Podnikatelé pozor, kontrolorům ČOI účtenka z EET nestačí
AKTUALIZOVÁNO. I když splníte všechny náležitosti elektronické evidence tržeb, můžete mít problém. EET účtenky se totiž nelíbí České obchodní inspekci (ČOI). Podívejte se, co všechno musíte uvádět na “superúčtence,” abyste splnili náležitosti zákona o EET i zákona o ochraně spotřebitelů.
V čem je problém
Každý zákon totiž po obchodnících vyžaduje jiné povinnosti. Z hlediska EET je důležité, abyste uvedli kódy od finančního úřadu a celkovou výši tržby. Jednotlivé položky zboží vůbec nemusíte rozepisovat.
Ale pokud by s takovým dokladem chtěl zákazník zboží reklamovat, může mít problém. Jak třeba po roce zjistit, co bylo zboží za 990 Kč?
Na to myslí zákon o ochraně spotřebitele z roku 1992. Podle něj má podnikatel na požádání povinnost vydat doklad o zakoupení výrobku s podrobnými údaji. Těmito pravidly se obchodníci řídili před zahájením EET a i po začátku elektronické evidence tato pravidla dále platí.
“Česká obchodní inspekce v souvislosti s novou povinností podnikatelů týkající se elektronické evidence tržeb upozorňuje spotřebitele, že mají stále nárok na „doklad o zakoupení“ při nákupu zboží či služeb a měli by na něm trvat.”
Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI
Vystavovat dvě účtenky nebo jen jednu?
Abyste dostáli oběma zákonům, máte dvě možnosti:
- Každému zákazníkovi povinně vydáte EET účtenku se základními údaji. Pokud vás o to nakupující požádá, klasicky mu vystavíte doklad o zakoupení výrobku s podrobně rozepsaným zbožím.
- Údaje, které vyžadují oba zákony, uvedete na jedné “superúčtence” a automaticky ji budete vydávat při každém nákupu.
Co musí obsahovat EET účtenka
-
Fiskální identifikační kód
Tento kód vám do dvou sekund po zaevidování tržby pošle finanční úřad na vaše pokladní zařízení. Je to unikátní označení každé účtenky.
Pokud nemáte povinnost kód uvádět (evidujete ve zjednodušeném off-line režimu), uvedete svůj podpisový kód. Je vytvořený privátním klíčem a několika dalšími údaji, jako je DIČ, identifikace provozovny atd.
-
Daňové identifikační číslo podnikatele (DIČ)
DIČ využíváte při komunikaci s finančním úřadem. Najdete ho na svém daňovém přiznání. U fyzických osob bývá DIČ rodné číslo, u právnických osob pro tyto účely slouží IČ.
AKTUALIZACE: Od března 2018 není nutné na EET účtenkách DIČ uvádět. Pokud vám však lístek zároveň slouží jako daňový doklad, DIČ na něm stále být musí. Podívejte se na podrobnosti.
-
Označení provozovny, ve které zákazník nakoupil
Podnikatel na daňovém portálu zaeviduje všechny své provozovny a každá dostane přidělené identifikační číslo.
-
Označení pokladního zařízení, na kterém prodavač tržbu zaevidoval
Stejně jako v předchozím případě podnikatel zaeviduje pokladny, které dostanou svá identifikační čísla.
-
Pořadové číslo účtenky
Pořadové číslo je číslo účtenky, které se uvádí v účetnictví podnikatele.
-
Datum a čas přijetí tržby
Na každé účtence musí být uvedené plné datum a čas uskutečnění nákupu.
-
Celková výše tržby
Finanční úřad zajímá pouze celková utracená částka. Položky nemusíte rozepisovat a finanční úřad neví, že si zákazník koupil zrovna deset rohlíků a salám.
-
Bezpečnostní kód poplatníka
Tento kód vytvoří vaše pokladna. Jedná se o otisk (hash) hodnoty podpisového kódu poplatníka (PKP).
-
Údaj, zda je tržba evidovaná v běžném nebo zjednodušeném režimu
Podle této informace zákazník pozná, jestli si může ihned na internetu ověřit, že prodejce platbu zaevidoval, nebo jestli má počkat pět dní.
Podívejte se na vzorovou EET účtenku od finanční správy.
Co musí obsahovat doklad o zakoupení
Pro tento doklad se také používá označení paragon nebo faktura.
-
Datum prodeje
Na rozdíl od EET účtenky na paragonu nemusíte uvádět přesný čas koupě, stačí datum.
-
Uvedení o jaký výrobek nebo službu se jednalo
Je nutné přesně napsat, jaké zboží zákazník nakoupil. “Nestačí napsat obecně ‚boty‘ či ‚ovoce‘, ale je potřeba položku specifikovat. Je nutné uvést ‚banány‘ či ‚jablka‘ včetně množství,” upřesnil na náš dotaz mluvčí ČOI Fröhlich.
-
Cena
Kolik zákazník zaplatil za jednotlivé položky.
-
Identifikace prodávajícího
K identifikaci stačí jméno a příjmení nebo název firmy a IČO.
-
Další informace
Na dokladu má být i informace o tom, zda mělo prodané zboží nějakou vadu či bylo použité.
Pokud chcete vystavovat pouze jednu “superúčtenku” musíte na ní uvádět všechny výše uvedené údaje. Pokuta za nevystavení dokladu o koupi se může vyšplhat na desítky tisíc, sankce za nevystavení EET účtenky je až půl milionu korun.
Jsme specialisté na EET. Sledujte nás na Facebooku a Twitteru a nic důležitého vám neuteče.
Související články
Tištěná, elektronická nebo ručně psaná. Víte, která varianta EET účtenky je správná?
DIČ na každé EET účtence. Podnikatelé se bojí zveřejňování rodných čísel
Účtenková loterie se blíží. Ministerstvo rozdá 65 milionů ročně
Kompletní průvodce EET účtenkami: co musí obsahovat a kdy je vystavit
Dobrý den, umí vystavit tuto superúčtenku Vaše aplikace ProfiÚčtenka? Pokud ano, lze načíst ceník ze souboru .csv nebo z Excelu. Každý měsíc jsou totiž v nabídce různé produkty s různými cenami a ruční zadávání by práci neušetřilo. Děkuji za odpověď.
Dobrý den, Kateřino, Profi Účtenka obsahuje všechny údaje kromě možnosti přidat poznámku o použitém nebo vadném zboží přímo k položce – tu naši kolegové teprve připravují. Pokud ale prodáváte zboží, které není poškozené ani použité, tuto informaci uvádět na účtence nemusíte. Na vaši druhou otázku zatím nezmáme odpověď, ale už ji zjišťujeme a ozveme se vám.
Dobrý den, Kateřino, zjistili jsme, že bohužel zatím není možné vkládat ceník z excelu nebo jiného souboru. Naši kolegové ale pracují na tom, aby bylo toto možné přes iDoklad.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli je doklad o zaplacení nutný i pro hospody(druh piva, množství), když se to nedá reklamovat? Nestačilo by k eet účtence přidat „lístek“, který dosud postačil?
Dobrý den, z hlediska ČOI nemusíte kvůli EET měnit svůj dosavadní lísteček. Pokud máte navíc s kontrolami dokladů Českou obchodní inspekcí dobré zkušenosti, určitě nic neměňte. Buďte ale připravený na to, že host si případně může vyžádat lísteček s rozepsanými položkami. Snad jsme vám odpověděli přesně na vaši otázku, pokud by vás napadlo ještě nějaké doplnění, napište nám.
Dobrý den. Pokladna musí být připojena k WI-Fi, ale já mám signál pouze ve druhém podlaží domu, kde mám rovněž umístěn počítač. Obchody jsou o patro níž a dům má železobetonové stropy. Nevím jaky typ zesilovače WI-Fi potřebuji, aby byl dostečný pro pokladny. Děkuji za odpověď.
S pozdravem Konopka
Dobrý den, pane Konopko, vás problém jsme řešili s našimi kolegy z Profi Pokladen. Podle nich ale bude potřeba, abyste se v téhle věci obrátil na poskytovatele internetu nebo na nějakého jiného odborníka přes sítě. Je pravděpodobné, že bude potřeba natáhnout přímo do obchodu kabel a připojit na něj další Wi-Fi přijímač (AP). Držíme vám palce, ať to zvládnete.
Dobrý den, když budu mít stanovený individuální způsob stanovení daňové povinnosti, základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané hodnoty se v Údaji o evidované tržbě zasílaném datovou zprávou na FÚ neposílá? Zatím se poměr daní na výstupu určuje z poměru daní na vstupu.
Dobrý den, pane Vojáčku, musíme se vám přiznat, že na daňovou problematiku nejsme odborníci. Neradi bychom vám radili ve věcech, ve kterých se nevyznáme. Pokud ale máte na mysli výjimku, kterou Andrej Babiš vymyslel pro podnikatele s paušální daní, tak ta zatím není schválená a poslanci o ní budou jednat až po Novém roce.
Dobrý den, jde jen o to, zda na je možné na FÚ při EET posílat údaj o evidované tržbě jen ve formě celkové částky na účtence – nerozepsané na základ daně a daň – podle sazeb DPH. To by velké části podnikatelů komplikovalo život, protože by museli znát u každé položky DPH (prodavačka), nebo vyřešit tuto problematiku složitě přes čtečku. To by se ovšem musely údaje v pokladně neustále aktualizovat dle vývoje cen a ne každý je znalý v oblasti IT.
Ještě jednou hezký den, pane Vojáčku, už chápeme, co jste myslel. Které údaje posíláte datovou zprávou na finanční úřad, zjistíte v metodice k zákonu o EET od strany 21 do strany 25: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Pokud nejste plátcem DPH, zasíláte na finanční úřad pouze celkovou tržbu (viz strana 21). Pokud jste plátcem DPH, zasíláte finanční správě mnohem více údajů – probírali jsme to i s pracovníkem infolinky finanční správy. Musíte uvést celkovou částku tržby, základ daně a daň. Znamená to, že zvlášť uvádíte jednotlivé sazby daně a k nim i tržby, které jimi daníte. Podobně to musí být uvedeno i na účtence. Informace najdete na straně 24 metodiky.
Dobrý den,mám malý second hand a prodávám zboží 2 jakosti. zboží u mě nelze reklamovat pouze po domluvě vyměnit ale peníze nevracím. Prosím jakou mám mít pokladnu?Občas mi pomáhá babíčka které je 75 a nezvládá nic extra moderního dotykového a wifi budu mít zařízenou od pronajímatele prostoru Nemám výdělek tak abych mohla mít pokladnu za desetitisíce. Díky za odpověď. Petra
Dobrý den, paní Jurová, velmi to záleží i na tom, kolik máte denně tržeb. Pokud potřebujete něco jednoduchého a přehledného, doporučujeme vám pokladnu EURO 150TEi. Hodí se pro denní prodej v řádech desítek tržeb, je tlačítková a nemusíte u ní řešit žádný měsíční paušál. Podívejte se do našeho článku: https://eet.money.cz/blog/registracni-pokladna-euro50tei-bez-pausalu
Výběr pokladny proberte s těmi nejpovolanějšími – zavolejte našim kolegům z Profi Pokladen a oni se vám rádi budou věnovat a pomůžou vám vybrat. Telefon: 549 522 511
Nejsem plátce DPH. DIČ mám povinnost uvádět ve vztahu s FÚ, ale ve vztahu se zákazníkem v žádném případě, neboť bych je uváděl v omyl, tedy především zákazníka – plátce DPH. Proto mi jde o to, že bych na účtence neměl uvádět DIČ?
Dobrý den, pane Zachu, podle metodiky k zákonu o EET je DIČ součástí účtenky plátců i neplátců DPH. Rozdíl je pouze v tom, jaké údaje zasíláte na finanční úřad v datové zprávě – plátci DPH jich musí posílat více. Pravděpodobně to budete muset vyřešit tak, že na účtenku přidáte řádek s textem „nejsem plátce DPH“. Koukněte ještě na náš článek o DIČ na účtenkách: https://eet.money.cz/blog/dic-na-kazde-eet-uctence-podnikatele-se-boji-zverejnovani-rodnych-cisel
Dobrý den. Chtěl bych vědět jak je to s časovými údaji na účtence. V TV jsem se dozvěděl že čas odeslání má být v plném formátu data i času, tedy i včetně sekund. Je toto pravda?
Děkuji
Dobrý den, ano, je to pravda. Přesvědčit se můžete na straně 22 metodiky k zákonu o EET, v odstavci rozebírajícím bod e): http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Zde se můžete podívat na příklad EET účtenky, který jsme sestavili na základě metodiky: https://eet.money.cz/blog/typy-uctenek
Dobrý den,
chápu-li to správně, doklad o zakoupení vydávám až na žádost nakupujicího? v případě, že si nakupujicí o doklad o zakoupení nepožádá, stačí když vydám pouze učtenku eet?
děkuji
Dobrý den, pane Marku, ano, je to tak. Zákony v tomto směru jsou ale docela striktní a určitě doporučujeme si to nastudovat například zde: http://business.center.cz/business/pravo/zakony/obcanzak/cast8h2.aspx
Dobrý den. Jak to tedy nakonec je s povinností vést eet?
Když jsme normálně zaměstnanec a mám živnostenský list jen na příležitostný prodej, takže roční tržby jsou jen v řádu tisíců ročně. Musím i já vést eet?
Díky
Dobrý den, pane Raušere, poslanci bohužel zamítli výjimku pro podnikatele s příjmem do 250 tisíc ročně, takže bohužel i vy musíte řešit EET. Problematika je ale komplikovanější, takže vám nemůžeme jasně říct, že právě vy musíte evidovat.
Dobrý den, název článku je zavádějící a nepřesný. Některé podnikatele může pěkně poplést a v panice si koupí systém , který nepotřebují.
Dobrý den, mám dotaz. Je pravda, že musím zákazníkovi nejdříve dát účtenku a poté si teprve vzít peníze?
Prý se to pokutuje. Připadá Vám to logické!!!
Dobrý den, Blanko, finanční správa stanovuje že jí musíte nejpozději při uskutečnění tržby zaslat datovou zprávu o této tržbě a zároveň vystavit účetnku. Dočtete se o tom v metodice na straně 20 nahoře pod nadpisem „Obsah evidenční povinnosti: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf
Z toho ale nevyplývá žádné přesné pořadí. Kousek níže je věta:
„Nejpozději při uskutečnění evidované tržby“ znamená, že poplatník, který má tržbu evidovat, může zaevidovat tržbu a vystavit účtenku kdykoliv před uskutečněním později obdržené tržby, nebo až při jejím uskutečnění“
Proto se domníváme, že by nemělo hrát roli, zda prvně vystavíte účtenku nebo prrvně přijmete peníze. Je důležité udělat to ve stejný okamžik, respektive neodkládat vystavení účtenky. Zatím jsme se nesetkali s tím, že EET kontroloři pokutovali obchodníky, kterí prvně přijmou peníze a pak hned vystaví účtenku. Budeme to dále zjišťovat.
Dobrý den,
Jestliže kupuji listky např.do divadla.Jsou povinni vystavit mi ke vstupence ještě účet? Odvolávají se na to ,že vstupenka obsahuje cenu a tim je to daňovy doklad a odmitají mi vypsat byť jen paragon nebo doklad o zaplacení.
Děkuji
URBANOVÁ
Dobrý den, paní Urbanová, správně byste měla dostat účtenku s EET i s údaji, které kontroluje ČOI. Více o tom, jak má vypadat účtenka, si můžete přečíst v našem článku: https://eet.money.cz/blog/podnikatele-pozor-kontrolorum-coi-uctenka-z-eet-nestaci
Dobrý den mám v práci EET kasu píše mi pouze zboží a částku potom vystavuji paragon na zakoupené položky mohu sloučit EET několik účtenek a napsat jen na jeden paragon když už mám odeslano a zákazník ještě něco chce přikoupit nebo musím na další paragon? děkuji Kusá
Dobrý den, Hano, předem se omlouváme, protože si nejsme jistí, jestli chápeme vaši otázku úplně správně. Pokud bychom vám neodpověděli přesně na to, co potřebujete, určitě nám ještě napište upřesňující otázku.
Vy máte vydat EET účtenku, která obsahuje např. celkovou částku tržby, přesný čas přijetí tržby atd. (další položky najdete v článku). Zároveň ale musíte vydat účtenku, kterou může zákazník využít při reklamaci (a kterou u vás může kontrolovat ČOI) – ta obsahuje výčet nákupu po položkách a po jednotlivých cenách (co má být na této účtence, si opět přečtete v článku).
Je důležité vystavit EET účtenku vždy přesně v okamžiku, kdy prodej uskutečníte. V případě paragonu to tak ale není – tam uvádíte datum prodeje (den), nikoliv přesný čas na vteřiny. Proto u vás může zákazník klidně nakoupit nadvakrát. Vy mu vydáte 2 EET účtenky, ale vše můžete napsat na 1 paragon. Domníváme se, že asi nebudete na paragonu škrtat a přepisovat, ale dopsat položku, pro kterou se ještě vrátil zapomnětlivý zákazník, pravděpodobně můžete. Samozřejmě si to můžete ještě ověřit přímo u České obchodní inspekce, abyste měla jistotu, že to děláte úplně přesně správně.
Dobrý den,
řešil někdo problematiku pojmu „vystaví účtenku tomu, od koho…“ Nikde v zákoně není popsáno, že ji má předat zákazníkovi.
U nás je praxe taková, že hosta v kavárně kasírujeme u stolu pomocí „mobilního číšníka“ a hostu řekneme, že si účtenku může vyzvednout na baru… Dle kontrolního orgánu je to porušení zákona o EET…
Děkuji za názor…
Dobrý den, pane Kuško, děkujeme, že jste se s námi podělil o svoji zkušenost.
Lepší než procházet zákon o EET je hledat informace v metodice k zákonu o EET, kde jsou rozepsané konkrétní situace. Poslední verzi metodiky najdete na webu etrzby.cz, který patří finanční správě: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika_k_evidenci_trzeb_v3.0.pdf
O způsobu předávání účtenek se píše na straně 23. Citujeme:
„Poplatník nesmí vystavit účtenku mimo sféru původce tržby (zákazníka), tedy vystavit účtenku po
uskutečnění platby bez přítomnosti zákazníka, ani nakládat s účtenkou proti vůli zákazníka. V případě
fyzické přítomnosti zákazníka je povinen účtenku vystavit a umístit ji tak, aby s ní mohl zákazník dále
disponovat (mohl si ji převzít).“
Z toho vyplývá, že teoreticky metodika nestanovuje, zda musíte účtenku položit přímo před zákazníka, předat mu ji do ruky nebo zda ji můžete nechat k vyzvednutí na baru. Doporučujeme ale předat účtenku tak, aby to bylo pro zákazníka co nejpohodlnější – číšník může lístek z baru přinést na stůl nebo se zákazníka zeptat, zda si účtenku vyzvedne nebo mu ji má přinést. Co si o tom myslíte?