže neevidujete. Pokud zprostředkovatel dostane za fakturu hotové peníze, musí evidovat. Pokud jdou peníze na účet, nemusí. Za EET poradnu vám pěkný den přeje Eva.
Dobrý den
děkuji za odpověď.
Ještě bych se rád zeptal na situaci, která může jednou do roka nastat. Majitel či majitelka mi po dokončení práce bude chtít zaplatit hotově s fakturou kterou potřebuje k úvěru na barák. V tu chvíli se nedomluvime, protože já hotovost za odvedenou práci přijímat nemůžu. Jak v této situaci postupovat?
Dobrý den, Petře, pokud je to fakt jen jednou ročně, poproste klienta, ať peníze zanese do banky a nechá vám je poslat na účet. Takový postup je z pohledu EET v pořádku. Raději mu ale neříkejte, že vy hotovost přijímat nemůžete – můžete, ale nechcete kvůli EET. Myslím, že se určitě dohodnete. Za EET poradnu vám pěkný den přeje Eva.
Dobrý den jsem plátce DPH ale žádné hotovostní platby nemám musím se registrovat?
Dobrý den, Karolíno, pokud vám klienti platí jen z účtu na účet nebo kartou, EET se vás netýká a registrovat se nemusíte. Třeba platby stravenkami už do EET spadá, i když to není klasická hotovost. Za EET poradnu vás zdraví Eva.
Dobrý, mám malou firmu (s.r.o) není plátce DPH a nepřijímá hotovost, platby za fa chodí na účet, občas přijímám platbu kartou. Je nutné se registrovat? ….nebo to aspoň někam hlásit? Nerada bych dostala nějakou pokutu, že se třeba nenahlásím. Jestli jsou problém i platby kartou pomocí terminálu (mám jich asi 8 do roka) mohu zrušit i ty. ….když se v budoucnu rozhodnu, že chci přijímat hotovost, tak se asi mohu registrovat dodatečně. ….jo a ještě občas posílám věci na dobírku, ale platby posílá česká pošta na účet. Děkuji za info Petra
Dobrý den, Petro, jediné, co má vliv na to, jestli se ve Vašem případě elektronicky evidovat, nebo ne – je způsob platby, jakým si necháváte za služby platit. Pokud tedy přijímáte jen platby na účet, nebo kreditní kartou, EET se Vás vůbec netýká. A nikam se registrovat ani hlásit své elektronické tržby nemusíte.
Do EET se totiž musí zapojit všichni podnikatelé, kterým zákazníci platí:
v hotovosti,
stravenkami či poukazy,
šeky a směnkami.
Tyto podmínky platí i pro přebírání tržeb skrz dopravní prostředníky. Pokud Vám tedy Česká pošta posílá peníze za dobírku jen na účet, EET se Vás i v tomto případě netýká. Pokud si plánujete nechat platit za zboží v hotovosti, vše si dopředu připravte a zaregistrujte se, až to bude aktuální. Za EET poradnu vás zdraví Markéta.
Dobrý den,
je povinnost předat zákazníkovi EET účtenku fyzicky nebo stačí poslat na email?
Děkuji, Michal.
Dobrý den, Michale, pokud chcete zákazníkovi poslat účtenku přes e-mail nebo SMS, musí s tím souhlasit. Pokud ji bude chtít papírově, musíte na to být připravený a vydat mu ji. Za EET poradnu vás zdraví Eva