Kompletní průvodce EET účtenkami: co musí obsahovat a kdy je vystavit

Mohlo by se Vám líbit

21 komentářů

  1. Profilový obrázek Lucie napsal:

    Dobrý den, můžete prosím uvést odkaz na paragraf v zákoně o EET, kde je uvedeno, že čas musí být na účtence uveden s přesností na sekundy? Děkuji

  2. Profilový obrázek Helen napsal:

    Zbytečná buzerace podnikatelů……..jak odečtu kasu z daní,když jedu procentami?Stejně vydavame paragon s udaji,proč tedy jeste EEt učtenka?

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, Helen, bohužel vaší otázce přesně nerozumíme – vysvětlíte nám prosím ještě jednou, jak je to s těmi procenty? Děkujeme.

  3. Profilový obrázek Petr Schmied napsal:

    Stále vidím rozpory ve výkladu při tisknutí účtenky. Z českého jazyka chápu význam „vystavit“ jako uložení prodejky v prodejním software (u nás v S4) a význam „vytisknutí“ chápu jako vytisknutí vystavené prodejky na papír. Nemám tedy na mysli vystavení, ale opravdu až následný tisk. A vy zde píšete toto (výňatky z textu víše) :

    1. Doklad musíte položit na pult či dát jinam, kde si ho zákazník může volně vzít.
    2. Zákazník musí s elektronickou účtenkou souhlasit. Pokud trvá na papírové, máte povinnost mu ji vystavit.

    Ptám se tedy, kdy lze se zákazníkem řešit formu účtenky, když musí automaticky ležet vytisknutá na pultě ??? A proč se neříká tiskárnám vystavitelky, když mám zákazníkovi vystavovat doklad na papír, pokud na tom trvá ???

    Dle mého názoru se vůbec nerozlišuje význam slov vystavit a vytisknout a vznikají zbytečné nepřesnosti ve výkladech a dochází k neporozumění dané problematiky.

    Jsem velmi zvědav na vaši odpověď a těším se na objasnění mých neznalostí. Ale jsem také skeptický, jelikož jsem už dříve nějaký dotaz psal, ale bez vaší reakce na něj.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, pane Schmiede, v první řadě se omlouváme, že jsme vám neodpověděli na váš dřívější dotaz. Snažíme se odpovídat co nejpečlivěji, ale vaše otázka nám musela někde zapadnout.

      Vystavit a vytisknout lze v zásadě považovat za synonyma. Rozdíl je v tom, že vytisknout můžete účtenku pouze z tiskárny, ale vystavit ji můžete i ručně (vypsat) nebo skrze e-mail. Proto se hodí používat obě slova podle situace.

      Úryvky z textů, které zmiňujete, jsou skutečně výňatky a nikoliv chronologický postup. Elektronická účtenka se týká nákupu, při kterém se obchodník a zákazník nepotkají. V tom případě může obchodník poslat el. účtenku, ale je důležité, aby s tím klient souhlasil.

      Při osobním setkání (třeba v restauraci, obchodě) to funguje tak, že podnikatel účtenku vytiskne a předá – neptá se zákazníka, zda chce účtenku poslat na e-mail.

      Podívejte se prosím do EET metodiky na stranu 23 a 24, kde se řeší typy účtenek a jejich vystavování:
      http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika_k_evidenci_trzeb_v3.0.pdf

  4. Profilový obrázek Eduard Nypl napsal:

    Personál restaurace U Zvonice v Železném Bodě (IČO 45526966) dne 16.9.2018 požadoval úhradu za oběd 453.- Kč. Odmítl jsem zapatit a trval na vystavení účtenky. Blo mi sděleno, že nefunguje internet. Až na můj požadavek mi byl vystaven paragon Z 6854445 na tuto částku. Je tento postup správný, případně jak ověřím, že doklad byl zaevidován v systému EET ?

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den, pane Nyple.
      Nefunkční internetové připojení by nemělo mít žádný vliv na povinnost vystavit EET doklad. Pokud Vám byl místo toho vystaven papírový paragon, nejedná se o správný postup zaevidování takovéhoto paragonu nelze v systému EET ověřit.

  5. Profilový obrázek Lada napsal:

    Dobry den.
    V nekterych obchodech, uctenky neobsahuji kod FIK ani BKP. Nekde kde platite kartou Vam ani nechteji vystavit ucrenku a tvrdi, ze doklad o platbe kartou je adekvatni dokladu z pokladne.

  6. Profilový obrázek Martin napsal:

    z článku jsme se dozvěděli kdy účtenku vystavit, ale asi existují i situace kdy se EET účtenka vystavit nemusí. například teď jsem koupil ve dvou zavedených eshopech komponenty pro stavbu PC za celkem něco přes 10 tis. a ani na jednom dokladu nemám EET (režim, BKP, FIK). a to jsou velké eshopy rozlezlé po celé ČR které mají navíc i kamenné prodejny. Zboží jsem objednal přes eshop, vyzvednutí a zaplacení proběhlo na kamenné prodejně.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý deň, komponenty môžu byť vlastnej výroby, to znamená, že by spadali do 4. vlny EET, ktorá je momentálne pozastavená. Tým pádom obchod u týchto predajov zatiaľ nemá povinnosť evidovať. S pozdravom, Jana Hrubá

  7. Profilový obrázek Kateřina napsal:

    Dobrý den,
    jak je to s váženými položkami (např. šunka) na účtence. Musí na účtence být uvedena cena za 1kg?
    Děkuji

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý deň, informácia o mernej cene, na ktorú sa pýtate, sa netýka EET. Pokiaľ mám správne informácie, merná cena musí byť zo zákona uvádzaná na etikete k výrobku, teda zákazník s ňou musí byť oboznámený ešte pred tým, ako si výrobok zakúpi. S pozdravom, Hrubá

  8. Profilový obrázek Lucie napsal:

    Dobrý den, prosím když si zakoupím v obchodě například 4x okurek, musí být na uctence uvedena souhrna částka i částka za jeden ks? Děkuji

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den Lucie, vypisovat cenu jednotlivých položek není povinné, na účtence je nutné uvést jenom konečnou výši tržby v korunách (bod č.6 v článku).
      S pozdravem, Jana Hrubá

  9. Profilový obrázek MegaWatt napsal:

    Dobrý den,

    má číslo účtenky nějaké zakázané znaky? Třeba že číselná řada nemůže být ve formátu 2019,/*?#123 ?

    Děkuji a přeji příjemný den.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den,
      povolené znaky v čísle účtenky jsou:
      ^[0-9a-zA-Z\.,:;/#\-_ ]{1,25}$
      kde poslední znak v hranaté závorce je mezera (znak “ “ s dekadickým kódem 32 v ASCII znakové sadě) a znak „-“ je pomlčka (znak s dekadickým kódem 45 v ASCII znakové sadě).
      Délka: 1 až 25 znaků.
      S pozdravem
      Jiří Dvořák

  10. Profilový obrázek Mirka napsal:

    Dobrý den, čísla účtenek z EET kasy (z hodně používané známé kasy od renomované firmy) jdou po sobě a pokud udělám na konci dne uzávěrku, ta má taktéž jedno z následujích čísel této stejné číselné řady – je to tak správně? Neměly by uzávěrky, které nejsou doklady pro zákazníka, mít číselnou řadu jinou? Děkuji.

    • EET Poradna EET Poradna napsal:

      Dobrý den paní Mirko,
      zákon o EET neupravuje konkrétní číslování účtenek, ale jenom technickou specifikací (formát):

      Údajem dle § 19 odst. 1 písm. d) ZoET je pořadové číslo účtenky, které je účtence přiřazováno poplatníkem. Pro minimalizaci zásahu do stávajícího označování účtenek poplatníky je jediné omezení dáno pouze technickou specifikací, resp. formátem a strukturou zasílaných údajů o evidované tržbě, uvedeným v technické dokumentaci. Pořadové číslo účtenky může obsahovat čísla, písmena a další vybrané znaky. Nicméně mělo by se vždy jednat o logickou řadu, která však není fixně vázána k určitému časovému úseku. Záleží na rozhodnutí poplatníka, zda se pořadové číslo účtenky bude vázat např. ke dni, týdnu, měsíci či roku.

      Z toho usuzuji, že pokud má Vaše uzávěrka číslo z číselné řady účtenek, nemuselo by to ničemu překážet.

      S pozdravem,
      Jana Hrubá

  11. Profilový obrázek Štefan Zagyi napsal:

    Dobrý deň! Mám otázku. Maďarská firma zaoberajúca sa šitím oblekov, uniforiem, poľovníckym oblečením chce sa zúčasťniť na výstave Myslivectvo a rybárstvo v Lysej nad Labem v srpnu 2020 či musí mať EET kasu počas predaja na výstave, ktorá trvá 4 dní?
    Vopred ďakujem za odpoveď. S pozdravom

  12. Profilový obrázek Fitzsimon napsal:

    Zakon o DPH take v nekterych pripadech umoznuje vystavit pouze zjednoduseny danovy doklad, ktery nemusi obsahovat uplne informace. Napriklad v pripade dokladu z pokladny, ktery dostanete pri nakupu v potravinach.

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *