Obavy podnikatelů: za každou chybu hrozí velká pokuta [6. díl]

Mohlo by se Vám líbit

20 komentářů

  1. Martin says:

    Dobrý den. Co znamená “neumístění informačního oznámení”?

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Martine, podle paragrafu 25 zákona o EET má podnikatel povinnost umístit informační oznámení na místě, kde provozuje svoje podnikání (i na webu).

      Oznámení pro podnikatele, který eviduje v běžném režimu:
      Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin

      Oznámení pro podnikatele, který eviduje ve zjednodušeném režimu:
      Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu

      Neumístěním se dopouštíte “správního deliktu”, za který hrozí podle zmíněného zákona o EET pokuta.

      Zákon v celém znění najdete na našem blogu na stránce úplně dole: http://eet.money.cz/vse-o-eet

  2. Petr Kříž says:

    Vůbec jste na otázku co to je informační oznámení(jak to vzpadá atd.) neodpověděl,zkuste to znovu,děkuju Kříž.

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, pane Kříži, co dalšího vás zajímá? Informační oznámení je text, který musíte umístit tam, kde provozujete své podnikání a elektronicky evidujete tržby. Oznámení má dvojí podobu, jednu využijí podnikatelé evidující v běžném režimu, druhou podnikatelé ve zjednodušeném režimu. Konkrétní znění oznámení jsme přímo ze zákona opsali do odpovědi pro Martina – můžete si ho zkopírovat, vytisknout a pověsit do své restaurace, obchodu, či na stránky e-shopu (v tom případě samozřejmě bez tisku). Pokud vám není jasné něco z naší odpovědi pro vás nebo pro předchozího diskutujícího, zeptejte se prosím konkrétněji.

  3. Josef says:

    Koukám to je jak u debilů, tak ještě budeme umísťovat cedule v krámech že evidujeme. nechtějí je taky v angličtině, němčině, čínštině, ruštině a japonštině? Kam jsme to po 27 letech od revoluce dotáhly.

  4. Eva says:

    Kam si to oznámení dá třeba instalatér, který nemá stálou provozovnu? To bude mít na čele?

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Evo, informační oznámení se netýká podnikatelů, kteří pracují v terénu nebo u zákazníka, takže třeba zmíněný instalatér ho nepotřebuje. Odstavec o informačním oznámení případně najdete v metodice na straně 29.

  5. Mirka says:

    Dobrý den, prosím specifikujte blíže, co že to je vlastně ten “certifikát” a jaké je vlastně vhodné a nevhodné chování k němu a autentizačním údajům, za což hrozí pokuta. Je to nějaký soubor, který se stáhne do počítače a pak nahraje do kasy … to už aby měl člověk IT specialistu … nebo to automaticky provede firma instalující pokladnu? Mohu jim to, doufám, v rámci bezpečnosti, svěřit … protože jinak opravdu nevím co bych s tím dělala.

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Mirko, pokusíme se vám certifikát co nejjasněji vysvětlit. Představte si, že certifikát je něco jako váš vlastní podpis: až budete posílat datovou zprávu o právě evidované tržbě, bude zpráva podepsána vaším certifikátem, podle kterého finanční úřad pozná, že tržba patří k vašemu podniku. Jinými slovy, vaše evidované tržby si si finanční úřad v datové zprávě spojí s vaším certifikátem a tak tržbu identifikuje a přiřadí k vašemu podnikání. Kromě identifikování slouží certifikát i k zajištění zabezpečení komunikace mezi vámi a finančním úřadem.
      Až získáte autentizační údaje k EET a přihlásíte se do aplikace, budete si tam moci požádat o certifikát – pod pojmem certifikát si představte nějaký soubor dat, která slouží k ověření vaší osoby. Certifikát si budete instalovat podobně jako třeba nový program. Lze čekat jednoduchý postup, kdy jen odklikáte souhlas s několika kroky instalace a bude hotovo. Pro ilustraci si představte třeba instalaci certifikátu, který v současnosti vydává jedna z českých certifikačních autorit, kterou je Česká pošta – postup instalace najdete zde: http://www.postsignum.cz/files/navody/inst_crt/index.html
      Podobně to bude pravděpodobně vypadat i s instalací EET certifikátu.
      Pod pojmem vhodné a nevhodné chování k autentizačním údajům a certifikátu si nepředstavujte nic světoborného. Svoje údaje nesmíte zveřejňovat nebo jakkoliv poskytovat dalším stranám – je to podobné, jako dát někomu svoje přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví – to byste taky neudělala.
      Další věci o certifikátu si přečtete na straně 18 metodiky. Pokud by vás napadlo ještě něco k certifikátu, napište a vyřešíme to.

  6. Mirka says:

    Prosím toto blíže vysvětlit. Výše píšete: “Na kontroly budou chodit úředníci z finančního a celního úřadu. Udělají kontrolní nákup, zjistí, jestli vydáváte účtenku, a pak si přes internet ověří, jestli jste ji zaevidovali.” Dotaz: Cožpak účtenka z EET pokladny s nějakým zpětným kódem není sama o sobě již důkazem o evidenci této tržby? Co se myslí konkrétně slovy: “pak ověří, jestli jste ji zaevidovali” ? Nestačí účtenku vyjet z kasy? Je nutno ještě další nějaké evidence? Děkuji.

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Mirko, s největší pravděpodobností by stačilo vyjet účtenku z pokladny. Kontroloři ale budou 1) sledovat účtenku a údaje na ní, 2) srovnávat údaje z účtenky s údaji, které pošlete datovou zprávou správci daně. Pro vás by to však nemělo znamenat další práci způsobenou přítomností kontrolorů. V odpovědi vycházíme ze strany 27 metodiky, kde si to můžete i sama ověřit. Uvidíme, jak bude kontrola v praxi probíhat, každopádně ministr financí slíbil, že první dva měsíce budou kontroloři udílet spíše rady než pokuty.

  7. Julius says:

    No toto nebylo aňi za komunistu ,takova buzerace takže my už nebudem živnostňíci ale ,zamestnanci statu.toto kdyby viďel Prezident.Havel dostal by infarkt stoho,tady co pan PODŇIKATEL uďelal z demokracie.toto začína být tady horší než za totality.takže smňele dotoho pane koblihovy.polaci se nàm vysmivají koho tady mame za ministra Financí.zase se my chce tady stoho zvracet fůj

  8. Petr says:

    Dobrý večer. Požádal jsem o autorizačni udaje a přihlásil se. Na portalu mf. doplnil provozovnu. Co dál?

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Petře, koukněte na náš seznam 5 kroků, které musíte udělat před startem EET. Tři z nich už máte splněné: http://eet.money.cz/blog/5-kroku-ktere-musi-podnikatele-splnit-pred-startem-eet
      Teď budete potřebovat certifikát, který získáte v aplikace EET, do níž jste se už přihlásil. O certifikátu se dočtete na straně 18 metodiky k EET. Certifikát je něco podobného jako váš podpis – podle něj na finanční správě poznají, kdo jim posílá zprávu o EET tržbě. A až budete promýšlet další krok, rádi vám poradíme, co a jak dál.

  9. Láďa says:

    Musí se v pohotovosti vystavit účtenka na každé pivo, které donesu hostovi ke stolu? Bude tam sedět půl dne, dá si pár piv, panáka. Pokud na každou objednávku bude muset dosta účtenku, tak jich bude mít na stole třeba 10 a jak poznám, že některou nezahodil, aby ušetřil. Nebo bude možnost psát lístek a na konci nastrkat do pokladny a vytisknout celkový účet a ten odeslat. Nikde jsem to nezjistil.

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Láďo, děkujeme za vaši otázku. Na váš případ mysleli autoři metodiky k zákonu o EET na straně 7. Pokud pouze vydáváte své zboží (v tomto případě pivo), které bude zaplaceno až na závěr při odchodu zákazníka, evidujete elektronicky až tržbu, kterou dostanete před tím, než zákazník odejde z vašeho podniku. V době, kdy nosíte zákazníkovi další sklenice piva nebo třeba brambůrky, totiž k žádné tržbě podle metodiky nedochází – to se děje až na konci při placení, kdy sečtete a vyúčtujete, co u vás zákazník vypil a snědl.

  10. Jakub says:

    Dobrý den, zaujal mne dotaz pana Ládi, pamatuje prosím metodika i na situaci, kdy host celý večer konzumuje a nakonec odejde bez placení ? V pokladně je pochopitelně již namarkováno a pravděpodobně bude ušlá tržba dána k úhradě zaměstnanci jako náhrada škody. Co s tím ?
    Děkuji.

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, Jakube, pokud se nemýlíme, přímo takovou situaci, kdy host odejde z restaurace bez placení, metodika nezmiňuje. Proto bude v tom případě asi také nutné vycházet ze strany 9 metodiky k zákonu o EET, kde se píše o stornu a opravách. V takovém okamžiku tržbu vystornujete, protože se vlastně o žádnou tržbu nejedná.

  11. Helena Surmová says:

    Dobrý den,co všechno musí účtenka obsahovat?Je mi jasné že fik a bezp.kod ale musí tam být i uvedeno jestli evidujeme v bežném nebo zjednodušeném režimu?
    A ještě jeden dotaz máme hospůdku během poledne jsou vydávány meníčka,někdy chce zákazník jídlo zabalit to se také nyní eviduje od 1.12 a v jaké dani 15% nebo 21%?Ale máme i takové návšeníky že přijdou ze džbánkem a berou si pivo čepované do něj a jdou domů nebo si kupují lahvové pivo nebo limonády,cukrovinky a nekonzumují již u nás nebo si dá půlku alkoholu pouze u baru a odchází jak se eviduje toto??

    • EET Poradna EET Poradna says:

      Dobrý den, paní Surmová, Všechny údaje, které musíte povinně uvést na účtence, najdete v metodice k zákonu o EET na straně 25: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf

      Jsou to tyto:
      a) fiskální identifikační kód,
      b) své daňové identifikační číslo,
      c) označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
      d) označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
      e) pořadové číslo účtenky,
      f) datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
      g) celkovou částku tržby,
      h) bezpečnostní kód poplatníka,
      i) údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

      Takže je to přesně tak, jak píšete – musí tam být také informace, v jakém režimu evidujete.

      K druhé části vaší otázky: pokud prodáváte jídlo s sebou, evidujete tyto tržby až od 3. vlny EET. Více si o tom přečtěte v našem článku – je stručný a určitě vám vyjasní vaši situaci: http://eet.money.cz/blog/nova-eet-metodika-kdyz-si-host-jidlo-odnese-evidujete-az-ve-3-vlne

      Podle zákona se sazba DPH snižuje na prodej veškerého sortimentu v restauracích kromě alkoholických nápojů. Proto by měla být nižší DPH i na jídlo s sebou.

      Když prodáváte zákazníkům limonády, sladkosti a jiné balené potraviny a nápoje, evidujete tyto tržby od 2. vlny jako maloobchod. A když si přijde někdo pro pivo do džbánku, evidujete tuto tržbu až od 3. vlny – tuto informaci máme čerstvě potvrzenou od pracovnice EET infolinky finanční správy.

      Děkujeme za vaše dotazy, zabrousili jsme do docela hodně oblastí – pokud jsme omylem nějakou odpověď vynechali, ještě prosím napište.

Odpovědět

Your email address will not be published. Required fields are marked *