5 EET problémů, kterých se bojí každý podnikatel: zjistěte, jak je vyřešit
Děsíte se při pomyšlení na výpadek internetu ve vašem provozu nebo dokonce vyhoření pokladny? Připravit se ale můžete i na takové mimořádné situace. Stačí se zorientovat v problémech a vědět jak na ně.
Připravili jsme pro vás proto seznam příkladů a jejich řešení. Vytiskněte si je a pověste třeba na nástěnku nebo položte na místo, kde je v případě problémů s EET rychle najdete.
1. Problémy s elektřinou
Při výpadku elektřiny jsou EET kontroloři mírnější, než byste si možná mysleli. Chápou, že nemůžete vystavit EET účtenku klasickým způsobem. Tržby si zapisujte na papír a zaevidujete až poté, co u vás elektřina zase funguje. Pokud máte takových tržeb více než 5, můžete je do EET odeslat hromadně.
Kdyby po vás zákazníci chtěli účtenku, vypište jim paragon. V případě výpadku proudu máte právo nevydávat EET účtenku.
Pokud ale vůbec nemáte při svém podnikání přístup k elektrické síti, úředníky to nezajímá. Vaší povinností je evidovat a jak si zařídíte připojení k elektrice, je jen na vás. Pravděpodobně využijete kvalitní baterie včetně náhradních do zásoby.
2. Problémy s internetem
Připojení k internetu je v některých oblastech nedostupné. Jestli je to zrovna váš problém a na finančním úřadě vám vydají povolení evidovat ve zjednodušeném režimu, stačí zaevidovat vaše tržby až do 5 dní.
Většina podnikatelů má svoji provozovnu ve městech a na vesnicích, kde obvykle nemají s internetovým připojením problém. Co když má ale poskytoval internetu odstávku nebo je porucha? Krátkodobé výpadky internetu finanční správa toleruje. Vydejte zákazníkovi účtenku s kódy BKP a PKP a tržby odešlete na finanční správu v datových zprávách hned po připojení k internetu.
3. Porucha pokladního zařízení nebo tiskárny
Pokud se vám porouchá pokladna, není to důvod k zavření obchodu. Svoje tržby ale nemáte jak zaevidovat a nemůžete ani vystavit EET účtenku. S tím vším finanční správa počítá. Přijaté částky si zapisujte a pokud zákazník žádá účtenku, ručně mu vystavte paragon. Tržby ale musíte zaevidovat hned po opravení pokladny.
Může se stát, že se rozbije jen tiskárna a pokladna je v pořádku. V evidování tržeb vám nic nebrání, takže údaje o tržbě odešlete datovou zprávou finanční správě a se zákazníkem se domluvte na alternativní podobě účtenky – pošlete mu ji třeba e-mailem nebo vypište ručně.
Pokud se vám nepovede opravit pokladnu do 48 hodin, nahlaste problémy na finanční úřad, abyste neměli problémy s kontrolou. Úředníci pak od vás budou chtít ještě potvrzení:
- od servisu v případě poruchy pokladny
- nebo od energetické společnosti v případě výpadku proudu.
4. Výpadek na serverech finanční správy
Média čas od času informují o menších či větších výpadcích systému EET. S tím nic nenaděláte, ale pozor – povinnosti evidovat se tím podle finanční správy nezbavíte. V tom případě vystavujte účtenky s kódy BKP a PKP a hned po obnovení spojení váš systém automaticky odešle údaje na finanční správu.
5. Nemoc a dovolená podnikatele
S nemocí a dovolenou to není úplně jednoduché. Záleží totiž na tom, jak dlouho jste nemocní nebo jak dlouhou dovolenou odjíždíte. Přečtěte si náš článek, který jsme o tématu už napsali.
Známe všechny podrobnosti o EET. Sledujte nás na Facebooku nebo Twitteru a nenechte si ujít nic důležitého.