Neevidujete zbytečně? Podívejte se, kteří podnikatelé ještě mohou odložit EET
250 tisíc a 115 tisíc. Tak se liší počty podnikatelů, kteří se podle finanční správy měli přihlásit k EET od 2. fáze a kteří se skutečně přihlásili. Příčin může být hned několik: spousta obchodníků přijímá tržby z účtu na účet a nemusí evidovat, přihlášení do EET ještě odkládají nebo se potýkají s problémy a nemohou začít evidovat.
Možná do těch, které nemusí evidovat, patříte i vy. Sepsali jsme proto nejčastější otázky, na které se nás v této souvislosti ptáte.
Kdo eviduje později a kdo nemusí evidovat
EET se vás týká od 1. března 2017, pokud máte maloobchodní a velkoobchodní přeprodej. Jestliže prodáváte své vlastní výrobky, evidujete až od pozdějších vln. EET navíc můžete z 2. fáze přeložit na později i díky minoritní činnosti. Podívejte se, jestli splňujete její podmínky.
Do EET se nemusí zapojovat obchodníci, kteří přijímají tržby pouze z účtu na účet. Výjimky z EET se také týkají několika skupin lidí – například různých spolků a neziskovek, majitelů autorských práv nebo poskytovalů pronájmů, kteří daní podle paragrafu 9 zákona o dani z příjmů. Tržby vyloučené z EET najdete na straně 8 a od strany 12 metodiky k zákonu o EET.
Jak je to s informováním úřadu, pokud nemáte povinnost evidovat
Obchodníci, kterým zákazníci posílají peníze jenom z účtu na účet, nemají žádné evidované tržby. Proto si ani nemusí vyzvedávat autentizační údaje nebo stahovat certifikát.
Pokud jste v podobné situaci, možná přemýšlíte, jestli byste neměli informovat finanční úřad, že neevidujete. Nic takového ale vaší povinností není. Jednoduše o přihlašovací jméno a heslo do EET aplikace finanční správy nežádejte a vše nechte při starém.
Pokud už jste si o autentizační údaje požádali, ale zjistili jste, že je zatím nepotřebujete, můžete zůstat v klidu. Údaje propadnou do 90 dní – do té doby vám stačí jen přihlásit se do aplikace, změnit si heslo a začít evidovat můžete kdykoliv později. A až si požádáte o certifikát, dostanete ho od finanční správy na 3 roky. Pak si vygenerujete nový.
Stejně tak si můžete kdykoliv požádat o přihlašovací jméno a heslo, pokud se v budoucnu rozhodnete, že začnete přijímat tržby například hotově nebo kartou.
Informační cedulky: udělejte si konečně jasno
Pravděpodobně už jste si na našem blogu stáhli informační oznámení, které musí mít podnikatelé evidující tržby. Jestli ne, udělejte to teď. Papírové cedulky se vám budou hodit ve vaší prodejně, kde přijímáte evidované tržby, on-line cedulky si vyvěste na svůj e-shop.
Pokud máte víc provozoven a tápete, kde musí být cedulky a kde ne, vysvětlením na straně 29 metodiky se neřiďte. Píše se tam totiž, že cedulka musí být i tam, kde nabízíte zboží nebo služby. Jenže finanční správa později potvrdila, že informační oznámení musíte mít jen v provozovně, kde přijímáte evidované tržby. Takže pokud máte na internetu například prezentaci svých služeb, ale nikoliv prodej, cedulku tam dávat nemusíte.
Orientujeme se v EET a řešíme problémy podnikatelů. Pokud chcete znát odpovědi na své otázky, sledujte nás na Facebooku nebo Twitteru.