Obavy podnikatelů: co když vypadne internet [2. díl]
Podle zákona o elektronické evidenci tržeb (EET) musí mít prodejci a poskytovatelé služeb internet a v reálném čase odesílat údaje o tržbách. Proto se mnoho podnikatelů bojí, co se stane, když jim připojení vypadne. Právě tuto obavu jsme zmapovali v druhém díle seriálu.
Výpadek internetu není konec světa
Pokud se vaše pokladna nemůže víc než 2 sekundy spojit s finančním úřadem, nic závažného se neděje. Místo fiskálního identifikačního kódu, který by vám normálně poslal úřad, na účtenku uvedete podpisový kód poplatníka. To je váš zjednodušený elektronický podpis.
Tento podpisový kód je souvislá řada znaků, která je vytvořená z:
- DIČ,
- identifikace provozovny a pokladního místa,
- pořadového čísla účtenky,
- data a času přijetí tržby,
- celkové výše tržby.
I když zrovna nefunguje internet, můžete prodávat a zákazníkovi vytisknout účtenku. Údaje o nezaslané tržbě si pokladna automaticky uloží do paměti. Až se spojení znovu obnoví, sama je odešle. Nemusíte se tedy o nic starat.
Rozhodně se ale nevyplatí internetové připojení záměrně vypínat a pak hlásit méně plateb. Příliš časté výpadky mohou vzbudit pozornost úředníků a být impulzem ke kontrole.
Na samotě u lesa
Ale co když podnikáte v místě, kde není dostupný internet vůbec? V tom případě musíte požádat správce daně o výjimku. Po jejím udělení můžete evidovat v off-line režimu.
Tento režim funguje podobně jako v případě výpadku spojení. Na účtenku místo fiskálního kódu od úřadu uvedete svůj podpisový kód. Na finanční úřad pak musíte odeslat údaje o platbě nejpozději do 5 dnů od jejího uskutečnění.
O výjimku můžete požádat i na určité druhy tržeb nebo pro jednu konkrétní provozovnu, která je mimo dosah internetového pokrytí.
Dobrá zpráva na závěr
Výpadku internetu se v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb nemusíte bát. Poslanci na tento případ mysleli a zákon umožňuje i zjednodušenou off-line evidenci tržeb.
Přečtěte si i další díly seriálu:
Reaguji na článek CO KDYŽ VYPADNE INTERNET— Co když prodávám přes serverové účetnictví, v případě výpadku internetu se vůbec nepřipojím k pokladně a tudíž ani žádný prodej by neměl proběhnout natož abych vytiskl účtenku . Jak to mám udělat nyní?
V tom případě můžete účtenku vystavit „postaru“ ručně. Místo kódu od finančního úřadu budete uvádět jen svůj podpisový kód. Až se spojení obnoví, tržbu zpětně elektronicky zaevidujete.
Vážená EET Poradno, myslím, že až se podrobněji seznámíte s problematikou EET, resp. způsobem tvorby podpisového kódu poplatníka (PKP), zásadně přehodnotíte závěr – viz Vaše odpověď níže, že účtenku podle § 20 ZoET lze někdy vystavit „postaru“ ručně.
Dobrý den můžete mi vysvětlit, když se stane prodavačce překlep zadá špatně desetinné číslo třeba 3500,00Kč mimo správných 35,00Kč. Jak postupovat? Děkuji
Dobrý den, v takovém případě je třeba takovou tržbu stornovat a poslat informace o stornu do systému finanční správy. Uděláte to prakticky stejným způsobem jako při běžné evidenci tržby, jen s tím rozdílem, že storno zaevidujete jako zápornou (mínusovou) položku.