Podnikatelé pozor, kontrolorům ČOI účtenka z EET nestačí

Mohlo by se Vám líbit

30 komentářů

  1. Profilový obrázek Kateřina napsal:

    Dobrý den, umí vystavit tuto superúčtenku Vaše aplikace ProfiÚčtenka? Pokud ano, lze načíst ceník ze souboru .csv nebo z Excelu. Každý měsíc jsou totiž v nabídce různé produkty s různými cenami a ruční zadávání by práci neušetřilo. Děkuji za odpověď.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, Kateřino, Profi Účtenka obsahuje všechny údaje kromě možnosti přidat poznámku o použitém nebo vadném zboží přímo k položce – tu naši kolegové teprve připravují. Pokud ale prodáváte zboží, které není poškozené ani použité, tuto informaci uvádět na účtence nemusíte. Na vaši druhou otázku zatím nezmáme odpověď, ale už ji zjišťujeme a ozveme se vám.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, Kateřino, zjistili jsme, že bohužel zatím není možné vkládat ceník z excelu nebo jiného souboru. Naši kolegové ale pracují na tom, aby bylo toto možné přes iDoklad.

  2. Profilový obrázek Quang Minh Bui napsal:

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli je doklad o zaplacení nutný i pro hospody(druh piva, množství), když se to nedá reklamovat? Nestačilo by k eet účtence přidat „lístek“, který dosud postačil?

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, z hlediska ČOI nemusíte kvůli EET měnit svůj dosavadní lísteček. Pokud máte navíc s kontrolami dokladů Českou obchodní inspekcí dobré zkušenosti, určitě nic neměňte. Buďte ale připravený na to, že host si případně může vyžádat lísteček s rozepsanými položkami. Snad jsme vám odpověděli přesně na vaši otázku, pokud by vás napadlo ještě nějaké doplnění, napište nám.

  3. Profilový obrázek Jan Konopka napsal:

    Dobrý den. Pokladna musí být připojena k WI-Fi, ale já mám signál pouze ve druhém podlaží domu, kde mám rovněž umístěn počítač. Obchody jsou o patro níž a dům má železobetonové stropy. Nevím jaky typ zesilovače WI-Fi potřebuji, aby byl dostečný pro pokladny. Děkuji za odpověď.
    S pozdravem Konopka

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, pane Konopko, vás problém jsme řešili s našimi kolegy z Profi Pokladen. Podle nich ale bude potřeba, abyste se v téhle věci obrátil na poskytovatele internetu nebo na nějakého jiného odborníka přes sítě. Je pravděpodobné, že bude potřeba natáhnout přímo do obchodu kabel a připojit na něj další Wi-Fi přijímač (AP). Držíme vám palce, ať to zvládnete.

  4. Profilový obrázek Václav Vojáček napsal:

    Dobrý den, když budu mít stanovený individuální způsob stanovení daňové povinnosti, základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané hodnoty se v Údaji o evidované tržbě zasílaném datovou zprávou na FÚ neposílá? Zatím se poměr daní na výstupu určuje z poměru daní na vstupu.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, pane Vojáčku, musíme se vám přiznat, že na daňovou problematiku nejsme odborníci. Neradi bychom vám radili ve věcech, ve kterých se nevyznáme. Pokud ale máte na mysli výjimku, kterou Andrej Babiš vymyslel pro podnikatele s paušální daní, tak ta zatím není schválená a poslanci o ní budou jednat až po Novém roce.

  5. Profilový obrázek Václav Vojáček napsal:

    Dobrý den, jde jen o to, zda na je možné na FÚ při EET posílat údaj o evidované tržbě jen ve formě celkové částky na účtence – nerozepsané na základ daně a daň – podle sazeb DPH. To by velké části podnikatelů komplikovalo život, protože by museli znát u každé položky DPH (prodavačka), nebo vyřešit tuto problematiku složitě přes čtečku. To by se ovšem musely údaje v pokladně neustále aktualizovat dle vývoje cen a ne každý je znalý v oblasti IT.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Ještě jednou hezký den, pane Vojáčku, už chápeme, co jste myslel. Které údaje posíláte datovou zprávou na finanční úřad, zjistíte v metodice k zákonu o EET od strany 21 do strany 25: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf

      Pokud nejste plátcem DPH, zasíláte na finanční úřad pouze celkovou tržbu (viz strana 21). Pokud jste plátcem DPH, zasíláte finanční správě mnohem více údajů – probírali jsme to i s pracovníkem infolinky finanční správy. Musíte uvést celkovou částku tržby, základ daně a daň. Znamená to, že zvlášť uvádíte jednotlivé sazby daně a k nim i tržby, které jimi daníte. Podobně to musí být uvedeno i na účtence. Informace najdete na straně 24 metodiky.

  6. Profilový obrázek Petra Jurová napsal:

    Dobrý den,mám malý second hand a prodávám zboží 2 jakosti. zboží u mě nelze reklamovat pouze po domluvě vyměnit ale peníze nevracím. Prosím jakou mám mít pokladnu?Občas mi pomáhá babíčka které je 75 a nezvládá nic extra moderního dotykového a wifi budu mít zařízenou od pronajímatele prostoru Nemám výdělek tak abych mohla mít pokladnu za desetitisíce. Díky za odpověď. Petra

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, paní Jurová, velmi to záleží i na tom, kolik máte denně tržeb. Pokud potřebujete něco jednoduchého a přehledného, doporučujeme vám pokladnu EURO 150TEi. Hodí se pro denní prodej v řádech desítek tržeb, je tlačítková a nemusíte u ní řešit žádný měsíční paušál. Podívejte se do našeho článku: https://eet.money.cz/blog/registracni-pokladna-euro50tei-bez-pausalu

      Výběr pokladny proberte s těmi nejpovolanějšími – zavolejte našim kolegům z Profi Pokladen a oni se vám rádi budou věnovat a pomůžou vám vybrat. Telefon: 549 522 511

  7. Profilový obrázek Zdeněk Zach napsal:

    Nejsem plátce DPH. DIČ mám povinnost uvádět ve vztahu s FÚ, ale ve vztahu se zákazníkem v žádném případě, neboť bych je uváděl v omyl, tedy především zákazníka – plátce DPH. Proto mi jde o to, že bych na účtence neměl uvádět DIČ?

  8. Profilový obrázek HEX DUMP napsal:

    Dobrý den. Chtěl bych vědět jak je to s časovými údaji na účtence. V TV jsem se dozvěděl že čas odeslání má být v plném formátu data i času, tedy i včetně sekund. Je toto pravda?
    Děkuji

  9. Profilový obrázek Jan Marek napsal:

    Dobrý den,
    chápu-li to správně, doklad o zakoupení vydávám až na žádost nakupujicího? v případě, že si nakupujicí o doklad o zakoupení nepožádá, stačí když vydám pouze učtenku eet?

    děkuji

  10. Profilový obrázek Pavel Raušer napsal:

    Dobrý den. Jak to tedy nakonec je s povinností vést eet?
    Když jsme normálně zaměstnanec a mám živnostenský list jen na příležitostný prodej, takže roční tržby jsou jen v řádu tisíců ročně. Musím i já vést eet?
    Díky

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, pane Raušere, poslanci bohužel zamítli výjimku pro podnikatele s příjmem do 250 tisíc ročně, takže bohužel i vy musíte řešit EET. Problematika je ale komplikovanější, takže vám nemůžeme jasně říct, že právě vy musíte evidovat.

  11. Profilový obrázek Petr Podroužek napsal:

    Dobrý den, název článku je zavádějící a nepřesný. Některé podnikatele může pěkně poplést a v panice si koupí systém , který nepotřebují.

  12. Profilový obrázek Blanka napsal:

    Dobrý den, mám dotaz. Je pravda, že musím zákazníkovi nejdříve dát účtenku a poté si teprve vzít peníze?
    Prý se to pokutuje. Připadá Vám to logické!!!

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, Blanko, finanční správa stanovuje že jí musíte nejpozději při uskutečnění tržby zaslat datovou zprávu o této tržbě a zároveň vystavit účetnku. Dočtete se o tom v metodice na straně 20 nahoře pod nadpisem „Obsah evidenční povinnosti: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf

      Z toho ale nevyplývá žádné přesné pořadí. Kousek níže je věta:

      „Nejpozději při uskutečnění evidované tržby“ znamená, že poplatník, který má tržbu evidovat, může zaevidovat tržbu a vystavit účtenku kdykoliv před uskutečněním později obdržené tržby, nebo až při jejím uskutečnění“

      Proto se domníváme, že by nemělo hrát roli, zda prvně vystavíte účtenku nebo prrvně přijmete peníze. Je důležité udělat to ve stejný okamžik, respektive neodkládat vystavení účtenky. Zatím jsme se nesetkali s tím, že EET kontroloři pokutovali obchodníky, kterí prvně přijmou peníze a pak hned vystaví účtenku. Budeme to dále zjišťovat.

  13. Profilový obrázek Urbanová napsal:

    Dobrý den,
    Jestliže kupuji listky např.do divadla.Jsou povinni vystavit mi ke vstupence ještě účet? Odvolávají se na to ,že vstupenka obsahuje cenu a tim je to daňovy doklad a odmitají mi vypsat byť jen paragon nebo doklad o zaplacení.
    Děkuji
    URBANOVÁ

  14. Profilový obrázek Hana napsal:

    Dobrý den mám v práci EET kasu píše mi pouze zboží a částku potom vystavuji paragon na zakoupené položky mohu sloučit EET několik účtenek a napsat jen na jeden paragon když už mám odeslano a zákazník ještě něco chce přikoupit nebo musím na další paragon? děkuji Kusá

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, Hano, předem se omlouváme, protože si nejsme jistí, jestli chápeme vaši otázku úplně správně. Pokud bychom vám neodpověděli přesně na to, co potřebujete, určitě nám ještě napište upřesňující otázku.

      Vy máte vydat EET účtenku, která obsahuje např. celkovou částku tržby, přesný čas přijetí tržby atd. (další položky najdete v článku). Zároveň ale musíte vydat účtenku, kterou může zákazník využít při reklamaci (a kterou u vás může kontrolovat ČOI) – ta obsahuje výčet nákupu po položkách a po jednotlivých cenách (co má být na této účtence, si opět přečtete v článku).

      Je důležité vystavit EET účtenku vždy přesně v okamžiku, kdy prodej uskutečníte. V případě paragonu to tak ale není – tam uvádíte datum prodeje (den), nikoliv přesný čas na vteřiny. Proto u vás může zákazník klidně nakoupit nadvakrát. Vy mu vydáte 2 EET účtenky, ale vše můžete napsat na 1 paragon. Domníváme se, že asi nebudete na paragonu škrtat a přepisovat, ale dopsat položku, pro kterou se ještě vrátil zapomnětlivý zákazník, pravděpodobně můžete. Samozřejmě si to můžete ještě ověřit přímo u České obchodní inspekce, abyste měla jistotu, že to děláte úplně přesně správně.

  15. Profilový obrázek Richard Kuška napsal:

    Dobrý den,
    řešil někdo problematiku pojmu „vystaví účtenku tomu, od koho…“ Nikde v zákoně není popsáno, že ji má předat zákazníkovi.
    U nás je praxe taková, že hosta v kavárně kasírujeme u stolu pomocí „mobilního číšníka“ a hostu řekneme, že si účtenku může vyzvednout na baru… Dle kontrolního orgánu je to porušení zákona o EET…
    Děkuji za názor…

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, pane Kuško, děkujeme, že jste se s námi podělil o svoji zkušenost.
      Lepší než procházet zákon o EET je hledat informace v metodice k zákonu o EET, kde jsou rozepsané konkrétní situace. Poslední verzi metodiky najdete na webu etrzby.cz, který patří finanční správě: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika_k_evidenci_trzeb_v3.0.pdf

      O způsobu předávání účtenek se píše na straně 23. Citujeme:
      „Poplatník nesmí vystavit účtenku mimo sféru původce tržby (zákazníka), tedy vystavit účtenku po
      uskutečnění platby bez přítomnosti zákazníka, ani nakládat s účtenkou proti vůli zákazníka. V případě
      fyzické přítomnosti zákazníka je povinen účtenku vystavit a umístit ji tak, aby s ní mohl zákazník dále
      disponovat (mohl si ji převzít).“

      Z toho vyplývá, že teoreticky metodika nestanovuje, zda musíte účtenku položit přímo před zákazníka, předat mu ji do ruky nebo zda ji můžete nechat k vyzvednutí na baru. Doporučujeme ale předat účtenku tak, aby to bylo pro zákazníka co nejpohodlnější – číšník může lístek z baru přinést na stůl nebo se zákazníka zeptat, zda si účtenku vyzvedne nebo mu ji má přinést. Co si o tom myslíte?

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *