Zrušení výjimky pro dobírky: podnikatele vyděsila fáma kolující internetem
Zaslechli jste něco o tom, že s dobírkami a EET je všechno jinak a že už neplatí výjimka vyjednaná v červenci? Nejste sami. Internetem se totiž šíří jako lavina zpráva o tom, že balíky na dobírku budou muset podnikatelé elektronicky evidovat.
Informace se objevila v neděli na webu Souki.cz. Článek od Petra Soukupa začali podnikatelé tak masově sdílet, že v pondělí na text reagoval ministr financí Andrej Babiš. Soukup následně několik nepřesností v článku upravil.
Fáma číslo 1: Dobírky opět spadají pod EET
Jedna jediná věta stačila k poplachu mezi stovkami lidí. “Dobírka původně měla pod EET spadat, následně dostala výjimku a teď už je na etrzby.cz zase uvedeno, že pod EET spadá,” napsal Soukup.
Elektronická evidence opravdu původně zahrnovala i balíky na dobírku, ale na konci června se podařilo Asociaci malých a středních podniků domluvit výjimku. Na té se nic nemění – potvrdil nám to v pondělí pracovník finančního úřadu i Andrej Babiš ve svém prohlášení.
Až tedy zaměstnanec přepravní služby doručí vašemu zákazníkovi třeba novou klávesnici na dobírku, nechte si peníze od přepravní společnosti poslat na účet a nemusíte platbu elektronicky evidovat.
TIP: Přečtěte si článek 4 typy dobírek a EET. Dejte si pozor, kdo vaše balíčky doručuje
Fáma číslo 2: Zákazníkovi je potřeba poslat kromě účtenky i zálohovou fakturu
Jestli je ve vašem e-shopu zvykem, že zákazník zaplatí zboží, vy ho zabalíte a s fakturou odešlete, nim moc ve svém postupu neměňte – fakturu totiž stačí doplnit o údaje, které jsou podle zákona povinné na EET účtence.
Postup při platbě kartou přes internet:
- Zákazník ve vašem e-shopu zaplatí kartou nebo přes platební bránu jako PayPal atd.
- Platbu ihned elektronicky evidujete.
- Ohledně EET účtenky máte dvě možnosti. Můžete ji zákazníkovi ihned elektronicky odeslat třeba jako součást e-mailu o potvrzení přijetí objednávky.
- Nebo ji přiložíte do balíčku a odešlete spolu se zbožím. V tomto případě nevadí, že zákazník nedostane účtenku ihned v okamžiku platby.
Fáma číslo 3: K získání certifikátu nutně potřebujete datovou schránku a stejně to není žádná legrace
Abyste mohli elektronicky evidovat, musíte nejprve požádat o autentizační údaje – získáte je přes datovou schránku po vyplnění dotazníku v elektronické aplikaci. Pokud datovou schránku nemáte, nic se neděje. Pro údaje si můžete zajít na finanční úřad, kde vám je ihned předají v obálce.
S autentizačními údaji se přihlásíte do elektronické aplikace, kde si požádáte o certifikát, aniž byste potřebovali datovou schránku. Certifikát platí 3 roky, je zadarmo a dočtete se o něm i v metodice na straně 18. Podívejte se, co dál s certifikátem.
Dobrý den,
mě by zajímalo, když někomu pošlu dobírku přes ČP, nebo jiného dopravce (oni mi posílají peníze na účet), tak to nespadá pod EET. A teď k dotazu: k balíku přikládám normálně fakturu, nemusím k tomu ještě vystavovat nějakou účtenku, vše zůstává při starém?
A druhý dotaz je „fáma číslo 2“ se týká na eshopu pouze platby kartou/přes bránu, je to tak?
Děkuji P.K.
Dobrý den, Pavle, pokud vám dopravce pošle peníze na účet, EET neřešíte. Vydáváte stále stejné účetní doklady jako dosud. U druhého dotazu si nejsem úplně přesně jistí, na co se ptáte – ale jestli jde o to, zda evidovat platby kartou a přes platební brány, tak ano – musíte je evidovat. Čekejte prosím dnes nový článek na blogu, který se bude týkat evidování právě těchto plateb.