Víme první: jak vypadají papírové účtenky pro zvláštní režim EET
Nejmenší podnikatelé mohou požádat o zařazení do zvláštního režimu EET. Pak nepotřebují kasu s připojením na internet, ale účtenky vypisují ručně. Úřady nyní zveřejnily, jak vypadá tiskopis této nové „papírové“ účtenky.
Podnikatelé si účtenkové bloky vyzvednou na kterékoliv pobočce finančního úřadu. Za bločky nic neplatí, od úřadu je dostanou zdarma.
Úředníci budou první bločky vydávat typicky s povolením ke zvláštnímu režimu EET nebo poté, co vám doručí povolení poštou či datovou schránkou. Až si půjdete pro bločky, měli byste přibližně vědět, kolik účtenek budete potřebovat na následující rok.
Po převzetí účtenek na úřadě už můžete hned začít evidovat. Nepotřebujete autentizační údaje, certifikáty ani nic dalšího.
S jedním blokem zvládnete vystavit 100 účtenek. Papíry jsou průpisné, takže zároveň vytvoříte originál a kopii. Originál předáte zákazníkovi, kopii povinně archivujete.
Blok účtenek se skládá z dvojlistů. Ty na první pohled vypadají stejně, ale liší se v pravém dolním rohu. Papír, na kterém je uvedené „Část A“, slouží k napsání originálu. Na papíře za ním je „Část B“ – tento list je určený pro kopii. Dávejte si pozor, ať originály vystavujete pouze na doklad s označením A.
Pořadová čísla účtenek v bloku tvoří vzestupnou řadu. Dle zákona musíte účtenky vystavovat od začátku a popořadě. Nemůže například najednou vystavit účtenku, která je uprostřed bloku. Pořadové číslo účtenky společně se sériovým označením bloku slouží jako váš identifikátor.
Jaké údaje musíte vyplnit
Abyste splnili veškeré náležitosti EET, musíte v tiskopisu vyplnit:
- celkovou výši tržby v korunách,
- datum (den, měsíc, rok) a čas vystavení (povinně se uvádí ve 24hodinovém formátu, např. 13:00),
- DIČ (tuto povinnost nemáte, pokud část DIČ tvoří vaše rodné číslo),
- označení provozovny (jen v případě, že jich máte více; označení vám přidělí finanční úřad).
Ostatní pole z hlediska zákona o EET vyplňovat nemusíte. Pokud však účtenka slouží zároveň jako doklad dle zákona o ochraně spotřebitele (tedy doklad na jehož základě je možné reklamovat zboží), vyplňte i ostatní kolonky. Výhodou je, že díky úplnému vyplnění tohoto dokladu, obstojíte jak před kontrolou EET, tak i před kontrolou z ČOI.
O rozdílech mezi doklady si více přečtete v tomto článku.
Jak udělat storno
Pokud potřebujete udělat storno, vyznačíte ho přímo na účtence. V tiskopisu k tomu slouží pole v pravém dolním rohu. Uvedete datum (den, měsíc a rok) a podpis člověka, který doklad opravuje.
Poté celou účtenku přeškrtnete z jednoho rohu do protějšího. Úplně to stejné uděláte i u kopie účtenky, kterou musíte vyhledat, doplnit informace o stornu a poté účtenku opět archivovat.
Pokud například nemůžete účtenku vy nebo zákazník dohledat a chcete mu vyjít vstříc a nákup stornovat, vydejte takzvanou storno účtenku.
„Storno účtenka nemá s tou původní nic společného. Vypište ji nově v bloku účtenek a uveďte na ni celkovou částku tržby se zápornou hodnotou. Kopii založte do svého archivu. Díky tomu nemusíte škrtat a upravovat původní účtenky.”
Šárka Pavlasová, Odbor vnější vztahy a komunikace, Ministerstvo financí
Od kdy můžete o zvláštní režim požádat
Pokud chcete evidovat na papírové účtenky, musíte o to požádat finanční úřad. Žádost můžete podat nejdříve 1. února 2020. Na vyřízení žádost mají úředníci 30 dnů. S evidencí ve zvláštním režimu můžete začít nejdřív od 1. května 2020.
Zjistěte, kde najdete formulář se žádostí a jak ho správně vyplnit. ⋘
EDIT 27. 7. 2020: Kvůli pozastavení EET do ledna 2021 se přesunul i start zvláštního režimu evidence tržeb. Úředníci také vydali nové doporučení, odkdy je vhodné o zvláštní režim žádat. Přečtěte si podrobnosti, kdy požádat o zvláštní režim.
Zvláštní režim zabere spoustu času
Stát sliboval, že papírovým režimem nejmenším živnostníkům uleví. Ti sice ušetří za pořízení EET pokladny a internetu, ale ve skutečnosti jim evidence zabere hodně času. Musí:
- pravidelně na finančním úřadě vyzvedávat nové účtenkové bloky,
- všechny účtenky ručně vyplnit a jejich kopie dlouhodobě archivovat,
- každý večer vyplnit tiskopis se souhrnem tržeb,
- jednou za 3 měsíce na finanční úřad odevzdat Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu.
To vše zabere hodiny a hodiny. Řada malých podnikatelů si spočítala, že kdyby si tento čas chtěli proplatit, vyjde je to mnohem dráž, než si pořídit základní EET pokladnu. Případně si mohou do mobilu stáhnout bezplatnou EET aplikaci Profi Účtenka a pouze si za 2 až 3 tisíce pořídit přenosnou tiskárnu účtenek. I tak si mohou uplatnit EET slevu na dani ve výši až 5 tisíc. Takže v důsledku na elektronické evidenci ještě vydělají, protože jejich řešení bylo ve skutečnosti levnější.
Všechny další podrobnosti o zvláštním režimu EET najdete v našem obsáhlém průvodci. Dozvíte se z něj:
- pro které podnikatele je vhodný,
- kterým přidělá spíš starosti,
- kdo o něj může požádat,
- co vše musí žádost obsahovat,
- co dělat, když vám ji neschválí,
- a další praktické informace.
Přečíst detailního průvodce zvláštním režimem EET.
Sledujeme pro vás všechny novinky v EET. Začnete nás sledovat na Facebooku a Twitteru a dozvíte se o všech dalších aktualitách.
Dobrý den, jsem kosmetička. Chtěla bych se zeptat, jak to budu dělat, když mi některé zákaznice ( tak polovina ) platí za služby převodem na účet. Jestli budu také vystavovat tuto účtenku s tím, že platba proběhne převodem? Děkuji za odpověď.
Dobrý den paní Šulcová,
platby převodem na účet nemusí být evidovány do EET. To znamená, že na tyto platby vystavíte standardní doklad (např. fakturu), která však nemusí obsahovat EET údaje.
S pozdravem
Jiří Dvořák
Dobry den chtěl bych byt mobilni maser musim mit EET
Dobrý den, Lubomíre, musíte mít EET od 1. května 2020, pokud budete přijímat tržby v hotovosti. Za EET poradnu vám přeje pěkný den Eva.
Dobrý den , jsem zedník a nefakturuji každý den ,ale až je práce hotova týdny ,měsíce a chci využít papírové účtenky , jak budu vyplnovat každý den tržby ,děkuji za odpověd
Dobrý den, finanční správa zatím dala k dispozici jen žádost o zvláštní režim, koukněte v našem článku: https://eet.money.cz/blog/jak-pozadat-o-zvlastni-rezim-eet-vyplnte-formular-podle-navodu?utm_source=newsletter&utm_medium=koment&utm_campaign=11-02-2020&utm_content=zadost-offline-eet
Jak bude vypadat čtvrtletní oznámení, zatím nevíme. Finanční správa ho sice už na svém webu zveřejnila, ale pak ho zase stáhli. Situaci pořád sledujeme a až budou dostupné informace, připravíme článek. Sledujte nás třeba na Facebooku, ať vám to neuteče: https://www.facebook.com/poradnaeet/?utm_source=newsletter&utm_medium=koment&utm_campaign=11-02-2020&utm_content=facebook
Za EET poradnu vás zdraví Eva