Obavy podnikatelů: elektronická evidence tržeb přinese další papírování [5. díl]
Nárůst administrativy očekává v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb 65 % podnikatelů. Vyplývá to z loňského průzkumu ČSOB. Na tuto velmi častou obavu podnikatelů jsme se podívali v dalším díle našeho seriálu.
Snadné jako placení kartou
Podnikatelé se bojí, že budou muset vyplňovat desítky různých formulářů a že je průběžně čeká další administrativa. Toho se podle ministra financí Andreje Babiše (ANO 2011) bát nemusí. Odeslání datové zprávy o tržbě bude prý stejně snadné jako platba platební kartou.
Samotná elektronická evidence (EET) bude skutečně jednoduchá. O odeslání potřebných údajů se automaticky postará pokladna připojená k internetu.
Na připojení si vyčleňte 3 dny
Přesto se podnikatelé musí připravit na to, že nějaký čas jim připojení k EET zabere. Nejdřív si musí vybrat vhodné zařízení (pokladna, smartphone, tablet) a objednat si ho. Dál si musí zvolit poskytovatele aplikace a pokud ještě nemají, tak si zařídit připojení k internetu.
Následně elektronicky nebo osobně požádají o autentizační údaje na finančním úřadě. Zatím není jasné, kolik formulářů budou muset podnikatelé v této fázi vyplnit, o údaje mohou totiž žádat až od září.
EDIT 29. 9. 2016: Podnikatelé musí při žádosti o autentizační údaje vyplnit jeden formulář, který má čtyři části. Podívejte se na podrobný návod, který jsme pro vás připravili.
Od listopadu mohou podnikatelé testovat spojení s EET serverem a od prosince 2016 začnou “naostro” evidovat hotely a restaurace. V Chorvatsku, kde se Babiš inspiroval, prý implemantace zabrala nejvíc 3 dny. Nevíme, jestli je do tohoto čísla započítaný i výběr dodavatele apod., ale 3 dny se nám zdají jako poměrně dlouhá doba.
Dodatečná administrativa směrem k úřadům nebude potřeba. Podnikatel si však musí ohlídat pravidelné platby za internet a za využívání aplikace. A také nesmí zapomenout vyvěsit informační oznámení o tom, že je povinný tržby elektronicky evidovat.
Papírová minulost
Právě elektronizace má být jednou z cest, jak omezit přebujelou administrativu. V ideálním případě by si úřady mezi sebou samy přeposílaly potřebné dokumenty. “Většina firem vnímá postupnou elektronizaci vztahu se státem jako jednu z cest, jak redukovat bobtnající administrativu,” uvedl před časem pro server Novinky předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček.
Dotaz co kdyz se spletu a misto 100kc natypuji 10.000kc.co stym potom.???
Dobrý den, zadáte na své pokladně storno, údaje se odešlou a finanční úřad nebude platbu počítat do vašich tržeb.