Poradna k elektronické evidenci tržeb

Poradna k elektronické evidenci tržeb

Ing. Zdeněk Palla

expert na EET v CÍGLER SOFTWARE

Máte otázku ohledně elektronické evidence tržeb? Zeptejte se odborníka na EET. Případně se nejdříve podívejte na odpovědi na nejčastější otázky.

Vaše jméno *

Váš dotaz *

Nebo se podívejte, jestli už expert na stejnou otázku neodpovídal.


  • Máme malou pizzerii se 4 místy k sezení. Většinu jídla si lidé odnáší s sebou. Ve které vlně evidujeme?

    V pizzerii máte 4 možnosti:

    1. Vše evidujete v první vlně.

    2. Zrušíte stolky a veškeré další zázemí pro zákazníky (např. toalety) a pizzu jim začnete vydávat pouze s sebou. V tom případě evidujete ve třetí vlně. (Po začátku třetí vlny si můžete dát stolky zpět.)

    3. Zákazníků se při objednávce zeptáte, kde budou konzumovat. Pokud v provozovně, tržbu evidujete od první vlny, pokud venku, tržbu evidujete ve třetí vlně.

    4. Tuto variantu můžete využít v případě, že v provozovně konzumuje pizzu minimum lidí. To znamená, že se s prodeji vejdete do tzv. minoritní činnosti – tržby z této činnosti nepřevyšuje částku 175 000 Kč a současně tvoří max. 49 % celkových tržeb na provozovně. Tržby se počítají za uplynulý rok. Pokud se do limitu vejdete, můžete tuto minoritní činnost začít evidovat až s hlavní činností (prodej pizzy s sebou) ve třetí vlně. Všechny prodeje tedy evidujete až ve třetí vlně.

  • Máme skautský oddíl a členové platí členské poplatky a poplatky za tábor v hotovosti. Musíme tyto tržby evidovat?

    Skaut je zapsaný spolek a tržby z jeho hlavní činnosti (členské poplatky, platba za letní tábor) jsou z elektronické evidence vyloučeny.

  • Musí neziskové organizace a spolky elektronicky evidovat?

    Obecně se EET veřejně prospěšných poplatníků (neziskových organizací, spolků) a jejich drobné podnikatelské činnosti netýká. O drobnou podnikatelskou činnost jde v případě, kdy spolek za uplynulý rok z této činnosti neutržil více než 175 000 Kč, nebo tyto příjmy činily méně než 5 % z celkových výnosů/příjmů.

    Pokud se spolek do této kategorie vejde, nemusí evidovat. Pokud jsou jeho příjmy z podnikatelské činnosti vyšší, musí evidovat jako všichni ostatní.

  • Máme ve firmě kantýnu pro zaměstnance. Musíme evidovat?

    Pokud do kantýny chodí pouze zaměstnanci a nikdo zvenčí do ní nemá přístup, elektronicky evidovat nemusíte. Tržba ze “vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem,” je tzv. vyloučenou tržbou. Viz zákon o EET, paragraf 12, odstavec 3, písmeno c.

  • Jak se bude řešit EET v nápojových a dětských houpacích automatech?

    Pokud není automat připojený na internet a není vybavený tiskárnou, elektronická evidence tržeb se ho netýká, protože není technicky možná.

    Ale neplatí to pro všechny “automaty.” Například tržby ze samoobslužných pokladen se evidovat musí.

     

  • Jak zjistím, do jaké fáze EET spadám?

    Obory se do fází rozdělují podle CZ-NACE kódů. Málokdo si ho pamatuje, ale snadno ho zjistíte v databázi RES.

    1. Zadejte do databáze své IČO a vyjede vám váš záznam.
    2. Poté klikněte na odkaz, který se skrývá pod číslem IČO.
    3. Uvidíte detail záznamu, kde je uveden váš CZ-NACE kód.
    4. Vyhledejte si v přehledu přiřazení svého kódu do jedné z vln EET.

     

    Tento složitější postup je potřeba je v některých případech. Obvykle se stačí podívat do přehledu a hned je jasné, do které fáze spadáte.

  • Prodávám na trzích jen párkrát do měsíce. Moje sestra občas prodává med. Existuje EET pokladna, která umí střídat IČ, abychom mohly mít jednu společnou?

    Zatím jsme se s žádnou takovou pokladnu nesetkali. Ale to neznamená, že se takové modely ještě neobjeví na trhu.

  • Hodně hostů má u nás v restauraci otevřený účet. Jak v takovém případě eviduji?

    Host vás navštěvuje pravidelně a útratu mu píšete na jeho účet. Nic zatím neevidujete, protože jste nedostali žádnou platbu.

    Za dva týdny host účet vyrovná, vy dostanete peníze a jako tržbu je elektronicky zaevidujete.

     

  • Mám na vedlejšák ročně asi 10 plateb v hotovosti. Mohu se nějak EET vyhnout?

    Pokud je to možné, domluvte se na platbě převodem na účet. V tom případě evidovat nemusíte.

  • Jak to mají s EET kapely, které dostávají od pořadatele platbu v hotovosti?

    Nejsnazším řešením je, že se s ním domluví na platbě převodem na účet. V tom případě nemusí elektronicky evidovat.

    Pokud to není možné, ideální je EET v chytrém mobilu. Kapelám postačí úplně základní verze aplikace, kterou zřejmě někteří poskytovatelé nabídnou zdarma. Tiskárnu účtenek mít nemusí, stačí když pořadateli zašlou účtenku e-mailem.

  • Mám živnost na krátkodobé ubytovací služby. Kdy se musím k EET registrovat?

    K EET se musíte zaregistrovat do konce listopadu 2016 (od 1. prosince 2016 začíná evidence pro ubytovací služby). Respektive pokud např. pronajímáte pouze letní ubytování, můžete se registrovat i později. Důležité je, že musíte být připojený na EET ještě před tím, než po jejím začátku přijmete první tržbu v hotovosti/kartou atd.

    O autentizační údaje můžete požádat nejdřív v září 2016.

  • Mám firmu, která poskytuje internet, a EET se mě týká od března 2018. Ale při instalacích prodávám klientům antény a routery. Musím evidovat už do března 2017?

    Ano, pokud provozujete doplňkový prodej, musíte tyto tržby začít evidovat od března 2017 jako ostatní maloobchodníci. Pokud budete např. z provozních důvodů chtít od března 2017 začít předčasně evidovat tržby i za poskytování internetu, je to možné.

  • Pravidelně vyrábím a prodávám díla na autorskou smlouvu. Týká se mě EET?

    Pokud prodáváte:

    • na autorskou smlouvu,
    • jste OSVČ hlavní nebo vedlejší
    • a platbu za dílo přijmete v hotovosti, kartou nebo obdobným způsobem,

     

    elektronicky evidovat musíte.

    Pokud vám klienti za práci platí převodem na účet, elektronicky evidovat nemusíte.

  • Musím finančnímu úřadu hlásit, že je provozovna zavřená z důvodu nemoci nebo dovolené?

    Ne, v těchto případech nemusíte finančnímu úřadu “přerušení” EET hlásit. Zákon uvádí, že tuto ohlašovací povinnost máte pouze v případě, že dojde k přerušení evidence (např. porucha pokladny, výpadek internetu), které trvá víc než 48 hodin.

  • Jsem řemeslník a zákazníci mi vždy platí převodem na účet. Musím elektronicky evidovat?

    Pokud nepřijímáte platby v hotovosti a zákazníci vždy platí převodem na účet, EET se vás netýká.

  • Jsme výrobní firma a občas si u nás lidé kupují výrobky 2. jakosti. V účetním programu na vše vystavujeme doklady. Ale nedokážu si představit, jak u nás bude EET fungovat.

    I občasné platby v hotovosti musíte elektronicky evidovat. Zkuste zjistit u dodavatele vašeho účetního programu, jestli ho bude možné propojit s EET. To by pro vás bylo úplně nejjednodušší řešení. Zadali byste prodej do programu jako obvykle, on by obstaral komunikaci s finančním úřadem a na tiskový formulář daňového dokladu by uvedl příslušný kód.

  • Musím si koupit EET pokladnu?

    Ne, podle zákona si může každý podnikatel vybrat, jaký způsobem bude elektronicky evidovat. Máte několik možností:

    • chytrý telefon,
    • tablet,
    • registrační pokladna (klasická pokladna s tlačítky v moderní podobě),
    • dotyková pokladna.

     

    Záleží jen na vás, která varianta vám bude nejlépe vyhovovat. Podívejte se na orientační ceny jednotlivých přístrojů. 

  • Mám malou prodejnu s oblečením, můj měsíční zisk je do 10 000 Kč. Neexistuje nějaký zjednodušený režim EET, do kterého bych spadal?

    Elektronická evidence tržeb není závislá na výši obratu nebo zisku. Týká se všech obchodníků, kteří přijímají platby:

    • v hotovosti,
    • kartou (i přes internet),
    • stravenkami, dárkovými šeky atd.

     

    Žádný zjednodušený režim pro podnikatele s malými příjmy zatím neexistuje, takže musíte evidovat stejně jako ostatní živnostníci.

  • Prodávám své výrobky přes skupinu na Facebooku a lidé mi za ně platí převodem na účet. Musím elektronicky evidovat?

    Pokud vám zákazníci platí převodem na účet nebo jim posíláte zboží na dobírku (a Česká pošta vám pak posílá peníze na účet), elektronicky evidovat nemusíte. Evidence by se vás týkala, kdybyste umožnili osobní odběr s hotovostní platbou nebo si zřídili e-shop s platební bránou, přes kterou by lidé mohli platit kartami přes internet.

  • Provozuji školní bufet a během přestávek musím obsloužit velké množství dětí. Jak to mám stíhat s EET?

    Elektronická evidence tržeb se týká i rychloobrátkových obchodů jako jsou školní bufety a divadelní bary. Kód od finančního úřadu má přijít do 2 sekund a to podle ministerstva financí prodej nezpomalí.

    Samozřejmě, že pokud děti v bufetu dosud nepožadovaly účtenky a teď je bude muset živnostník začít vydávat, provoz to určitým způsobem zpomalí. Alespoň částečným řešením je tzv. fiskální prodej.

    To znamená, že si na pokladně předem nadefinujete základní kategorie výrobků – např. bagety, cukrovinky, nápoje. Když si dítě kupuje tyčinku, ťuknete na kategorii cukrovinky a pak zadáte cenu. Není nutné uvádět, kterou konkrétní tyčinku si dítě koupilo.

  • Jak mám evidovat, když vypadne elektřina?

    Pokud vypadne elektřina, mnoha prodejcům přestane fungovat pokladna. Nemají tedy jak elektronicky evidovat. I v tomto případě mohou prodávat. Zákazníkům v té chvíli nemusí vystavovat EET účtenky. Pokud bude zákazník účtenku požadovat například kvůli případné reklamaci, vystavíte papírovou účtenku.

    Po dobu výpadku si vedete třeba na papíru přehled tržeb. Po obnovení proudu tyto tržby zpětně zaevidujete. Pokud jich bylo jen několik (např. 5), měli byste je do kasy zadat jednotlivě. Jestli jste měli během výpadku mnoho tržeb, můžete je sečíst a zadat do pokladny jako jednu velkou tržbu.

    Pokud se elektrický proud (a s ním i připojení na server finančního úřadu) nepodaří obnovit do 48 hodin, musíte na situaci upozornit finanční úřad, kde je nutné prokázat, že jste “vynaložili veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, abyste porušení povinnosti zabránili.” V tomto případě by to neměl být problém, protože sami nemůžete opravu vedení nijak urychlit.

    Pokud vás zajímá, co dělat, když vypadne internet, podívejte se na tento článek.

  • Co mám dělat, když se mi porouchá EET pokladna?

    Pokud tato situace nastane, co nejrychleji ji dejte do servisu. Zároveň můžete i bez EET pokladny dál prodávat. V případě poruchy nemusíte zákazníkům vystavovat EET účtenku. Pokud budou účtenku vyžadovat například kvůli případné reklamaci, vystavte jim papírový doklad.

    Po opravě pokladny zpětně doevidujete všechny tržby uskutečněné v době poruchy. Pokud bylo tržeb málo (např. 5), zadáte je do pokladny jednotlivě. Jestliže jste ale během výpadku měli hodně tržeb, můžete je sečíst a do pokladny je zadat jako jednu velkou položku.

    Podnikatel musí v případě poruchy pokladny či výpadku internetu zaslat údaje o tržbách nejpozději do 48 hodin od jejich uskutečnění. Pokud to není možné (pokladna je stále v servisu), je potřeba, aby uvědomil správce daně a prokázal, že vynaložil veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení povinnosti zabránil.

  • Mám kadeřnictví a na dohodu u mě pracují dvě kadeřnice, další dvě mají živnostenský list. Jak budeme evidovat?

    Pracovnice na dohodu nejsou živnostnice, ale jsou s vámi v pracovně právním vztahu. Proto evidují na vaši “podnikovou” pokladnu. Každá kadeřnice s živnostenským listem je OSVČ a musí mít svoji vlastní pokladnu (či jiné zařízení) s vlastními autentizačními údaji. Celkem tedy budete mít v salonu 3 pokladní zařízení.

  • Provozuji kosmetický salon, ve kterém občas prodávám krémy (mám i ŽL na velkoobchod a maloobchod). Od kdy eviduji?

    Kosmetické salony evidují ve čtvrté vlně. Pokud je pro vás prodej krémů pouze minoritní činností, můžete ho také evidovat až ve čtvrté vlně.

    Doplňkový prodej krémů spadá do minoritní činnosti, pokud:

    • tvoří maximálně 49 % z celkových plateb provozovny
    • a současně nepřevyšuje částku 175 000 Kč v dané provozovně.

     

    Pokud se do kritérií minoritního prodeje nevejdete, musíte začít prodej krémů evidovat ve druhé vlně jako maloobchod. S evidencí tržeb za kosmetické služby můžete počkat do čtvrté vlny.

     

  • Jak mohu evidovat, když neumím pracovat s moderními technologiemi?

    Pokud se vám zdá dotykové ovládání chytrých telefonů a tabletů příliš složité, je pro vás nejvhodnější variantou na EET europokladna (tzv. registrační pokladna). Je to fyzická pokladna s tlačítky, která je připojená na internet a umí odesílat informace na finanční úřad. Platbu zadáváte tlačítky podobně jako na vaší staré pokladně.

    Pouze si při koupi ověřte, že kupujete moderní model, který napojení na EET zvládne. Ceny takových europokladen se pohybují kolem 6000 – 7000 Kč. Jejich součástí je integrovaná tiskárna účtenek a software na EET. Tyto položky už nemusíte kupovat zvlášť.

  • Spadají do EET dobírky?

    Podle původního plánu měli obchodníci elektronicky evidovat i dobírky. Což nedává moc smysl, protože pošta či kurýr posílá podnikateli obvykle peníze na účet, takže nejde o příjem v hotovosti. Také díky tomu se podařilo Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR vyjednat výjimku.

    Pokud vám přepravní společnost posílá peníze za doručené dobírky na účet, elektronicky evidovat nemusíte. Pouze v případě, že vám peníze kurýr vyplácí v hotovosti, jste povinni příjem elektronicky zaevidovat.

  • Týká se EET e-shopů?

    Záleží na tom, jakým způsobem přijímají platby. Pokud zákazníci posílají peníze převodem na účet nebo mají dobírku, e-shop nemusí elektronicky evidovat. Pokud ale umožňuje:

    • osobní převzetí zboží na pobočce a platbu v hotovosti nebo kartou,
    • platbu kartou po internetu,
    • jiný obdobný způsob – platba stravenkami, šeky,

     

    tak tyto příjmy elektronicky evidovat musí.

    Víc podrobností ohledně EET pro e-shopy jsme zpracovali v článku Máte e-shop? Víme, jestli se vás EET týká.

    Detaily ohledně dobírek najdete v textu První výjimka z EET: e-shopy nemusí elektronicky evidovat dobírky.

  • Kdo má nárok na slevu na dani 5 000 Kč?

    Tuto slevu si mohou uplatnit podnikající fyzické osoby za rok, ve kterém poprvé elektronicky evidovaly. Sleva na dani z příjmu je 5 000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.

  • Musím vystavit účtenku, i když ji zákazník nepožaduje?

    Ano, po každé zaevidované platbě musíte účtenku vystavit a umožnit zákazníkovi její převzetí. Na něm pak je rozhodnutí, jestli si je vezme nebo ne.

  • Jakým způsobem mám požádat o autentizační údaje?

    Máte dvě možnosti:

    • Na portálu správce daně zadáte své přihlašovací údaje do datové schránky. Potřebné údaje vám přijdou do datové schránky.
    • Navštívíte libovolný finanční úřad a pracovníci vám je na počkání předají v zapečetěné obálce.

    Pokud se vás týká elektronická evidence, určitě se podívejte na 5 kroků, které musíte před zavedením EET zvládnout a také na podrobný návod, jak si o autentizační údaje požádat elektronicky.

  • Je možné platbu zaevidovanou v elektronické evidenci tržeb stornovat?

    Ano, je to možné. Účtenku stornujete jako obvykle a pokladna o tom odešle informaci na finanční úřad.

  • Týká se elektronická evidence tržeb i neplátců DPH?

    Ano. Pro elektronickou evidenci tržeb však není rozhodující, zda jste nebo nejste plátcem DPH. Klíčovým kritériem pro zařazení do elektronické evidence je fakt, že přijímáte platby:

    • v hotovosti,
    • kartou,
    • šekem nebo směnkou,
    • stravenkami a jinými prostředky, které nahrazují peníze,
    • započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů.