Jak na storno v EET
Zná to asi každý, kdo někdy stál za kasou. Ze stresu z dlouhé fronty omylem namarkujete 5 000 Kč místo 500 Kč. Nebo je zákazník za hodinu zpátky a chce zboží vrátit. Takové situace jsou při prodeji běžné a dějí se všem. Při jejich řešení ale musíte kromě účetnictví a stavu skladu myslet i na to, jestli vše správně zadáváte i do EET.
Storno tržby je občas nevyhnutelné a úředníci z finanční správy s tím při kontrole vašich dat odeslaných do EET počítají. Poté, co zadáte storno, se v EET systému u tržby objeví popisek „chybně evidovaná tržba” a úředníci mají jasno.
Znamená to, že tržbu z EET nemůžete smazat a tím trvale odstranit. Informace o dané tržbě v systému zůstává, ale vy k ní dodáte pomocí storna zprávu, že tržba neplatí.
Jak správně stornovat
Storno do EET systému zadáte pomocí záporné tržby. Pokud tedy potřebujete vystornovat například tržbu za 985 Kč, zadáte do EET -985 Kč.
Při tom se nemusíte vázat na původní tržbu – nehledejte ji v historii pokladních záznamů ani nezjišťujte, kdy jste ji markovali. Stačí vám jen vědět, jakou částku máte zadat v záporné hodnotě.
Platí ovšem, že můžete najednou stornovat částku jen za jednu tržbu.
Ve výjimečných případech můžete stornovat i větší množství tržeb najednou, ale upoutáte tím pozornost finanční správy. Proto doporučujeme v takových případech na úřad zavolat a domluvit se na přesném postupu. Je lepší úředníky rovnou informovat, než se pak ocitnout v jejich hledáčku a čelit podrobným kontrolám.
V jakých situacích stornovat
Typické případy, kdy potřebujete vystornovat tržbu jsou tyto:
- Zákazník přijde a chce vrátit zboží.
- Vracíte zákazníkovi peníze při reklamaci.
- Zákazník si nepřevzal zboží, ke kterému jste mu zároveň vystavili účtenku.
- Tržbu zaevidujete omylem – typicky se v rychlosti překliknete při manipulaci s pokladním systémem.
Pokud se dostanete do takové situace, zaevidujte celou částku jako minusovou a vystavte zápornou účtenku.
Pokud omylem zašlete do EET chybnou částku, vystornujte ji zadáním minusové tržby a poté odešlete tržbu ve správné výši.
Ve výjimečných případech se může stát i to, že odešlete tržbu ve výši 0 Kč, ale uvedete základ daně a daň. V tom případě musíte tržbu stornovat a uvést minusovou daň a základ daně.
Co když přijdete na chybu pozdě
Zákazník nemusí přijít s požadavkem na vrácení zboží hned, ale třeba až za pár dnů. Vy mu chcete vyjít vstříc a zboží vezmete zpátky. Nebo – ještě hůře – objevíte špatně zaevidovanou tržbu třeba až za měsíc.
Čtěte, jak si zkontrolovat tržby v EET. ⋘
V takových případech udělejte storno i v EET. Zadání storna už déle neodkládejte, udělejte to ideálně co nejdřív poté, kdy chybu odhalíte.
Pokud si chcete být stoprocentně jistí, že je vše v pořádku, zavolejte na finanční úřad a o pozdním stornu je informujte. Za krátký telefonát nic nedáte a budete mít čisté svědomí, že jste pro to udělali všechno, co šlo.
Zaevidovali jste storno tržby, která nespadá pod EET. Co teď?
Může se snadno stát, že vracíte peníze, které vám klient poslal z účtu na účet a zadáte do EET pokladny mínusovou částku. I když původní tržba do EET nespadá, není to zásadní chyba. Podle metodiky k zákonu o EET nebudou úředníci tento postup zkoumat a považovat jej za špatný. (Viz metodika verze 4 str. 14.)
Jak postupovat, když si nejste jistí
Pokud se obáváte, že by váš postup mohl vzbudit v úřednících pochybnosti a podnítit je ke kontrole ve vašem provozu, raději s nimi postup prokonzultujte. U specifických případů je nejlepší zavolat na úřad, popsat situaci, nechat si poradit. Zabere vám to pár minut, úředníci budou informovaní a uvidí, že situaci aktivně řešíte.
Přečtěte si také náš článek o tom, jak správně evidovat dýška nebo se podívejte, co si pohlídat při výběru EET pokladny.
Pokud se vám hodí novinky a informace o EET, buďte s námi na Facebooku nebo Twitteru. Tam vám přinášíme pravidelné informace o klíčovém dění.