Kteří dopravci musí mít EET? Rozhoduje, jestli máte jízdní řád
Jak je to s EET, když pronajímáte svůj autobus, provozujete veřejnou hromadnou dopravu nebo jste taxikář? Podívali jsme se, jak funguje EET pro různé druhy dopravců včetně těch, kteří mají lodě, vlaky a letadla.
Nejdřív se zaměříme na zakázkovou dopravu. Pan Karel má svůj vlastní autobus a nejčastěji s ním vozí místní klub důchodů na víkendové výlety. Protože mu vedoucí klubu platí v hotovosti, musí se Karel od 1. května 2020 zapojit do EET. Evidence tržeb se totiž týká i části dopravců.
Kromě hotovostní platby za pronájem autobusu má Karel ještě příjmy z prodeje drobného občerstvení na palubě. I tyto platby musí evidovat, protože pasažéři za kávu, pivo a další pochutiny platí v hotovosti.
Nízkonákladové řešení EET pro dopravce
Vzhledem k tomu, že Karel vystavuje měsíčně jen několik dokladů za pronájem autobusu a služby řidiče a má maximálně desítky tržeb za občerstvení, je pro něj ideální bezplatná EET aplikace Profi Účtenka do mobilu. K ní si pořídí jen přenosnou tiskárnu. Obě zařízení propojí pomocí Bluetooth a data na finanční správu odesílá přes internet v mobilu.
Původně Karel zvažoval i zvláštní režim. V něm by nepotřeboval připojení k internetu a účtenky by vypisoval do bločku od finanční správy. Pokud by vystavoval jen účtenky za pronájem autobusu, vydal by se touto cestou.
Ale jestli by měl ručně vypisovat účtenku za každou prodanou kávu, nestihne obsloužit všechny zájemce. Proto si raději zvolil evidenci na mobilu. Také mu vyhovuje, že nevypisuje čtvrtletní hlášení o tržbách ve zvláštním režimu a nemusí chodit na úřad pro nové účtenkové bločky.
Pro linkové autobusy platí výjimka
Zatímco Karel, který pronajímá autobus, EET mít musí, jiných dopravců se EET netýká.
Z EET je vyňatá pravidelná hromadná přeprava osob – tedy veškerá hromadná doprava, která jezdí podle jízdního řádu. Takže když si u řidiče linkového autobusu koupí cestující lístek, řidič tuto tržbu nemusí elektronicky evidovat.
Zjednodušeně se tedy dá říct, že pokud máte zveřejněný jízdní řád a jízdenky prodáváte až na palubě, EET se na vás nevztahuje. Pokud ale stevard na linkovém spoji prodává například občerstvení, tržby v hotovosti evidovat musí.
Ani taxikáři se EET nevyhnou
Taxikáři jsou na tom stejně jako Karel z úvodního příkladu. Ani oni nejsou linkovou dopravou se zveřejněným jízdním řádem, takže od 3. vlny EET musí začít evidovat své tržby.
Pokud jste taxikář a máte už pokladnu z dřívějška, zjistěte, jestli se dá připojit na internet a zvládne EET. Pokud to neumí, budete potřebovat novou.
Podobně jako autobusák Karel můžete využít evidenci v mobilu – stačí bezplatná Profi Účtenka a externí tiskárna. Jestliže za den přepravíte desítky zákazníků, využijete pokladnu ProfiPAD Plus se zabudovanou tiskárnou. Vše tak máte v jednom robustním zařízení.
A co vlaky, letadla a lodě?
Tržby z osobní železniční dopravy a tržby uskutečněné na palubách letadel do EET nespadají.
U lodí opět záleží na tom, jestli jsou veřejná linková doprava. Pokud ano, tržby z prodeje jízdného na palubě evidovat nemusí (ale např. tržby z občerstvení ano). Jestliže loď jezdí jen na objednávku, její provozovatel musí evidovat veškeré hotovostní příjmy.
S EET podnikatelům radíme už od roku 2016. Začnete nás sledovat na Facebooku a Twitteru a dozvíte se o všech dalších aktualitách.