Vše o EET

Základní informace o elektronické evidenci tržeb

Elektronická evidence tržeb (EET) se týká všech prodejců a poskytovatelů služeb, kteří přijímají platby. Jejím účelem je omezit krácení daní. Pro první firmy začne platit od prosince 2016.

Aktuální dění kolem elektronické evidence tržeb stále sledujeme a na našich stránkách vždy najdete aktuální informace.

infoGrafika

  1. Prodavač namarkuje zákazníkovi nákup.
  2. Pokladna odešle přes internet hlášení o tržbě finančnímu úřadu.
  3. Ten obratem (nejpozději do 2 sekund) zašle fiskální identifikační kód.
  4. Pokladna kód vytiskne na účtenku, kterou musí prodavač každému zákazníkovi na vyžádání vydat.
  5. Zákazník si může přes internet ověřit, že účtenka byla finančním úřadem zaevidovaná.
  6. V případě výpadku internetu je možné tržby evidovat v off-line režimu, je ovšem nutné do 48 hodin odeslat datovou zprávu o tržbě na finanční úřad.

Elektronická evidence tržeb se týká těchto plateb:

  • hotovost,
  • bezhotovostní příkaz (platba kartou a přes platební bránu),
  • šek, směnka,
  • stravenka, poukaz a další podobné způsoby, které nahrazují peníze,
  • započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů.

Elektronická evidence tržeb se netýká těchto plateb:

  • převod z účtu na účet,
  • inkaso,
  • ojedinělý příjem (např. nárazový prodej přebytků ze zahrady).

4 fáze elektronické evidence tržeb

Zavedení elektronické evidence tržeb bude postupné. První podniky na nový systém přejdou v závěru roku 2016.

1. fáze

  • Kdo: stravovací a ubytovací služby
  • Kdy: od 1. prosince 2016

2. fáze

  • Kdo: velkoobchod a maloobchod
  • Kdy: od 1. března 2017 (za 3 měsíce po první vlně)

3. fáze

  • Kdo: svobodná povolání, doprava, zemědělství
  • Kdy: od 1. března 2018 (za 15 měsíců po první vlně)

4. fáze

  • Kdo: řemesla a výroba
  • Kdy: od 1. června 2018 (za 18 měsíců po první vlně)

Najděte svůj obor a zjistěte, od kdy se vás bude elektronická evidence týkat.

Pokladny

Pro velké provozy se hodí dotykové pokladny, které zajišťují rychlé odbavení zákazníka a díky velkému monitoru i přehlednost v účtování. Potřebám středních a větších podniků nejlépe vyhovují levnější registrační pokladny. Klasickou pokladnu může v malých provozech nahradit chytrý telefon nebo tablet s připojením na internet. Účtenku pak vytiskne malá bezdrátová tiskárna.

Kontroly

Dodržování elektronické evidence může kontrolovat:

  • finanční úřad,
  • celní správa.

Úředníci obvykle udělají kontrolní nákup. Tak zjistí, jestli dostanou účtenku se všemi náležitostmi a jestli je tržba řádně zaevidovaná.

Pokud při nákupu nedošlo k znehodnocení zboží nebo služeb, nákup vrátí a dostanou zpět peníze. Obchodník pak nákup stornuje.

O zákonu

S nápadem na elektronickou evidenci tržeb přišel ministr financí Andrej Babiš (ANO 2011), který se inspiroval chorvatským systémem. Návrh zákona schválili poslanci 10. února 2016 a senátoři 16. března 2016.

Přečtete si kompletní znění:

Nechte si posílat novinky o elektronické evidenci tržeb

24 hodin denně sledujeme aktuální dění v elektronické evidenci tržeb. Vyplňte zde svůj e-mail a nechte si posílat pravidelný souhrn toho nejdůležitějšího v EET. Včas se tak dozvíte o zásadních změnách, novinkách i řešeních elektronické evidence tržeb.

X

Váš email

Z databáze se můžete kdykoliv odhlásit, váš e-mail poslouží pouze k zasílání informací souvisejících s EET.